"דייב שאפל: החולם", נטפליקס

מוכה ופצוע התייצב הסטנדאפיסט דייב שאפל על הבמה לצילום הספיישל החדש שלו בנטפליקס. הלהט"ב שונאים אותו עד מוות בעקבות הספיישלים הקודמים. גם השדולות היהודיות הצטרפו אל הלהט"ב. במשך חודשים על חודשים הוא ספג ביקורות קשות, נדחק לפינות ונאלץ לספק הסברים - מעטים כמובן טרחו להקשיב לבדיחות הנפלאות שלו, להבין ששאפל אינו צוחק מהחלטותיו וממעשיו של כל אדם. אם כבר הוא יודע שהקיום האנושי מורכב ולא פעם קשה, ומכבד את בחירותיו של כל אדם גם אם אינו מבין אותן. וכשהוא מספר בדיחה, נאמר, על גיי, הוא בשום אופן אינו לועג להחלטתו, לבחירותיו, לאורח חייו. הוא פשוט צוחק מהאלמנטים הנובעים ממעשיו, כשם שהוא צוחק מכל תופעה אנושית אחרת.

אבל ארגוני הלהט"ב שהרעש התקשורתי הוא מטרתם לא התעכבו על דקויות. גם השדולות היהודיות, שספגו ממנו שלוש בדיחות בערך, לא איחרו לרוץ לתקשורת בצרחות. לצחוק על יהודים? ברור שזו אנטישמיות. הרי יהודים זה עם מושלם, שלא לדבר על העבר הנורא, וכו'.

ולכן היה מסקרן לראות איזה דייב שאפל יתייצב על הבמה בספיישל החדש, לאילו נושאים יכוון את בדיחותיו, ובעיקר מאילו נושאים יתרחק, אם ברצונו להתרחק מהאש התקשורתית ולקנות לעצמו שקט. אז פטור לגמרי אי אפשר, ושאפל, שהכריז שהפעם יוותר על להט"ב, שיגר לעברם מטח דליל, והודיע שילך על נכים ומוגבלים. לקח לו ארבע בדיחות לא מוצלחות להרפות מהנכים, ואז, מרוב רצון להיזהר לא לדרוך על מוקשים פוטנציאליים, יצאה לשאפל ההופעה החלבית והלא מוצלחת זה שנים.

לרגעים היא הייתה אפילו רעה. היה קשה לתפוס שזה האיש שיצר בספיישלים קודמים הומור כה מבריק וגאוני, שלמולו ייללתי מצחוק עד כדי כך שלא האמנתי שביכולתו של מישהו להמריא לגבהים כאלה של אומנות הומור - ושאפל הרי אינו בדרן מהשורה: הוא גאון בעל יכולת ללקט מתוך המציאות שלפניו נקודה אחת בודדת, למתוח ולרווח אותה עד שבפני הצופה נפרש בבהירות כל האבסורד שבה שלא הבחין בו קודם לשאפל, ומה כל זה אם לא אומנות.

ודבר מכל אלה לא הופיע ב"החולם". צל"ש, אגב, לכל מי שיירד לסוף דעתו של שאפל ברעיון החולמני המרכזי של הספיישל. מלבד צחוק אקראי פה ושם, מצחיק זה לא היה. מרוב הליכה על ביצים, שאפל - האיש שלא עשה עד כה חשבון לאיש - איבד את דרכו והטיל עלינו את השעמומון הכה מאכזב הזה.

קרוב לוודאי שלא הכסף מדבר כאן. שאפל כבר סיפר איך בעבר ויתר על 50 מיליון דולר שהוצעו לו כדי להמשיך את “שאפל שואו", רק כי הרגיש שמתחילים להגביל שם את ההומור שלו. אולי אין לו כוח לקטטה נוספת עם הטרנסג'נדרים. הוא יודע שהם לא יוותרו. הוא יודע שהם בוערים מבפנים. אני מניח שאם הייתי טרנסג'נדר הייתי רוצה לבלוע אותו חי, ושאפל יודע שבאורח פרדוקסלי הוא מספק דלק למאבק שלהם ואין לו עניין שיבואו להפגין מול הבית שלו בעיירה הציורית באוהיו. אלא שעוד “החולם" כזה או שניים, גם אוהביו יתחילו לנטוש אותו. גם אני. לשם הוא תמרן את עצמו. עכשיו נראה את הגאון יוצא מזה. 