"טירונים": גיא פלג השפיל אמש (שישי) במהדורה המרכזית של חדשות 12 את שר הביטחון יואב גלנט ואת שרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט. הוא לא חסך במילים ותיאר אותם כ-"טירונים שנשלחו לעשות עבודות רס"ר ולנקות את הבסיס על מנת שהמפקד יוכל לשבת בנחת".

ובמילים בוטות יותר: בעצם הוא אמר עליהם שהם סמרטוטים, ומנה אותם בין "האפסים" שמקיפים את ראש הממשלה בנימין נתניהו. פלג הציג את האבסורד כך: "יושבים שלושה גנרלים בקבינט שיודעים שנתניהו מהווה סכנה לביטחון ישראל אבל ממשיכים לשבת בו ומאפשרים את המשך שליטתו".

והאם אין אמת בדבריו? עובדה שגנץ יורד בסקרים, כי הוא רק מחמם את הכיסא ושותק, ואם מדי פעם הוא יוצא בהצהרה כזאת או אחרת כנגד הקואליציה אליה הצטרף ברוב תמימותו, היא רפה עד כדי כך שצריך להגביר את הווליום על מנת לשמוע בבירור את דבריו. כל כישלון של נתניהו במלחמה הוא כישלון של גנץ ואיזנקוט שהם חלק מקבינט המלחמה, לא משנה כמה ביקורת יוציאו השניים מאחורי הקלעים לתקשורת על התנהלות נתניהו.

בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי שזכה לביקורת הכי חריפה מצד פלג, הוא שר הביטחון גלנט, שרק לפני יומיים הטיל פצצה במסיבת עיתונאים שערך, שבה אמר במילים כאלה או אחרות, שנתניהו מסכן את בטחון ישראל ואת חיי החיילים, כי מטרתו להקים ממשל צבאי ישראלי ברצועת עזה, במקום לדון בתכיפות באלטרנטיבה שלטונית לחמאס. דברים דומים אמר גלנט בתקופת המחאות נגד ההפיכה המשפטית, כאשר יצא קבל עם ועדה והכריז שהיא מהווה סיכון בטחוני מיידי, ועל כך פוטר.

בטוח שגם הפעם, רבים התפעלו מאומץ הלב והתעוזה של גלנט, לצאת בפעם השנייה נגד העומד בראש המפלגה שלו. היו כאלה שהגיבו ברשת ואמרו: "סוף סוף מישהו בליכוד גידל ביצים". אלא שאתמול, גיא פלג ניתץ במחי יד את תדמית הנועז והאמיץ שגלנט יצר לעצמו בדברי הביקורת העקיפים שלו כנגד ראש ממשלתו. 

פלג הזכיר שכאשר בזמנו הזהיר גלנט מפני תוצאותיה של ההפיכה המשפטית, "זה לא הפריע לו" כמה שבועות אחר כך להתחנחן בפני שר המשפטים יריב לוין ולבקש ממנו: תן לי לפחות משהו, תן לי משהו (כאשר גלנט דרש לרכך את חוק עילת הסבירות ולקדם פשרה מול האופוזיציה), ואחר כך באותה נשימה להרים יד בעד חוקי ההפיכה המשפטית.

"ועכשיו", ממשיך פלג. "גלנט מישיר מבט למצלמה ואומר לציבור שמדינת ישראל צועדת לעבר ממשל צבאי בעזה שיכול להיות לו מחיר דמים בחיי לוחמים", אבל זה לא מפריע לו להמשיך ולהישאר שר הביטחון של ישראל.

מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

בעצם, מה שאמר פלג שתמיד יודע להכות במסמר ישר על ראשו, שלגלנט יש דפוס התנהגות קבוע שמצד אחד הוא יוצא בהכרזות נגד מדיניות הממשלה והעומד בראשה, אולם בפועל, הוא זורם עם אותה מדיניות ומתנהל כמו בובה על חוט.

אני רק יכולה לנחש, שנתניהו צפה אמש במהדורה וחש נחת, כי הפעם, בניגוד למהדורות שישי קודמות, חיצי הביקורת, מצד אחד המבקרים הגדולים שלו, גיא פלג, לא הופנו רק כלפיו, אלא גם כלפי מי שכנראה הצליח לעצבן אותו כהוגן.

תוסיפו לדברי הביקורת של פלג על גלנט, את האמירה המסכמת והמתבקשת של קושמרו שאם גלנט מזהיר מפני ממשל צבאי בעזה שתעלה בחיי חיילים, הרי אם ימשיך לכהן כשר ביטחון בממשלת נתניהו, הוא יהיה אחראי להשלכות המסוכנות שהוא עצמו מזהיר מפניהם. במילים אחרות: הוא יורה לעצמו ברגל.

שר הביטחון יואב גלנט בגבול הצפון (צילום: אלעד מלכה)
שר הביטחון יואב גלנט בגבול הצפון (צילום: אלעד מלכה)

לכל סלט הירקות הזה, תוסיפו גם את הסקר של מנו גבע שהזמין ערוץ 12 שבו הציבור חילק ציונים גרועים ביותר לכל מקבלי ההחלטות, ולא רק לביבי, מירי רגב, סמוטריץ' ובן גביר, אלא גם לבני גנץ – שציוניו היו אולי מעט טובים יותר משל האחרים, אך לא מזהירים. 

או תוסיפו, את דברי דדי שמחי שאפילו הוא, שבדרך כלל לא נוטה לתקוף את הממשלה, אמר הפעם שעם ציונים גרועים כאלה, היא חייבת להסיק את המסקנות הנכונות, והרי לכם מהדורת חדשות שהחליטה אמש לשנות כיוון וטקטיקה במקום לתקוף ישירות את נתניהו, היא תקפה את האופוזיציונרים בתוך הממשלה, ואותתה להם שיתעוררו על עצמם ובמקום לכשכש בזנב ולקשקש בפיהם.