בראיון עם דידי הררי ב-103FM, סיפר לי בירן על הסדרה החדשה בה משתתף שמשודרת בכאן 11, "שעת נעילה", המבוססת על קרבות מלחמת יום הכיפורים. בירן סיפר על העבודה על הסדרה, שהייתה מאוד אינטסיבית, מתוך מטרה להעביר את האירועים בצורה הבהירה ביותר. "עובדים על הסדרה כעשר שנים של תחקיר, עשו לנו המון הכנות". הוא שיתף גם ברצונו האישי לכבד את אירועי המלחמה, ואת אלו שחרפו נפשם עבור המולדת. "הפחד של הדמות שלי והדמעות של הדמות – זה אמיתי".

בסדרה אתה חייל, צנחן טירון, והבן של כוכב רדיו (ליאור אשכנזי). הקרבות בגולן התחילו ויש כאוס גדול, האבא עוזב הכול ויוצא לחפש את הבן. כמה קראת על התקופה כדי להתכונן?
"אנחנו, כל הקאסט של הצנחנים, אנחנו עובדים עליה כ-10 שנים של תחקיר, תסריטאות, הכנות. אני מגלה סקופ: זאת הפעם השנייה שאני מתקבל לסדרה הזאת, היא הייתה אמורה לצאת אל הפועל לפני כ-7 שנים, זה היה בזמנו עוד בערוץ 10 וקראו לזה כיפור. ערוץ 10 התפרק וזו סדרה עם תקציב מאוד גדול כדי לשחזר את הקרבות ולעשות כבוד למה שהיה שם, ואני חושב שזו הדרך היחידה שצריך לעשות את זה בה. צריך הרבה משאבים וכסף ולא היה מספיק אז הפרויקט נפל".

בתאגיד יש?
"לא רק התאגיד, יש עוד גורמים".

איך מתכוננים לזה?
"עשו לנו המון הכנות, הפגישו אותנו עם אנשים שהיו שם ושמענו את זה ממקור ראשון, אני לא רוצה לומר את השמות של האנשים, של מפקד טנק שאנחנו היינו בו, זה מה שהוא עשה. בסדרה אתה רואה את מה שמפקד הטנק עשה. נפגשנו עם אדם שהקריב את עצמו כדי להציל את חבריו לקרב, הוא נלקח בשבי הסורי לשמונה חודשים וחזר".

נשמע בקולך שזה לא היה קל.
"זה מפרק אותך, זה מפרק אותך. זה סיפור שלך גם אם זה לא סיפור של הדור שלי, זה הסיפור של ההורים שלהם או של סבתא וסבא שלהם. יש לי שכנה ששמעה על הסדרה ואמרה שהיא לא יכולה לראות את זה".

כי זו מלחמה טראומטית מאוד. חשוב להבין איך אנשים 
"נכנסנו לזה הכי חזק שאפשר כדי לכבד את מה שהאנשים האלה עברו. באף סדרה אי אפשר באמת להבין מה הם עברו שם, אבל אני חושב והפידבקים שאנחנו מקבלים, שהגענו מאוד קרוב".

קשה לשחק חייל קרבי על כל הניואנסים?
"קשה מאוד אבל עברתי הכשרה, בלי ספוילרים, לא מעט הכשרות והרבה מהפחד שתראה בעיניים שלי שם, הדמות שלי היום נכנסת לסדרה, בפרק הראשון עוד לא הייתי, הפחד של הדמות והדמעות של הדמות זה אמיתי". 

הסדרה חשובה מעבר לטלוויזיה, כי אנחנו עסוקים במלחמות פנימיות וזה מראה לנו שהכוח שלנו הוא באחדות, להבין איך אנשים מסרו את נפשם ולטובת מה. 
"חשוב להזכיר לעם שלנו, לכולם בעם מלמעלה ועד למטה, איך המדינה הוקמה, על איזה ערכים, על הרעות, האהבה, מלחמה זה דבר נורא ואיום ומי שנכנס למלחמה מפסיד מלכתחילה, והשאלה היא כמה אתה מפסיד".

צריך לדעת גם איך לצאת ממנה ואיך להתנהג, ובעיקר אחרי זה איך להמשיך לחיות כאן".