חלפו בקושי שבועיים מאז עלה לאוויר המדור, וכבר חזיתי בדוקו שלישי על מגיפת הקורונה, "דוח מלחמה", במסגרת "זמן אמת" בכאן 11 ששודר שלשום. ואיך נאמר זאת בעדינות? זה היה אגרוף בסרעפת.

אפשר להתייחס ל"דוח מלחמה", סרטם של אסף ליברמן וליאת לויאן, כתמונת מצב עכשווית, סיכום ביניים, כאן ובעולם כולו, כשלושה חודשים מאז התגלה החולה הראשון בנגיף קורונה בווהאן, סין. אבל אפשר גם להתייחס אליו כאל תמרור אזהרה מטריד ביותר, המהבהב בעצבנות מעל הראש, ומזהיר מפני הגרוע מכל.

בסרט משתתפים פרופ' אייל לשם – מומחה למחלות זיהומיות בית חולים שיבא; מואב ורדי - ראש דסק החוץ בכאן 11; פרופ' גליה להב – מנהלת היחידה למחלות זיהומיות, בית החולים שיבא; רוני לינדר – כתבת הבריאות של דה מרקר; פרופ' רן בליצר – ראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית; פרופ' חגי לוין – יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור; וגב' אסתר אדמון – יו"ר איגוד המיקרוביולוגיים והביוכימאים ועובדי המעבדות.

להלן כמה משפטי מפתח הנשמעים בסרט על ידי המומחים דלעיל: "בהתחלה זה נתפס כבעיה סינית. החבר'ה האלה שאוכלים כל מיני חיות מוזרות ועטלפים. אבל הנורה הייתה צריכה להידלק כבר אז"; "רק בסוף ינואר יש הפנמה בישראל שזה משהו שצריך להגיב אליו"; "מי שאשם בהתפשטות הקורונה בישראל זה כל הטרנספורטיישן שהגיע מסין, תאילנד וקבוצת צליינים נוצרים מדרום קוריאה, שעברה בכל פינה בישראל, והתגלו כחיוביים לקורונה בקוריאה. זה גיים צ'יינג'ר"; "פעם ראשונה בתולדות המדינה שפותחים בחקירה אפידמיולוגית. זה רק היה עניין של זמן שהווירוס הראשון יגיע לישראל"; "הגרוע מכל עוד לפנינו"; "פעם בכמה שנים מופיע מחולל שלא עובר ממקום למקום תוך שנה. הוא רץ. הוא עובר תוך יום. במשך שבועות וחודשים לא נדע את האמת על המחלה. אנחנו חיים כרגע בערפל קרב. אין בעולם מערכת בריאות שמוכנה לקורונה. זה צונאמי, ולא משנה כמה חזק תבנה את יסודות הבניין – הוא יישטף".

כבוגר מלחמת יום הכיפורים, אני יודע בדיוק מה קרה לאימפריה לפני, במהלך ואחרי. אני גם זוכר איך אף אחד לא הקשיב לרואי השחורות לפני. כמו שזה נראה עכשיו, אני מאוד מקווה שהפעם יקשיבו גם להם.