סליחה על השאלה. ביטוי שהפך שגור כל כך במציאות הישראלית הדוגרית מדי שלנו, שאיזה כיף שאנחנו חלק ממנה. כי בין אם נודה בזה ובין אם לאו, אכפת לנו אחד מהשני הרבה יותר מבשאר מדינות העולם. וכחוט השני הפכה התוכנית 'סליחה על השאלה' ב'כאן 11', הנכנסת לעונתה הרביעית, לאחת הסיבות הטובות ללא ספק לפתוח את הטלוויזיה בשעות הערב, ולא בכדי; בכל פרק מתייצבים באומץ גברים ונשים המשתייכים לקבוצה שעד כה כמעט לא שמענו אותה בגוף ראשון, ומספרים מה שתמיד רצינו לדעת ולא העזנו לשאול. ככה פשוט, ככה חזק.

"דוז פואה על הרצפה": עידן עמדי ייצג את ישראל באירוויזיון?
ריבלין על אכזבתו מנתניהו: "הכרת הטוב אצלו היא דבר גמיש"

לאחר פרק מיוחד, עצוב ומרגש עם משפחות החטופים בשבי חמאס ששודר ממש לא מזמן, אתמול (שלישי) החלה העונה הרביעית באופן רשמי, כשמול המצלמה ניצבו נשים שבחרו באומץ להיות פונדקאיות, וסיפרו כיצד הבינו שהן רוצות לסייע בהענקת חיים עבור אנשים שמעולם לא פגשו. 

"העונה הצטלמה בחיים אחרים, בעולם אחר"

אסף בקר, הבמאי והעורך הראשי של 'סליחה על השאלה', גילה לי מעט מסוד הקסם האופף את התוכנית הכה מיוחדת הזו. "לסליחה על השאלה יש קהל רחב, היא מאוד אהובה, והיא כלי להמון דברים, בין היתר להאיר ולהציף סוגיות", תיאר.

"זה אפילו היה מתבקש לגייס את התוכנית לטובת עניין החטופים. יתר העונה צולמה באביב ובקיץ ונערכה עד תחילת החגים. היא הצטלמה בחיים אחרים, בעולם אחר, המרואיינים שם מדברים על סוגיות שהעלו, כשאירועי ה־7 באוקטובר לא באים לידי ביטוי. עדיין מדובר בנושאים חשובים שמגיעה להם תשומת לב וזרקור. במהלך העונה נפגוש גברים ונשים שחוו דיכאון אחרי לידה, אנשים המאובחנים עם OCD, מכורים נקיים לאלכוהול, אנשים שירו בשוגג, ועוד. הדברים הללו חשובים, עדיין יכול להיות להם מקום, בטח בתוכנית כזו שהיא מאוד אוהבת אדם ואנושית". 

סליחה על השאלה (צילום: באדיבות כאן 11)
סליחה על השאלה (צילום: באדיבות כאן 11)

בהמשך, סיפר: "סליחה על השאלה לוקחת קבוצות ושמה את שם הקבוצה בתחילת הפרק. האנשים שמגיעים לשתף הם עוד דברים מלבד הקבוצה שהם משתייכים אליה, אבל בתוך העולם של הפרק הם מייצגים את הקבוצה הזאת. האנשים בבית ששואלים את השאלות לא יודעים מי האדם הספציפי שישיב עליהן, אלא רק שהאדם הזה שייך לאותה הקבוצה". "אני חושב שההיענות לבוא ולהשתתף קשורה לנושא עצמו", הודה. "הרבה פעמים מגיעים אנשים שחשוב להם לקדם נושא מסוים, וככל שהמותג התחזק נוצר ביטחון לגשת ולהגיע לתוכנית. אנחנו מנסים להוציא את היופי ואת החוכמה בכל מי שמגיע אלינו להתראיין". 

על הפרק של אתמול, שצפיתי בו בנשימה עצורה וביראת כבוד בכמות מסחרית, אמר בקר בסיום דבריו: "אלו נשים מאוד אמיצות וכנות שעשו מעשה גדול עבור זוג, אמא או אבא, עבור אנשים אחרים. בתוך המעשה הזה יש גם מחירים שהן מדברות עליהם בכנות גדולה, ובעיניי נורא יפה לראות שזה משהו שהן מאוד גאות בו". 

סליחה על השאלה, מרגע עלייתה, הצליחה לעשות משהו שהרבה תוכניות מציאות דוקומנטריות לא עשו בעבר - היא השכילה להביא את הכל לקדמת הבמה, גם נושאים שנדחקו בעל כורחם לשעות לא שעות, אם בכלל. הודות לעשרים הדקות הללו, כל פעם בנושא אחר, קבוצות אוכלוסייה רבות בישראל שחשו צורך להסתתר כבר לא מפחדות, כי הן זוכות לייצוג ולקבלה הלכה למעשה, אולי בפעם הראשונה.

עם הקבלה הזו מגיעה גם ההזדהות עם אלה ששפכו את לבם, שמזכירה לנו שוב שאנחנו לא שונים כמו שתמיד חשבנו. מי ייתן ונדע להכיל האחד את השני בחיים האמיתיים כמו אחרי הצפייה בתוכנית, ויפה שעה אחת קודם.