ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן התארח אמש (שישי) אצל אופירה ולוינסון, וכמו בכל ראיונותיו, הוא הפגין התנהגות ממלכתית אלגנטית, כאשר לא תקף את הממשלה המכהנת והעומד בראשה, בנימין נתניהו. למרות שברור וטבעי לחלוטין שתהיה לו בטן מלאה על נתניהו שלא צירף אותו לשורותיו למרות רצונו לעזור ולייעץ בנושאים שבהם הוא שולט יותר מכולם.

לאחר סערת שרה נתניהו וההדחה: המסביר הלאומי מדבר
"מטשטשים אחריות": המזכיר הכללי גוטרש באמירה מקוממת נוספת נגד ישראל

כהן אף העניק גיבוי לכמה החלטות שעשו בקבינט, כמו אותה החלטה לחסל את הבכיר האיראני והאיר את עינינו, מה שאף אחד בממשלה ובמערכת הבטחון לא טרח לעשות, כשהסביר שחיסולו של הבכיר האיראני וחבורתו היה הכרחי, על מנת להסיר סכנה עתידית לישראל מצד אותם מחוסלים שלפי הערכות מודיעיניות תיכננו לפגוע בישראל.

בכך הוא הפריך את הדעה שרווחה בציבור שאולי חיסול הבכיר האיראני, היה מיותר ורק יצר מתח והיסטריה מיותרת של הציבור לקראת נקמה שאיראן מבטיחה שבוא תבוא.

הוא גם לא נפל למלכודת של אופירה שחשבה שהיא תסחוט ממנו כותרת שביבי מקנא בו ולכן ממדר אותו ולא מצרף אותו לשורותיו, וכשנשאל בנושא, התחמק מתשובה, באומרו, שאיננו יודע מה כוונתו של ראש הממשלה ושלח אותה לבדוק איתו.

בנימין נתניהו במסר לאיראן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

האיש יודע להיות פוליטיקלי קורקט, זהיר בדבריו, והכי חשוב, עתיר ניסיון בתחום הביטחוני והמודיעיני, שזוהי מעלה בעלת ערך עליון במדינה כמו שלנו מוקפת אויבים, לכן הסכמתי עם כל המחמאות שאסייג הרעיפה בשפע על יוסי כהן כי מכל האופציות הקיימות היום, יוסי כהן הכי מתאים להחליף את נתניהו.

גם הפעם נשאל אם פניו לפוליטיקה ושוב לא השיב בשלילה לשאלה , אלא אמר שכאשר יבשילו התנאים והוא יחליט סופית, הוא יודיע על כך פומבית. אפשר לנחש בנקל שהוא מתעתד להשתלב בזירה הפוליטית. ולא רק. אלא שהפעם הוא הבטיח, שיביא עימו "גלריה" של אנשים טובים.

"מה שיגבר על הכל אם אחליט להיכנס לפוליטיקה הישראלית, הוא בהכרח הצורך שלי יחד עם אנשים טובים אחרים, לסייע במשבר הכי גדול שחווה מדינת ישראל "אמר והוסיף" אני הייתי מאוד רוצה לראות גלריה אחרת של מתמודדים שעומדת מול הנהגת המדינה". וכאן, מבלי להגיד את הדברים מפורשות, הוא שלח בפעם הראשונה בסאב טקסט עקיצה נוקבת לעבר נתניהו והגלריה המפוקפקת של אנשים שנתניהו הקיף עצמו בהם.

חיים לוינסון ואופירה אסייג (צילום: צילום מסך ערוץ 12)
חיים לוינסון ואופירה אסייג (צילום: צילום מסך ערוץ 12)

בכך הוא ביקר את הבחירות ההזויות של נתניהו באנשים הלא נכונים שמקיפים אותו ונותנים לו עצות אחיתופל, והבטיח שאם ירוץ בעצמו הוא יביא עימו לפוליטיקה אנשים איכותיים. נקודת פתיחה שהיא בהחלט מבטיחה ומעודדת. לאמירה כזו, יש חשיבות גדולה שיכולה להוות קרש קפיצה עבור כל מי שישאף להחליף את נתניהו.

כי מה קרה לנתניהו שכולם החזיקו ממנו החכם באדם? הוא לא נהג בחוכמה יתירה, כאשר בחר כאנשי שלומו, אנשים חסרי ניסיון ומקצוענות, שבמקרה הטוב (או הרע, תלוי איך מסתכלים על זה), יכולים לשמש כמוקיוני חצר, בדרך התבטאותם הפוגענית והמעליבה והחלטותיהם השגויות והמזיקות. שלא לדבר על ההצגות האוויליות והמביכות בלשון המעטה שהם מפיקים לבקרים, קבל עם, עדה ועולם.

כמו הגמגומים באנגלית מקולקלת, או  מחזות הלקוחים מתיאטרון האבסורד. כדוגמת אמסלם שמזמין את טלי גוטליב להריח אם נודף ממנו ריח אלכוהול מהפה, או טלי גוטליב עצמה שניסתה השבוע את כוחה בזימרה ושרה "לה לה לה" מעל דוכן הכנסת והפכה את המליאה לקרקס מדראנו. בימים כתיקונם, זה יכול היה לשמש כחומר בידורי שאפילו נצליח לשאוב ממנו הנאה כלשהי. אולם לא בימי מלחמה, כשהכלכלה קורסת, כשהמדינה אבלה על נופליה, כשמספר עצום של חטופים נמקים במנהרות חמאס, ואלפי עקורים לא חזרו לבתיהם.

מנהיג חכם, בוחר אנשים טובים וכשרוניים שיעזרו לו לנהל את העניינים. מנהיג חכם, צריך להיות מודע לכך, שהצלחתם, היא הצלחתו. כשלונם פוגע במנהיגותו. ברור לכולנו שנתניהו רוצה לבלוט מעל כולם ולכן בוחר בחבורת לוזרים חסרי ניסיון. לא בכדי, שאלה אופירה את יוסי כהן, האם לדעתו נתניהו ממדר אותו כי הוא חושש מעלייתו של יוסי כהן בסקרים. תכונת אופי זו של קנאה וצרות עין בהצלחתו של האחר, רק מחלישה את נתניהו. עובדה שהוא יורד בסקרים, ולא רק בגלל מחדל אוקטובר.

הוא לא רק יורד בסקרים ואתמול אצל אופירה הוצגו נתוני סקר שמצביעים על רוב מוחלט התומך בבחירות מוקדם ככל האפשר, אלא שנתניהו גם מאבד את האהדה שרכש בקרב ציבור שתמך בו. מספיק היה לשמוע אמש את עינב צנגאוקר אימו של מתן החטוף בעזה, שהודיעה באומץ שלא תבחר יותר בנתניהו ושזו היתה טעות חייה כאשר בחרה בו בעבר, אך ורק כי זרמה עם הרוב בפריפריה שבחר בו. דבריה היו קשים, נוקבים ורהוטים. כמוה, יש רבים אחרים בפריפריה שאיבדו את אמונם בנתניהו.

כשנשאלה  מה היא חושבת על דברי אסנת מארק שהטיחה במפגינים שיש ביניהם קומץ של אנשים רעים שמסיתים ופוגעים בביטחון, היא לא נשארה חייבת והטיחה במארק  שהיא זאת המפלגת והמסיתה, כנגד אנשים טובים שבאו לזעוק איתה את זעקתה להחזרת בנה.

עינב דיברה כפי שאף אחד ממשפחות החטופים לא העז לדבר, מהפחד שמא ראש הממשלה ייעלב ויפגע במאמצים לשחרר את יקיריו. במונולוג חד וחריף שלא היה מבייש את אחרון הנואמים, היא פנתה לראש הממשלה וביקשה שיפנה את מקומו: "אני מפקיעה ממך את המנדט שנתתי לך כשבחרתי בך. נמאס שאתה מנצל את החולשה שאני נמצאת בה, כדי לנסות להפחיד אותי". וכאן הוסיפה עקיצה חריפה לא פחות לאשת ראש הממשלה: "תחזיר את מתן, ואולי אז אחשוב לרצות את רעייתך שמבקשת שאודה לה".

באשר ללוינסון, הפרטנר החדש של אופירה, אמש הוא איכזב  ופלט שטות גמורה, כאשר הציע ליוסי כהן לא לרוץ לפוליטיקה כי יפשטו את עורו וימררו לו את החיים.

נפלתי מהכיסא. מה אתה בעצם אומר לוינסון? שאתה מעדיף שאנשים איכותיים לא ילכו לפוליטיקה? אתה מעדיף לוזרים וחסרי ניסיון שינהלו את חיינו, ושאותם אתה לא מפסיק לבקר ולשפוט? מבלי לחשוב על ההשכלות של דבריך אתה בעצם בכלל מחמיא לנתניהו, כי אין אדם במדינה שפשטו את עורו, יותר מעורו של נתניהו, ולמרות זאת, הוא עדיין מחזיק מעמד ולא נשבר.