"הרלן קובן: הטעות כולה שלך", נטפליקס

זה נראה שקובן כותב את העלילות שלו מתוך שינה. רוצים רצח? יש עשרה קילו. טייסת מסוק עם טראומה מהעבר? לחצו על הכפתור הסגול. רוצים משהו מקורי וטוב? סורי. קובן לא מייצר כאלה

מקובל לחשוב שפריצתה של האינטליגנציה המלאכותית החלה רק בשנים האחרונות. לא בטוח שהדבר נכון. מדויק יותר יהיה לומר כי האינטליגנציה המלאכותית, או בכינויה כיום AI, הגיחה לעולם בדיוק לפני 62 שנים, כשבא לעולם מי שלימים יהיה הסופר הרלן קובן.

העירו את הרלן קובן באמצע הלילה, צוו עליו לכתוב ספר מתח, וקובן, בלי לפקוח עיניים, ייצר לכם עד הבוקר סיפור בלשי שיצטרף לארבעים וכמה הספרים שכתב, ושנמכרו בשבעים מיליון עותקים ברחבי העולם. אצל קובן, כשאתה קורא אותו, זה כמו ארטיק בבית חרושת. רוצה תוספת וניל? הוא מוסיף לך בלי בעיות וניל. חסר לאדוני הצופה/קורא טוויסטים והפתעות? אנא המתן ותיענה לפי התור. שליח וולט מביא לך מיד מהמסעדה של קובן שלושה קילוגרם טוויסטים. רוצה להחשיד באזור אמצע הספר את הקצב השכונתי שהיה מאוהב בנרצחת? נו פרובלם. קובן יצמיד לקיר האטליז, מאחורי שוק החזיר וכבד האווז, ליד סכין הבשר הענקית, תמונות של עשרות נשים בעיר, ובאמצע כמובן, במקום הבולט ביותר, תמונה של הנרצחת מסומנת באיקס שחור. מי יעלה בדעתו עכשיו שהמופרע הזה אינו הרוצח?

בטראומה מהעבר חשקה הנפש? לא צריך לבקש פעמיים. קובן לוחץ על הכפתור הסגול, ומלוח המקשים שלו מחליקה בלי מאמץ, נגיד, טייסת אפאצ'י שחזרה מאפגניסטן אחרי שחיסלה בטעות רכב עם אזרחים מקומיים, ועכשיו הסיוטים מענים אותה בשנתה ואינם עוזבים אותה. כל אלמנט הטראומה מיותר ולא משתלב בסיפור העלילה העיקרי? דונט וורי. קובן ימצא את חוט התפירה הגס כדי לחבר את המחט הזו לישבן הזה. הרי לא סתם הוא אחד הסופרים הנקראים והמצליחים בעולם.

זה אגב מה שקורה למאיה - טייסת אפאצ'י לשעבר שחוזרת מאזור קרבות בלבנט אחרי שבטעות פוצצה מהאוויר רכב עם אזרחים - והסיוטים לא נותנים לה מנוח. אחותה של מאיה נרצחה מספר חודשים לפני כן, ובאותו אקדח שהרג את אחותה נרצח, ליד מאיה ממש, בעלה ג'ו. בלש (עם טראומה מהעבר, אלא מה) ממונה על החקירה, ואליו מוצמד (אלא מה) בלש צעיר וטורדני, כדי לפענח את התעלומה. במקרה מגלה מאיה שיומיים אחרי שנרצח צולם ג'ו מגיע לבקר את בתם בביתם שלהם, מה שמעצים את התעלומה, ומכאן, בלי התרגשויות גדולות מדי, מדדה העלילה לקראת סופה.

כסופר מתח, למרות הצלחתו המסחררת, הרלן קובן לא פרץ אף פעם את גבולות הז'אנר ולא חידש דבר. הוא מכונאי־על שעיקר יכולתו היה תמיד בזיקוק הקיים. מי שמחפש בילוי זמן לא מזיק ימצא ככל הנראה את ההנאה הרצויה לו ב"הרלן קובן: הטעות כולה שלך" (רק השד יודע מדוע בחרו בנטפליקס בשם הזה לסדרה שאינו קשור לדבר בעלילה). מי שמחפש יותר מכך עשוי להתאכזב. יותר מדי קצות חוטים שאמורים לשמש כפיתיונות מבטיחים לצופה נותרים פתוחים ומתנופפים חסרי מטרה באוויר. ובסוף, כמו שעון שוויצרי אצל שען חירש, כמו אצל קובן, מגיע הטוויסט האחרון המסורתי שלו. לא מגלה כמובן מהו, אבל הנה רמז: לא תתעלפו ממנו.