תחקיר המקור על אתר "וואלה" אמנם לא הפתיע יותר מדי את מי שעוסק בעולם התקשורת, אך עדיין מדובר בתוכנית שהצליחה לשפוך אור על אחת התקופות הקשות ביותר שעברו עורכי האתר. ינון מגל (שהיה עורך האתר לתקופה) וענת דוידוב פתחו שוב את הנושא בתוכניתם ב-103FM. השניים ריאיינו את ברוך קרא מערוץ 10, מיוצרי התחקיר וגלעד צוויק, מאתר "מידה". 



גלעד צוויק, עשית תחקיר וחשפת בפברואר שלא הייתה הטיה באתר 'וואלה' בהקשר לנתניהו. איך זה מסתדר עם התחקיר? 
"התמקדתי בתקופת בחירות 2015. תסכימו איתי שאם נתניהו היה מפסיד את הבחירות הללו הוא היה יורד מכס ראשות הממשלה וההטבות לאלוביץ' היו יורדות לטמיון. ביום הבחירות, ב-17 במרץ, אתר 'וואלה' פרסם את הכותרת הבאה: 'אמונה עיוורת- עובדי כיל לא בטוחים שיצביעו לליכוד בעקבות המשבר האחרון ונכלל ציטוט בו צוין כי לפיד הוא היחידי שנראה בשטח לטובת העובדים. לי זה נשמע כמו אייטם לטובתו של לפיד ולא בעבור נתניהו".
 

איך זה מתיישב עם מה שראינו אתמול?
"סיקור הוא עניין אמפירי. את הקורא זה לא מעניין מה קרה מאחורי הקלעים. הוא מעוניין בתוצאה הסופית. בסופו של דבר אתר 'וואלה' היה אנטי ביבי בצורה מובהקת. גם מבחינת עריכת התמונות והכותרות רואים זאת חד משמעית".

ברוך קרא, על פני כמה זמן נערך התחקיר שלכם?
"התחקיר מהחל מבחירות 2013 עד לסוף 2016. במישור העובדתי האנשים שהתראיינו אתמול אצלנו תיארו את הדברים בצורה ברורה ופשוטה".



חבל להתווכח עם העובדות. גם אני אמרתי בראיון לגל"צ בעבר שהיו לחצים
ברוך קרא:"מעבר ללחצים הוסברה ההטיה הסטטיסטית. בשלב מסוים הבינו ב'וואלה' שמחיקות של ידיעות מושכות ביקורת והחליטו שזה דבר לא נכון לעשות. במקום, נהגו להחביא את הידיעות נגד נתניהו באתר במקומות לא בולטים אך כן ניתן לאתר אותן גוגל. גם אם האתר היה יותר אנטי ביבי מאתרים אחרים והיה ניסיון לצמצם אותו זה לא בסדר. העדויות של העובדים אותנטיות ולכן לא הייתה להם שום בעיה להעיד על כך בפנים חשופות. הם אמרו בעצמם שלא דובר על הטיה לכיוון ימין או שמאל אלה בהטיה לטובת בנימין נתניהו וזה הדבר החשוב כאן".

זה לא פייר לומר זאת כי בכך הם יאבדו את המשרה שלהם אבל איך אפשר להמשיך לשבת על הכיסא ולהיות עורך במצב כזה? קומו ולכו.
מגל השיב לכך: "זו חוכמה מאוד קטנה לומר לאנשים ללכת הביתה. אלו אנשים שיש להם משפחות לפרנס. במקרה שלי, נפתלי בנט הציע לי להצטרף לפוליטיקה אז קמתי והלכתי כי נמאס לי ממה שקרה ב'וואלה'. לא לכולם יש הצעות אחרות. אני חושב שגם גלעד צודק וגם ברוכי צודק, ברור שהייתה הטיה. מנגד, כל האנשים שהתראיינו אתמול ב'מקור' הם מצביעי שמאל - מרכז. גם כשהייתי עורך ראשי שמתי לב שבמערכת 'וואלה', כמו במערכות תקשורת נוספות בישראל, לעיתונאים יש תפיסה מסוימת. ביבי, שרה ויאיר הם תמיד שליליים.

יתכן שמלכתחילה המערכת מעוותת מבחינת האג'נדה שלה? 
ברוך קרא: "עיתון 'הארץ' מצהיר על עצמו שהוא בעל עמדות שמאל כמו ש'מקור ראשון' מצביע על כתומך בעמדה אחרת. אתה היית עורך אתר 'וואלה' והבעת את עמדותיך הימניות".
 
אני הייתי חריג. בערוץ עשר הורידו אותי מהאוויר במהלך ההתנתקות
"היה לי ויכוח עם רועי שרון בנושא. זה דבר שלא היה נכון לעשות".

מגל סיכם: "יש כאן עיוות מובנה בתקשורת. ייתכן שכל ההתנהלות של רה"מ עם 'ידיעות אחרונות' ו'וואלה' היא בגלל שאנחנו נמצאים בבעיה עמוקה
"אם זה היה המצב היינו בשיח אחר. אני מודה שלקח לי זמן להשתכנע בנוגע לאמיתות תיק 4000 אך הבנתי שיש כאן חשד אמיתי שניתן להוכיח אותו".

בתחקיר לא הוכחת שיש כאן שוחד
"אני מסקר את זוהמת פרשות השחיתות בישראל כבר 20 שנה, אין פרשת שחיתות בה אנשים יושבים סביב שולחן אחד ואומרים אחד לשני 'אני אתן לך X ואתה תיתן לי Y'. זה יותר מורכב מזה. בסופו של דבר צריך לבחון את רמת הנסיבתיות, עדי המדינה שמחברים בין מה שקורה ב'וואלה' לבין מה שקורה ברגולציה".
 
עשיתם תחקיר על 'ישראל היום' ועל 'וואלה'. איפה התחקיר על 'ידיעות אחרונות' שהשחית מדינה שלמה?
"תיק 2000 כולל ראיית זהב. יש הקלטה שמוכיחה את השחיתות. לאחרונה רבים שואלים לגבי החיבור בין מוזס ללפיד, אשמח לקבל הקלטה שמוכיחה את הקשר הזה".