סערת יובל-ליצמן: השבוע התעוררה מהומה ברשת סביב ראיון שהעניק פרופ' יורם יובל לכתב "מעריב המגזין" ועורך התרבות של אתר "מעריב אונליין", קיץ ברבנר, בו אמר: "שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס למגיפת הקורונה ששוטפת את העולם ואמר 'משיח צדקנו יגאל אותנו לפני פסח תש"פ'. בתור פסיכיאטר אשפזתי אנשים על פחות מזה". פרופ' יובל החליט להתנצל בפומבי ולהבהיר: "סליחה, התכוונתי להתריע ולא לפגוע".

במכתב ההתנצלות כתב יובל: "בכתבה נשאלתי בין היתר על אופן הטיפול של השר ליצמן במשבר הקורונה. יש לי ביקורת חריפה על דרך הטיפול של השר במשבר הקורונה, וכן על התאמתו המקצועית לתפקיד שר הבריאות בעת הזאת. אבל בכתבה הופיע משפט הזה, ששובץ בכותרת הכתבה (לא על ידי, ומבלי שנשאלתי על כך), שפגע באנשים שכתבו אלי".

הראיון עם יובל (צילום: חורחה נובומינסקי)
הראיון עם יובל (צילום: חורחה נובומינסקי)

"אני מתנצל על הדברים הללו, שאינם נכונים ואינם ראויים. המשפט נאמר בסערת רגשות, בבדיחות הדעת, ומתוך תסכול וכאב על טעויות שעשה השר (לדעתי) בתחילת טיפולו במשבר – טעויות שעלולות לגרום לנזק כבד לרבים בציבור החרדי", הוסיף פרופ' יובל. "חשוב לי להבהיר לך, וכן לכל אלה שנפגעו מדברי, שלא היתה לי כוונה לפגוע בשר עצמו, באמונתו הדתית בביאת המשיח, בציבור החרדי, או בציבור המתמודדים עם בעיות נפשיות".

"למרות הביקורת שיש לי על התנהלותו המקצועית של השר, לא היתה לי כל כוונה לרמוז שהוא לוקה בנפשו, או שמי שמאמין בביאת המשיח מאמין באמונת שווא, או שמי שמדבר כך זקוק לאישפוז. אני עצמי אדם מסורתי, וכפי שאמרתי בכתבה, גם אני מאמין ומצפה לביאת המשיח – שתמיד יבוא".

"לא היתה לי כוונה להביע דעה מקצועית כפסיכיאטר על השר, על דבריו, על אמונתו, או על כלל ציבור המאמינים. דיברתי בסערת רגשות, בבדיחות דעת שלא היתה במקומה, ובעיקר בתסכול ובכאב", הוסיף הפרופ'. "לפני שנים רבות אמרה לי מטופלת משפט חכם, שנשאר חקוק בזיכרוני עד היום: "זה לא ראוי להעליב אדם בחדר האורחים, ואחרי כן להתנצל בפניו באמבטיה."

"על כן מצאתי לנכון להתנצל בגלוי ובאופן הזה בפניך, בפני שאר האנשים שכתבו אלי, בפני השר ליצמן, בפני אנשים שנפגעו מדברי, ובפני הציבור היהודי כולו על הדברים – ולחזור בי מהם", סיכם הפרופ'. "יש לי, ותוסיף להיות לי, ביקורת נוקבת על השר ליצמן, על התאמתו לתפקיד, ועל התנהלותו בתחילת משבר הקורונה. אבל להבא אשתדל להביע את הביקורת הזאת באופן ראוי, מקצועי ומכבד". 

פרופסור יורם יובל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
פרופסור יורם יובל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)