מהדורת אולפן שישי של חדשות 12 שיחקה אתמול (שישי) במנעד רגשות הצופים: המהדורה נפתחה עם הכותרת "הצהרה דרמטית של דובר צה"ל", וכולנו עצרנו את נשימתנו לקראת ההצהרה המיוחלת. המתנה מורטת עצבים של מתח וציפייה, בה שברתי את הראש מה כבר יכול להיות כל כך דרמטי? 

ראש המוסד יפגש עם בכיר קטארי: עסקת שבויים חדשה בדרך? | דיווח דרמטי
"עבר כל גבול", "אין זמן": משפחות החטופים מזועזעות מהאסון הכבד
הירי בחטופים: כל מה שאפשר לספר על התקרית הטרגית ברצועה

הודעה על חיסול או לכידתו של יחיא סינוואר - או הודעה על השבת חטופים. אלו שני התרחישים שעלו במוחי. כן, אפילו לי, נותרה מעט אופטימיות בימים לא אופטימיים אלה. בכל זאת, אני יוצאת מנקודת הנחה שעורכי מהדורת חדשות 12 יודעים היטב מדוע בחרו במילה דרמטית. 

אך לפתע טוויסט בעלילה, והמהדורה שינתה את הכותרת ל"הצהרה מיוחדת של דובר צה"ל", ולרגע אחד, כל הציפיות נמוגו. הבנתי שמדובר במשהו פחות גדול ממה ששיערתי, ושוב תהיתי עם עצמי מה כבר יכול להיות כל כך מיוחד במלחמה אכזרית, כואבת ומדממת? המילה מיוחדת מביאה איתה רק הקשרים חיוביים, כמו אירוע עם אווירה מיוחדת, מה שבטוח שציפיתי להודעה עם קונטקסט חיובי. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ואז הגיע הבום הגדול, וברגע אחד עולמי כמעט קרס עליי. ההצהרה הכואבת מכל שיצאה מפיו של דניאל הגרי עד כה, הטרגדיה שאירעה בשדה הקרב כאשר לוחמים שלנו, בטעות הרגו שלושה מהחטופים שנמלטו משבי חמאס. כולנו עצרנו את נשימתנו מצער ומכאב, אחזנו את ראשנו לנוכח הבשורה המרה שהידהדה במוחנו כתרחיש אפשרי במלחמה, אך ייחלנו שלעולם לא תגיע לדלתנו. 

דובר צה''ל תת-אלוף דניאל הגרי (צילום: אבשלום ששוני)
דובר צה''ל תת-אלוף דניאל הגרי (צילום: אבשלום ששוני)

ואני תוהה על עורכי המהדורה וכוונותיהם הטהורות, שבחרו לפתוח את המהדורה בכותרת הבומבסטית, שהשתנתה במהלכה ובבום אחד הפציצו אותנו עם ידיעה כל כך מצערת וטראגית. השתגעתם לגמרי? לא מספיק העצבים שלנו מרוטים גם מבלי שתנסו לייצר אפקטים של חוסר וודאות ומתח דרוכים, משל צפינו בסרט מלחמה תוצרת הוליווד? זה לא סרט, אלה החיים האמיתיים והכואבים שלנו, ואפשר לדווח את החדשות ביתר רגישות ואמינות. 

במקום דרמטיזציה תוצרת ערוץ 12, אפשר להגיד בפשטות ובכנות כבר בתחילת המהדורה, ללא שהיות ועיכובים, שחדשות עצובות לפנינו, ולא לעורר ציפיות שאולי בכל זאת יש סיכוי קלוש שנשמע בשורה אופטימית, ואז להפוך את כל הקערה על פיה ולמתוח את החבל, שממילא כבר קרוע לכל אורכו, כדי שיקרע באופן סופי ומוחלט. אנא הניחו לנו עם כל המניפולציות האלה. אני מקווה בכל לבי שעורכי המהדורה לא ידעו מראש את תוכן ההצהרה, והכותרות שנבחרו לא נועדו למטרות רייטינג, כי אם כך הדבר, הפעם הם הגזימו. 

תודה לדנה וייס שהייתה שם בשביל להציף עוד טעות של הממשלה, כשאמרה בדיוק את הדבר הנכון בעיתוי הנכון: הכיצד ייתכן שאף נציג מטעם הממשלה, לא מופיע בפני הציבור ומביע את צערו על המקרה הטראגי של מות שלושת החטופים בידי כוחותינו. אותם נציגים שיודעים לעמוד מול עדשת המצלמה ולהכריז הכרזות הרואיות של כבשנו, חיסלנו ומוטטנו, נאלמו דום ברגע הכואב הזה. 

עוד במהדורה אמש, חיכיתי בציפייה לשמוע את אחד העיתונאים והפרשנים שאותו אני מקטלגת ברשימת הפייבוריטים שלי, גיא פלג. הוא שנון, חד כתער, בעל כושר ניתוח מצוין בהיר והגיוני, ומעל הכל, עיתונאי אמיץ שלא מפחד להגיד את דעתו הכנה שברוב המקרים היא צודקת וקולעת, גם אם הדבר יפגע בפופולריותו, או הרשת כולה תסער ותכלה בו את זעמה בתגובות קשות מצד אנשים שלדאבוננו ידם קלה על המקלדת. אולם, אתמול בחדשות ערב שישי של ערוץ 12, הוא שגה.

הוא שגה כשאמר שנתניהו "מעוניין בהימשכות של המלחמה ככל האפשר משיקולים פוליטיים, לכן אין לו שום רצון לדון ביום שאחרי בעזה, הוא יודע שביום שאחרי, יחזרו ההפגנות ועל סמך הסקרים הוא בבעיה קשה".

ראשית, הוא לא יכול להוכיח זאת. שנית, ייתכן שהוא  צודק. הרבה חושבים כמוהו, וייתכן שגם הם צודקים, למרות שלפי מה שהספקנו להכיר את נתניהו במשך השנים, הוא לא שש אלי קרבות ומלחמות והקרבנות שהם גובים, להיפך, הוא תמיד ניסה להימנע מהם, מחשש שקורבנות יפלו תחת המשמרת שלו. אולי זה ייאמר לזכותו מצד אחד, אבל מצד שני אפשר לטעון שחוסר התגובה שלו ושל הממשלה שקפאה על שמריה לנוכח הפעילות וההכנות של האויב בשטח, הייתה בעוכרינו וגרמה לטרגדיה הנוראית באותו יום שחור.

בכל מקרה, להגיד את הדברים בצורה כל כך מפורשת, בסגנונו של פלג, בערוץ חדשות רשמי, כאשר מדינה שלימה מרותקת למרקע - במקומו הייתי שוקלת ובוררת את דבריי, ולא בגלל מהות הדברים או נכונותם, אלא בגלל ההשלכות שלהם. הרי לא ניתמם, כל מילה שנאמרת בחדשות נקלטת היטיב גם בערוצי החדשות בעולם, ואני משערת שיותר מכולם, הנשיא ביידן ששקוע עד צוואר בענייננו, קשוב היטיב ורוצה להתעדכן, ולא מחמיץ אף מילה בשיח הנוקב, הלפעמים חטטני מדי לטעמי, שמתחולל בערוצי החדשות שלנו. 

למה צריך לספק לנשיא סיבות לחשב מסלול מחדש ולהסיק שאם זו באמת כוונתו של נתניהו להאריך את המלחמה, צריך אם כך, לזרז את ישראל אף יותר לסיים אותה. כולנו מכירים את המשפט האלמותי שהחיפזון מהשטן, ואנחנו מעדיפים לראות את חיילינו פועלים בעזה לאט, אך בזהירות, על מנת לא לסכן את עצמם, ולא כשהדרג המדיני עומד להם עם סטופר ביד כי יש לחצים מצד ארצות הברית. באופן כללי אתמול נוצר הרושם מהפאנל שישב במהדורת החדשות, שאפשר כבר עכשיו לנעול את המלחמה, בניגוד לניר דבורי, שטען שחייבים להמשיך, אחרת כל האבדות שספגנו היו לשווא.