את הטור הזה אף אחד לא רוצה לכתוב. לך תעביר ביקורת על מוסד תרבותי מיתולוגי בן 45 שנה. לך תיכנס בחמש אגדות במה ומסך, עם רקורד ומוניטין מפה ועד טימבוקטו. יש ישראלי שלא גדל על לפחות פרויקט אחד שגידי גוב היה מעורב בו? יש מישהו שלא חושב שבראבא הוא מהגאונים הקומיים הגדולים שהיו לנו? ומוני הוא בערך הבנאדם הכי נחמד ומקסים בתעשייה, והם כל כך אהובים ומלאי חן.

ובכל זאת, אם שמים בצד את העבר המפואר ואת האהבה הגדולה לחמשת הכוכבים, מתגלה תמונה עגומה. "זהו זה" מודל 2024 היא תוכנית איומה ונוראה, שחולשת בקביעות על שעת פריים טיים נחשקת בשידור הציבורי ופשוט לא מספקת את הקבלות הנדרשות.

מאז שובה למסך ב-2020, "זהו זה" המחודשת קצרה שבחים בעיקר בעקבות השירים שבוצעו בתוכנית, ואפילו הובילו למופע בימתי מצליח. אלו שבחים מוצדקים ברובם. נכון, אי אפשר לפגוע בול כל שבוע, אבל בהחלט היו כמה עיבודים מרוממי נפש וקאברים מפתיעים לטובה. הבעיה היא שהשיר השבועי הוא בערך ארבע דקות מתוך תוכנית של חצי שעה, ו-26 הדקות האחרות מבוזבזות על קומדיה טפלה ועבשה.

הנה למשל, דוגמאות אקראיות מהפרק ששודר ביום חמישי האחרון. במערכון אחד מוצג השר גולדקנופף כאשר שני טכנאים מגיעים אליו הביתה, בודקים את החיבור שלו לאינטרנט ולמים ואומרים לו שוב ושוב "אתה מנותק", "אתה מנותק", ולמקרה שמישהו לא קלט את הפאנץ' המבריק - "אתה ממש מנותק". גולדקנופף הוא מטרה מוצדקת מאין כמותה לסאטירה, אבל האם זה התסריט הכי טוב שניתן היה לחשוב עליו?

מערכון אחר עסק בהצטרפות התמוהה של דני רופ לערוץ 14. קושניר גילם את רופ (לקרוא לזה "חיקוי" יהיה מעט מוגזם) שמתראיין בערוץ הבית החדש שלו. המסר הפעם היה שרופ הצטרף לערוץ הימני רק בגלל הכסף. גם זו בדיחה מאוד מוצלחת שראוי לחזור עליה שוב, ושוב, ושוב, ושוב. המערכון הזה עורר זעם רב ברשת מכיוון ימין, אבל גם מי שלא בדיוק חפץ להגן על ערוץ 14 יסכים שמדובר בכתיבה רעה וחסרת מעוף.

עוד הופיע מערכון על חבר הכנסת משה פסל מהליכוד (כן, יש כזה). הפעם, מכיוון שמדובר בח"כ שנכנס למשכן בזכות החוק הנורבגי, הכותבים המושחזים חשבו על רעיון קורע: הוא יטען שוב ושוב באוזני המראיין שהוא לא מבין עברית כי הוא בכלל נורבגי. הבנתם?

קשה להשוות את "זהו זה" ל"ארץ נהדרת". לאחת תקציב ענק, הפקה מפוארת, קאסט עצום ומגוון, ולשנייה קאסט מצומצם והומוגני של חמישה גברים מבוגרים, והפקה שתעדיף להסתתר עם סינוואר במנהרה מאשר לצאת מהאולפן ולצלם מערכון חוץ. לכן הקביעה ש"זהו זה" מחווירה מול המתחרה הגדולה היא מובנת מאליה. הבעיה היא שגם מול תוכנית קטנטנה כמו "מה שתגידו", שמשודרת אחריה בכאן 11 ועלות ההפקה שלה כנראה מסתכמת בלהביא את המשתתפים במונית לאולפן, "זהו זה" מפסידה בגדול במדד הצחוק וגם במדד הסאטירה.

הקאמבק של "זהו זה" היה אולי נוסטלגי ומנחם בימי הקורונה, ואפשר אז היה למחול לה על הרמה הירודה של המערכונים. אבל מרגע שהקאמבק הפך קבוע, והיא חולשת על המשבצת היוקרתית כבר ארבע שנים, היא צריכה להישפט כפי שהיינו שופטים כל תוכנית אחרת שהייתה משובצת במקומה. ופסק הדין קובע: היא רעה מאוד. האם אתם מצליחים להיזכר באיזשהו מערכון מהגרסה המחודשת שבאמת קרע אתכם מצחוק, או לחלופין היה סאטירי ונוקב, למשל, ברמת מערכון קציני הנפגעים של "ארץ" שעורר השבוע סערה?

אולי מדובר בקרב חסר סיכוי - הומור הוא דבר משתנה, וגם אם תחזיר היום את מונטי פייתון, הגששים או החמישייה הקאמרית הם עשויים להיראות אנכרוניסטים ומיושנים. אבל במקרה כזה, עדיף להניף דגל לבן, ולהפסיק לחבל על בסיס שבועי במוניטין של אחד המותגים הישראליים האהובים ביותר.