בדיון בוועדת המשנה לטיפול וסיוע לנפגעי הלם קרב בראשות ח"כ אופיר סופר (ימינה), דיבר היום (שלישי) אימרי ביטון, אשר משחק בסדרת הטלוויזיה "שעת נעילה" שעוסקת במלחמת יום הכיפורים, וחשף כי במהלך ההכנות לסדרה הוא הבין כי גם הוא סובל מפוסט טראומה בעקבות השתתפותו במלחמת לבנון השנייה.

"אני לחמתי במלחמת לבנון השנייה, לחמתי בקרב בסלוקי. נהרגו לי חברים, חיילים. אני לא הבנתי בכלל שאני בפוסט טראומה עד שפגשתי לוחמים שהם נפגעי פוסט טראומה כחלק מעבודת התחקיר על הסדרה", חשף ביטון.

אמרי ביטון בכנסת. צילום: ערוץ כנסת

השחקן הוסיף כי רק אז הבין שיש לו "את התסמינים, את העצבים, את ההזעה, את חריקות השיניים. הבנתי שאני לא מצליח לשלוט בסיטואציות כי אני לא הבנתי שיש לי פוסט טראומה".

ביטון הסביר מה לדעתו צריכה המדינה לעשות עבור אלו שסובלים מפוסט טראומה וקולם לא נשמע: "אני חושב שהדבר הכי חשוב, זה לתת מענה איך אנחנו מוצאים כמה שיותר נפגעים, כי הם לא ייגשו לבד".

לדבריו, לפעמים לוקח לאדם שסובל מפוסט טראומה, בין 20-10 שנים להגיע ולדווח על כך. "אנחנו צריכים לעשות את המאמץ, איך אנחנו מגיעים אליהם, כי לבד הם לא יבואו. כי כל יום שעובר, כל שעה שאנחנו מפספסים ולא מצליחים להגיע ללוחמים האלו, אנחנו מאבדים את המשפחות שלהם, אנחנו מפספסים את הילדים שלהם ואותם בתוך החברה שלנו", חתם ביטון את דבריו.

משה בן לולו, שלחם במלחמת יום כיפור: "המפקד אמר לי לנטוש את הטנק הבוער בכדי להציל את חבריי, הבטחתי להם שאני לא אשאיר אותם שבוים. שרוף בשטח בסיני, אני תולש את העור מהגוף שלי ושום טנק לא עוצר לי חמש שעות , לאחר מכן אושפזתי בבית חולים הדסה בירושלים, לאחר 54 וועדות רפואיות קיבלתי 75 אחוזי נכות". בסוף דבריו שיתף בן לולו בשיר שביתו כתבה על החוויה כילדה של אבא שחווה פוסט טראומה מאז המלחמה "אני חיה את שנת 73 מאז שנולדתי. השעון במובנים מסוימים עצר במשפחה שלמה שעוד לא הוקמה".

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אופיר סופר: "מלחמת יום הכיפורים היא המשבר הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. אנחנו מדברים כאן על גיבורים שנלחמו אז ונלחמים עד היום, באופן שדומה לריצת מרתון עם קטיעת רגל שאינה נראית לעין. התכנית 'שעת נעילה' עוררה שיח בנושא, אני שומע זאת בקרב רבים מבוגרי המלחמה ובעיקר בסביבת נפגעי הפוסט טראומה".

ח''כ אופיר סופר בדיון בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח''כ אופיר סופר בדיון בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

מנחם אנסבכר, מפקד מוצב תל סאקי במלחמת יום הכיפורים: "אני לא גיבור. אני בחור ירושלמי שגדל בצופים, הייתי צנחן ונלחמתי בקרבות הבלימה ברמת הגולן. הייתי באותו בונקר שראו אתמול ב'שעת נעילה'- תל סאקי. הבוקר התקשר אליי אחד החיילים. הסדרה הזאת מנערת המון אבק ומעלה לאנשים דברים שהצליחו עד היום לטייח ולסגור והסדקים מופיעים".

מנכ"לית עמותת "שותפות מגן ישראלית" עו"ד רוני ססובר הייתה נוכחת בוועדה ומסרה כי: "מטרתנו להעלות את המודעות לפוסט טראומה בקרב הציבור ולשנות את החקיקה בנושא. מתוקף תפקידי אני מקבלת אינספור פניות מהלומי קרב להם אני מנסה לסייע באופן פרטני אך ברור לכולנו שזו לא הדרך כי מגיע להם הרבה יותר. הסדרה 'שעה נעילה' היא מטלטלת. אני יכולה להגיד  שרבים מהלומי הקרב בוחרים שלא לצפות בה כדי שלא יתעורר אצלם הכאב הזה שלא יהיה לו מענה".

עוד הוסיפה ססובר: "כשאני צפיתי בסדרה ובעיקר בפרק בו חווה כספי (עומר פרלמן) טראומה, יכולתי  לראות כבר את כספי המשוחרר. את המאבקים האינסופיים מול משרד הביטחון ואגף השיקום – את אינספור הועדות, האישורים שיאלץ להביא מבית הספר על שהיה כשיר ביסודי, את הרופאים שיאמרו לו שהוא מפונק ואלה שיצטרך לשלם להם הון עתק על חוות דעת רפואית וכל ה"לך תביא" שיארך שנים על גבי שנים כדי שבסוף יאשרו לו כמה אחוזי נכות אבל זה לא השירות שהוא צריך כדי  להציל את חייו. מדינת ישראל חייבת לקחת אחריות ולהקים עבורם מסלול ירוק ונפרד שיאפשר להם לקבל את הטיפול הראוי לו הם זכאים שיקרה סמוך לאירוע הטראומתי".

השחקן עומר פרלמן: "יש קונספציה שהפגיעה בגוף היא הרואית והפגיעה בנפש היא לא. אני רואה את זה גם בביקורות על הסדרה – למה אנחנו מציגים את החיילים כמבולבלים ומבוהלים. אנחנו מנסים לשבור את אותה קונספציה. אנחנו מציגים את האנושיות, המורכבות של החיילים כבני אדם והם גיבורים לא פחות. בושה ואשמה הייתה נחלתם של לוחמים מ-1973 וגם מ-2006 ואנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה, יש לנו אחריות וחובה לתקן את זה ולתת להם את הכוח להתמודד".