אומרים שיין ישמח לבב אנוש. ומה עם אוכל? ובכן, אוכל פותח את סגור ליבנו ועוזר לחשוף על עצמנו דברים שבמעמד אחר לא היינו אוזרים מספיק אומץ לספר עליהם.  

אופירה מוכנה: המנחה החדשה שיחליף את מקומו של אייל ברקוביץ'
"מנאייכ" יורדת מהמסך - אך יש גם בשורה משמחת למעריצים

אתמול הדבר בא לידי ביטוי ב"מטבח מנצח" עונה 5, בפרק לפני הגמר הגדול. חמישה זוגות מסבים לשולחן האוכל, ופותחים את סגור ליבם, מספרים סודות כמוסים, מתוודים על טעויות בחייהם, על כשלים והצלחות, על רגעים מרגשים ולפעמים עצובים, ועל מסקנות שאליהן הגיעו מחוויותיהם ונסיונם, ולא מרגישים בשום אי נוחות להפוך לספר פתוח בפני כולם, גם במחיר שאצבעות המסובים ידפדפו בין דפי ספרם ויכתימו אותם, ולא ברוטב הכורכום או בנגיעות השמן שבו טוגנו הקציצות, אלא בהערות, עקיצות ולעיתים עלבונות. 

היה זה אחד הפרקים היותר מעניינים מכל העונות של "מטבח מנצח", כאשר מי שמנהל את האירוע הם שני שופטי האוכל: חיים כהן ורותי ברודו. 

ברודו תמיד הייתה חידה בעיני. אף פעם לא ידעתי לשפוט האם היא קשוחה ומחוספסת מדי או שמתחת לכל הקשיחות הכמעט גברית, מסתתרת אישה עדינה ורגישה וייתכן שמכיוון שהיא עברה דבר אחד או שניים בחיים והתנסתה במשברים לא פשוטים, הפכה בסופו של יום, למי שהיא היום: אישה שפיה וליבה שווים, ישירה ודוגרית שאומרת את כל האמת בפרצוף לטוב או לרע מבלי להתייפייף או להתנצל.  

אולם אתמול נפל דבר, ובפעם הראשונה היא התנצלה בפני אחת המתחרות בתחרות. יש שיגידו שהיא התנצלה אך ורק על מנת שלא תונזף על ידי הפקת התכנית ואולי אף תורחק ממנה. אני לא נמנית עליהם.  בעוד אנחנו שומעים לבקרים פוליטיקאים מתנצלים על פליטות פה פוגעניות ואנחנו לא מאמינים להם כהוא זה, אי אפשר היה שלא להאמין לברודו. היא באמת ובתמים התחרטה על הדרך והסגנון בהם נקטה כלפי אחת המתמודדות וביקשה את סליחתה. היא אפילו הכתה על חטא כשהיא מכנה את עצמה "פח זבל", שלא מבינה איך היא יכלה לרדת כל כך נמוך ולהתנהג בחוסר רגישות כלפי אישה אחרת. 

ומעשה שהיה כך היה. נינה, אחותו של אבי כאכון שאיתו היא רקחה את תבשיליה במטבח, נעלבה עמוקות מרותי שאמרה לה שהמנות שהשניים הגישו פשוט לא היו טעימות. ככה בדיוק, באילו המילים, בלי לעדן או לרכך את הביקורת. בקיצור, קטלה אותה. נינה שלמדנו להכירה לאורך הפרקים כאישה מאד רגישה, נפגעה עד עומק נשמתה. ברודו מצידה לא הבינה על מה ולמה, ואפילו נזפה בנינה הבוכייה שלא יודעת לקבל ביקורת. 

ואז, התחיל חרבו דרבו סביב השולחן. "באנו לארוחה ומצאנו פאודה" אמר איציק כהן. אלון אבוטבול, שגם הוא נפגע מברודו באחד הפרקים הראשונים, הביע את אי שביעות רצונו מהשופטת הקשוחה, ובלי לגמגם או למצמץ, אמר לה את האמת בפרצוף כפי שהיא נוהגת לעשות, כשהוא מכנה אותה "אישה נובחת" שלא יודעת להקשיב, וככזאת, קל לה לזהות את התכונה הזאת אצל אחרים, כלומר אצל נינה. במילים אחרות: הפוסל במומו פוסל. ברודו כמעט נחנקה, אבל ניכר היה בפניה שהיא מעכלת את דברי הביקורת ולוקחת אותם לתשומת ליבה ואף מוכנה ליישם דה פקטו את אשר למדה מהאירוע. דהיינו: להכריז על פיוס ושלום עולמי, לא רק בשולחן האוכל של "מטבח מנצח", אלא גם בארצנו הקטנה שבה, על פי ברודו, אנשים לא מקשיבים אחד לשני וכל אחד "נצור" בתוך עצמו. 

סוף טוב הכל טוב. המסובים לשולחן, יצאו שבעים ומרוצים והרגישו אחווה וקירוב לבבות, ונינה וברודו נפלו אחת לזרועותיה של השנייה, כאשר רק לפני דקה הן היו מוכנות למשוך אחת לשנייה את השערות. ואולי כדאי שגם הפוליטיקאים שלנו המסוכסכים ביניהם ומטנפים אחד על השני מבוקר עד ערב, יישבו יחדיו על ארוחה מענגת, ויקנחו בתקיעת כף חברית ואוהבת ויבוא שלום על ישראל. כי מסתבר שאוכל טוב, עושה לנו את זה.