כבר ביום השלישי למלחמה, החלו לדבר בתאגיד השידור על פרק ספיישל לסדרה המצליחה "קופה ראשית", ואולם שני הכותבים יניב זוהר ונדב פרישמן לא חשבו שהדבר אפשרי. "לא היינו במצב של כתיבה, בוודאי לא כתיבת קומדיה. זה לא נראה קשור לאסון שפקד אותנו", אומר יניב זוהר.

בימים הבאים כשהשניים, ביחד עם צוות היוצרים השחקנים המפיקים של "קופה ראשית" יצאו למפגשים עם המפונים בבתי המלון באילת, ים המלח ותל אביב כמו גם בבתי החולים סורוקה בילינסון ועוד, הלכה והתגבשה בתוכם ההבנה, גם בעקבות דרישה מהשטח, שפרק מלחמתי הוא נחוץ ואפשרי. "קיבלנו את הצורך של אנשים לצחוק, הבנו שהקהל צמא לזה", אומר נדב פרישמן.

השניים זנחו את הכתיבה של העונה החמישית של הסדרה שצילומיה יתחילו בחודש מאי, וגייסו את "שפע יששכר" למאמץ המלחמתי והרמת המוראל. כלומר זוהר ויניב נפגשו והחלו לכתוב את הפרק המיוחד שזכה לשם: "קופת ברזל", כן, הבנתם היטב את ההקשר, שישודר הערב (שני) לאחר החדשות, בכאן 11.

"העבודה על הפרק המיוחד הייתה שונה מהרבה בחינות. בדרך כלל אנחנו כותבים את פרקי העונה במשך עשרה חודשים, עד כה כתבנו 17 פרקים מתוך עשרים, לעונה החמישית, הפעם היו לנו שבועיים בלבד להגיש את פרק הספיישל.  אבל  הפעם לא עשינו מה שבא לנו.הלכנו בין הטיפות, כי לא רצינו לפגוע באף אחד במצב הרגיש, גם  הייתה לנו רוח גבית של הקהל. וכך, כמו  ש'ארץ נהדרת' עלו מתוך תחושה של משימה לאומית, גם אנחנו עשינו זאת אבל בדרך שלנו. חיפשנו משהו שיהיה קשור למצב בו שרויה מדינה שלמה ועמדנו על מה שקורה לאדם הקטן בזמן מלחמה".

מה קורה בזמן המלחמה, בסופר הכי מפורסם במדינה?
יניב זוהר: "כל אחד והסיפור שלו. למשל, אנחנו עוסקים באזעקות שכוכבה משתגעת מהן, ויש גם עניין עם הירקות המיובאים מחו"ל, כולל העגבניות מטורקיה. אבל תצטרכי להתאפק עד הערב. לא נעשה פה ספוילר".

ספיישל ''קופה ראשית'' (צילום: באדיבות כאן 11)
ספיישל ''קופה ראשית'' (צילום: באדיבות כאן 11)

בניגוד לארבע העונות ששודרו עד כה, בהן כל פרק נמשך 24 דקות ("זו המתכונת הרגילה בסיטקום") ועם שתיים וחצי עלילות, 'קופת ברזל' הפרק שישודר הערב, ארוך יותר ויימשך 28 דקות והוא כולל חמש עלילות. "משכנו את הדברים בכוונה", מדגיש נדב פרישמן. אחד הנושאים בהם הקפידו הכותבים היו האזעקות המשולבות בפרק המלחמתי. "קיבלנו 17 סוגים וצלילים שונים של אזעקות. בדקנו אותן על אשתו של נדב" צוחק זוהר.

"באחד הימים כשצפיתי בבית בפרק לאחר העריכה, באחד הקטעים עם אזעקה, אשתי ירדה במהירות במדרגות, היא הייתה בטוחה שזו אזעקת אמת. הבנו מיד שחייבים לשנות, שלא לעורר פאניקה בקרב הצופים. לבסוף מצאנו אזעקה ממלחמת העולם הראשונה, שהצליל שלה הוא חצי אזעקה וחצי מנגינה של אוטו גלידה. אגב, במהלך הצילומים הייתה אזעקה על אמת. לא ביבנה, הצילומים התקיימו בסופר בפתח תקווה. התפנינו למקלט והכל עבר בשלום" אומר פרישמן.

מי מהדמיות הכי היסטרי/ת במלחמה?
נדב פרישמן: "כוכבה. לה הכי קשה. ושם יש הפתעה".

ספיישל "קופה ראשית", באדיבות כאן 11 (צילום :באדיבות כאן 11)

כשמדברים על השחקנית שמגלמת את דמותה של כוכבה, הלא היא קרן מור, השניים מספרים על מור שמרגע שהקאסט של "קופה ראשית" יצא אל המפונים בבתי המלון, קרן מור נקשרה לילדים. "היא מאד דואגת להם ומלווה אותם גם באופן פרטי", מגלה זוהר. במשך ימים רבים אנשי הצוות של הסדרה, עלו מוקדם בבוקר לאוטובוס שהעמידה לרשותם ההפקה, ועד הערב הם עברו כמעט מדי יום בחמש תחנות כדי לעודד את המפונים, הפצועים ואת חיילי המילואים. "גם יעקב בודו בן ה-93 הצטרף אלינו".

באחד מבתי המלון הם פגשו ילד שהוריו נרצחו ב-7 באוקטובר, שביקש לפגוש את אמנון טיטינסקי (דב נבון). והיתה אשה שקפצה על דב נבון וביקשה סלפי בגלל שבעלה חטוף.

קשה להאמין, ואפילו זוג הכותבים השנונים לא היה מצליח להמציא עלילה כזאת, אבל המציאות עולה על כל דמיון. "באחד המפגשים עם מפוני עוטף עזה  סיפרו לנו שבזמן שהם התחבאו בממ"דים מפני מחבלי החמאס, הם העבירו את הזמן בצפייה ב'קופה ראשית'. זה נשמע בלתי נתפס. איך בתוך הסיטואציה בה הם היו, באימה שנמשכה שעות ארוכות, הם צפו בשלושה בינג'ים של כל העונות. במיוחד הילדים, שהצפייה  ב'קופה ראשית' הרגיעה אותם. כך עד שהגיעו לחלץ אותם" מספר זוהר.

"קופה ראשית" היא קומדיית מצבים ישראלית שמשודרת מאז 2018 בכאן 11. הסדרה מתרחשת בסניף יבנה של רשת המרכולים הבדיונית "שפע יששכר" ועוקבת אחר התרחשויות אופייניות בסופר ישראלי המתקיימות בין העובדים ללקוחות. יש אומרים שהיא סוג של מיקרו קוסמוס של החברה הישראלית. הסדרה הייתה מועמדת לפרס האמי הבינלאומי לשנת 2019, וזכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה ל שנת 2020 ו-2021.

כותבי הסדרה, נדב פרישמן, 47, תסריטאי, עורך במאי וסטנדאפיסט, ויניב זוהר, 38, תסריטאי ועורך, נפגשו בעבודתם המשותפת ב"מופע של רד ודביר" ו"מלחמת המינים". "יניב ואני הכרנו כעורך ותסריטאי. עם הזמן נוצרה חלוקת עבודה בינינו,  וגם התחלפנו בתפקידים כשכל אחד למד את העבודה של הצד השני. כמו יין ויאנג", אומר פרישמן.

מתי אתם יודעים שמה שכתבתם עובד?
זוהר: "כששנינו צוחקים. הצחוק אף פעם לא משקר, זה מה שכיף בקומדיה".

פרישמן: "להבדיל מסאטירה שיש בה רצון לעצבן, אנחנו לא רוצים לעצבן אנחנו רוצים להצחיק. כי להצחיק זה קודם כל לדגדג את הצופה. פגשנו גיבורים ואנשים פצועים, אנשים וילדים שחוו זוועות, שאיבדו את היקרים להם מכל. אנחנו באנו להצחיק אותם, היינו כמו ליצן רפואי שבא לשמח, כמו רופא שבא לרפא".

מותר לצחוק גם כשעצוב ומר?
יניב זוהר: "מותר לצחוק גם במלחמה, זו אפילו חובה. בכל מקרה, הנפש עושה את זה באופן בלתי רצוני. כמו חלום הוא בלתי רצוני, כך אתה צוחק".