איך בעצם עובד הפורמט החדש של "2025"? כמו בכל ריאליטי, גם כאן יש העמדות להדחה מדי שבוע בצורת מיסוי התושבים. כל תושב מחליט להטיל מס על תושב אחר ובעצם לדחוף אותו לתחתית הטבלה, ובסופו של דבר, מחוץ למשחק, כי מי שמודח הוא התושב הכי עני בעיר.



על מנת להרוויח את לחמם, על התושבים בעיר החדשה לעמוד במשימות שאם הם מצליחים בהן, כל אחד מהם מקבל תוספת נאה לשכרו. למשל בפרק של אתמול, ג'ו לא עמד במשימה כי לא יכול היה להתאפק ורץ לפגוש את אהובתו שבאה לבקר, ולכן לא קיבל אגורה שחוקה. ליבי היה על ג'ו, שלא היה לו מושג וחצי שברגע שהוא מפר את כללי המשימה, בעצם הוא מחבל בסיכוייה של סיגל לקבל מענק כספי. מבט החרטה והצער שהוא חש לאחר מכן, בהחלט עורר אמפטיה גדולה, אמפטיה שהוא מצליח לעורר אצל הצופים לאורך העונה, למרות גילו המתקדם ולמרות שהוא לא היה בשיאו בתחילת העונה.



הצופים מביעים את תמיכתם בדייר כזה או אחר על ידי האישור שהם נותנים לראש העיר להעניק לו סכום כסף שיציב אותו במקום טוב בטבלה המציגה את מצבם הכלכלי.



האיש שבקיר שיכול להגיח לפתע בכל מקום וזמן, הוא האיש שמקשיב לצרכיהם ומאוויי ליבם של התושבים, אולם הוא גם האיש שמתאר לצופים את הנרטיב והלך הרוח הכללי ששורר בעיר.



2025, האיש שבקיר. צילום מסך
2025, האיש שבקיר. צילום מסך



בכל שבוע, מי שנמצא בתחתית הטבלה, מודח מהעיר ותושב חדש נכנס במקומו. אולי היה מעניין יותר, אילו אותו מודח, במקום לצאת אל האולפן ואל קהל שמקבל את פניו, היה יוצא ישר לרחוב ומתקבל שם על ידי תושבי יבנה, בה ממוקם המתחם של "2025". ייתכן שהיו מקבלים אותו בחום, ייתכן באדישות והתעלמות גמורה, בעוד הוא ברוב תמימותו חשב שהפך לסלב בעל שם עולמי, וכעת כל מה שנשאר לו לעשות זה לחפש מונית שתיקח אותו הביתה. כמו אותו אסיר משוחרר שיוצא משערי בית הסוהר ואף אחד לא בא לקבל את פניו. רציתם ריאליטי? אז לכו על זה עד הסוף.



מי שמוצא דמיון בין "האח הגדול" והפורמט החדש "2025", טועה ומטעה. המקום ומרחב המחיה, אפשרויות הקיום בעיר החדשה, הדינמיקה, התכנים והמטרה שונים לגמרי. דומה הדבר לשני שפים שיוצרים מאותם מרכיבי מזון, 2 מנות שונות לחלוטין. למשל הרעיון מאחורי חגיגת הפורים כפי שנצפה אמש בפרק, כאשר כל אחד מתחפש לדייר אחר וצריך לחקות את התנהגותו, היה מבריק ויצירתי, ממש כמו מנת שף מקורית ופורצת דרך בקולינריה המקומית.



ב"2025", עבור סכום כסף מסוים, ניתנת האפשרות לתושבים ליצור קשר עם המציאות בחוץ. הם יכולים לטלפן לבני משפחה או חברים, לצפות בתוכניות טלוויזיה, או להתעדכן בחדשות היום. ב"אח הגדול" לעומת זאת, הדיירים נותקו טוטאלית מהחיים בחוץ ומגירויים סביבתיים שהיו מורגלים בהם עד לכניסה לבית.



2025. צילום מסך
2025. צילום מסך



למותר לציין, שבעונה ראשונה של "2025", הדמויות שלוהקו לתוכנית, הן מעניינות, מורכבות, נועזות ומוחצנות ולרובם (מלבד כמה "מלאכיות של צ'ארלי", כמו הודייה שמרעיפה אהבה אין קץ על סביבתה, ונטע עדינת הנפש שממררת בבכי על כל פיפס ושטות) אין עצם בלשון, והם זועמים, מעליבים ומרכלים ברשעות, חופשי על הבר. ובגלל שהן נחשפות בפנינו במלוא מערומיהן, לא קל לנחש כבר בשלב זה שיש שני מועמדים לניצחון: דודו ודומיניק, כאשר האחרון הוא בעל הסיכויים הגבוהים יותר, כי הוא איש נחמד וטוב לב שמשתדל נורא להיות בסדר עם כולם.



דודו לעומת זאת, באותה מידה שהוא מעורר אמפטיה, מסוגל בהינף יד לעורר אנטגוניזם. הדרך שבה הוא חיקה אמש את דומיניק אחרי שהתחפש לדמותו ובחירת המילים שעלה ממנה טון מלגלג משהו, לא הייתה נעימה לאוזן, בלשון המעטה.



בגדול, הרעיון מאחורי הפורמט של "2025", שהמנצח הוא מי שצבר הכי הרבה כסף במשחק, בעצם מדגיש את האמת הכי עתיקה בעולם, שבעל המאה הוא בעל הדעה. רעיון לא הכי מלבב לכל ההומניסטים והאנשים הרוחניים, אך מה לעשות שזאת המציאות? לפחות מנקודת מבט זו, התוכנית מספקת לנו מנה הגונה של מציאות נושכת, וישר לפנים, מבלי לגמגם או להצטדק, בנוסח השיר: "מאני מייקס דה וורלד גואו ראונד", הכסף מסובב את העולם. יחד עם זאת, עורכי התוכנית לא זנחו את ההיבט החברתי והם מקנים לתושבים את הזכות וההזדמנות לתרום כסף לחבר שנמצא במצוקה ופה באים לידי ביטוי האנושיות והעזרה לזולת, והרי לכם, מיני קוסמוס מכמה נקודות מבט, של החברה בתוכה אנו חיים.



2025, האיש שבקיר. צילום מסך
2025, האיש שבקיר. צילום מסך