"עלייתה ונפילתה של ענבל אור", ימים א' וב', 21.6 ו־22.6, יס דוקו ו־VOD

היא טיפסה ברעש שיווקי גדול בתור הצעירה היפה והמצליחנית מבאר שבע, וכשנפלה, כל הרעש הזה היה בעוכריה. בסופו של דבר ענבל אור הייתה לא יותר מדגיג קטן שלא זכה לטיפול האוהד השמור לכרישים גדולים.

מי זוכר את אורן קובי? הנה כמה עובדות על אורן קובי. קובי מואשם כי ביחד עם כמה אנשים נוספים פעל למימוש תוכנית מרמה, שבה פיתה אנשים להשקיע בעסקת מקרקעין דרך החברה שלו אדמה, ולפחות בחלק מהכסף שניתן לו מהרוכשים השתמש למימון אורח חיים עשיר ובזבזני. הנה כמה עובדות נוספות על אורן קובי: הוא אינו אישה, אינו בלונדינית (טבעית או צבועה), ואת מעשיו - על פי כתב האישום - ביצע תחת הרדאר, ללא מהומה פרסומית שהוא שם עצמו במרכזה. אורן קובי, אם לסכם משפט, אינו ענבל אור.

ענבל אור, שהסתבכויותיה הכלכליות הן בסך עשרות מיליוני שקלים, מצאה עצמה בשלב מסוים חסרת בית, ישנה בחדרי מדרגות ודוחפת ברחובות עגלת סופרמרקט שבה חפציה הפרטיים.

זה לא אומר שאור מלאך משמיים שירד לאדמה ונתקל באכזריות בני האדם. אבל צפייה בסרטה המצוין של הבמאית נילי טל משנה ולו במעט את זווית ההתבוננות במי שנחשבת כפרא אדם תאב בצע נדלני, המוכנה לדרוך על גופות משקיעים תמימים כדי לרכוש רכב מפואר מהדגם שאורן קובי, נגיד, עשוי היה לרכוש. קובי, שחובה לציין כי עד כה לא הורשע בדבר ועדיין עומדת לו חזקת החפות, נחלץ מהליכי פשיטת רגל. ענבל אור, שחובותיה נמוכים יותר כאמור, לא זכתה לפריבילגיה דומה.

לא צריך להיות בעל תואר כדי לדעת שענבל אור משלמת כאן את מחיר התנהלותה התקשורתית. מי שדהרה בשמחה על גב הנמר בדרכה לצמרת, שהאכילה אותו בהופעתה הנאה, בסיפור סינדרלה מהעיר הדרומית הכובשת בסערה את עולם העסקים הנדלני, נטרפה בתיאבון בידי אותו נמר, ובאותה תאווה, כשהחלה להסתבך ולצנוח מטה. העובדה שמהבחינה הכלכלית לא הייתה יותר מדגיג, לא עניינה איש. גם פיטורי עורכי דינה התכופים והסרטונים שהעלתה ליו־טיוב, כולל זה בעירום שהפך לוויראלי, הפכו את סיפור קריסתה לעסיסי במיוחד.

טענתה של נילי טל, שכדרכה בסרטיה מותירה עצמה ברקע אבל בחוכמה בונה את התזה שלה, היא שכל אלה הפכו את ענבל אור לטרף קל - מהבחינה התקשורתית וגם מהבחינה המשפטית. טענה זו ניכרת היטב ולראשונה מציגה את אור כקורבן ולא רק כנאשמת במרמה חסרת מצפון. שאפתנית בעלת אגו מנופח, חסרת זהירות שלא תמיד מבחינה בין מציאות לפנטזיה, אבל גם לא המרשעת שיוצאת רעבתנית לדרוך על גוויות בדרך לרכישת הפרארי החדשה שלה - זו טענתה של נילי טל. טל אינה מבקשת רחמים על ענבל אור. היא מציעה למי שמבקש לגבש דעה נרחבת יותר על אור לצפות בזווית החדשה, או לפחות הנוספת הזו על סינדרלה מהדרום.