"נתניהו מתנהג ביהירות, והוא החמצה גדולה. יש לו את כל הכישורים המנהיגותיים להיות מנהיג חשוב ומשפיע, אבל הוא טועה". כך אומר העיתונאי הוותיק יעקב אחימאיר בראיון נרחב למוסף מעריב שיפורסם במלואו ביום שישי.

יעקב אחימאיר: "קרו לנתניהו כמה דברים שליליים"

הראיון עם אחימאיר (85) מתקיים לרגל צאת ספרו החדש, המגולל את סיפור חייו כבנו של המנהיג הריווזיוניסטי אב"א אחימאיר, ואחרי שהכריז על התפטרותו מראשות ועדת פרס ישראל לתקשורת בעקבות סערת ביטול הפרס שנחשפה לראשונה במעריב. אחימאיר ידוע כבעל מזג שתואר פעמים רבות כ"ממלכתי" ומעיד על עצמו כמי שנמצא עמוק בימין הפוליטי – "עד היום לפעמים כשאני נוסע ברכב ומישהו נוהג ואומרים לו 'תפנה שמאלה,' אני צועק לו מהמושב האחורי שאין אצלי שמאלה", כלשונו – אולם הוא לא מסתיר את הביקורת הרבה שיש לו כלפי התנהלות ממשלת הימין, התקשורת ומערכת הציבורית הישראלית ככלל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אני חושב שאחד החסרונות של נתניהו זו היוהרה שלו", אמר, "הוא מתנהג ביהירות, הסיפור של תיקון הפגמים בבריכת השחייה למשל. אדוני הנכבד, אתה נמצא במדינת ישראל שלא רק מיליונרים חיים בה, ואתה גם ראש ממשלה. הוא שוב ושוב מכשיל את עצמו על ידי התנהגות לא נאותה. מי שמאד הזיק לו זה הבן שלו והפוזה היא אני ואפסי עוד. וגם אם הוא מבקש לממן שיפוץ כלשהו ויכול להיות שזה חוקי, זה לא אומר שזה חכם, וזה לא אומר שאתה חייב לדרוש את המימון הזה. את ההיבטים הללו אני לא אוהב אצלו. נתניהו זו החמצה גדולה, והיא לגמרי שלו משום שיש לו את כל הכישורים המנהיגותיים להיות מנהיג חשוב ומשפיע, יש לו רטוריקה נפלאה, ניסיון עשיר, הוא משכיל, הוא היה שגריר באו"ם הוא בא ממשפחה טובה כמו שאומרים אבל הוא טועה".

יעקב אחימאיר (צילום: רמי זרנגר)
יעקב אחימאיר (צילום: רמי זרנגר)

במשך שנים הצלחת להצניע את דעותייך הפוליטיות, מה שנדיר היום למצוא בתקשורת, מה אתה חושב על מה שקורה כיום בתחום?
"אני חושב שהתקשורת כיום היא מאד שטחית ולוקה בכתיבה לא תרבותית. קחי למשל את היחס לנתניהו. בזמנו רציתי לעשות רשימת של כל הגידופים שמותחים בנתניהו. אסייג, כי זה שהוא לא בסדר, זה שהוא התנהג לא בסדר זה ברור, על כך אין חילוקי דעות. אבל תלוי איך אתה מבטא את זה".

אבל לא רק התקשורת בוטה, מספיק לצפות בערוץ הכנסת.
"בכנסת זה נורא. אני זוכר אחרי שטלי גוטליב נשאה את הנאום הראשון שלה, עוד כשאף אחד לא ידע מי היא, ישבתי וכתבתי מאמר אחרי הנאום הראשון שלה בו הסברתי שסיעת הליכוד צריכה להושיב את ח"כ גוטליב ליד אחד הח"כים הוותיקים ולו כדי ללמוד איך מתנהגים בכנסת. הם לא הושיבו והיא לא השתנתה. וזה לא שהיו היו פולמוסים מאד חריפים פעם, בגין נגד פרס, היו אבל לא דיברו כך".

אנחנו נפגשים יממה אחרי פרסום מסקנות ועדת אסון מירון. אני מניחה שכמוני, קראת את תגובת הליכוד בנושא.
"הליכוד ברוב טיפשותו אמר שוועדת החקירה היא ועדה פוליטית ושאחד מחבריה תומך לפיד, כאילו שזה בכלל שייך לעניין. זו תגובה טיפשית".

ראש הממשלה לא לקח אחריות, וגם עדיין לא על ה-7 באוקטובר.
"הוא צריך לקחת אחריות. אני מניח שתוקם ועדת חקירה ממלכתית שתתן את המלצותיה לגבי נתניהו ולגבי הרמטכ"ל".

יש לך אמון במערכת השלטונית בישראל?
"לא. מכיוון שהיא לא מסודרת היא משובשת. קחי את העניין הקטן של דחיית פרסי ישראל, ויש דוגמאות למכביר. אני חושב שהשורש של העניין זה שאין לישראל חוקה. אני מאד מושפע מסדרי השלטון והמשפט של ארה"ב. החוקה מחזיקה מעמד במשך כ”כ הרבה שנים עם התיקונים שנספחים אליה. חייתי בוושינגטון כשליח רשות השידור בזמן פרשת ווטרגייט, והסדר בו קיסינג'ר הגיש את מכתב ההתפטרות של הנשיא למזכיר המדינה שהעביר את זה הלאה הפעים אותי. אצלנו כל קשקוש מיד הופך להיות כותרת ראשית ומשבר בקואליציה. ההתפטרות של ניקסון הייתה כ”כ חלקה, לא אגיד 'נעימה' כי שנאו אותו, אבל כ”כ מסודרת והכל לפי החוקה".

הראיון המלא יפורסם ביום שישי במוסף מעריב