בחודש שעבר עלתה בנטפליקס סדרת הדרמה האמריקאית “גמביט המלכה”, שמגוללת את סיפורה של אליזבת' (בת') הרמון, ילדת פלא בשחמט שהפכה לאלופת המשחק. לפי אתר השחמט העולמי Chess.com, מאז תחילת שידור הסדרה נרשמו 700 אלף שחקני שחמט חדשים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. “הסדרה הזו עשתה את יחסי הציבור הכי טובים שיכלו להיות לענף”, טוען אמן השחמט הבינלאומי אלון מינדלין. “בשבועות האחרונים, מאז שהסדרה עלתה לאוויר, אני מקבל עוד ועוד פניות מאנשים שרוצים להתחיל ללמוד שחמט. ניתן לחלק את סוג השחקנים החדשים לשניים: בני נוער וצעירים שרוצים להתחיל ללמוד, ושחקנים ששיחקו בעבר, אבל הרבה שנים לא נגעו בשחמט והסדרה עודדה אותם לחזור ולשחק”.

מה בסדרה עודד אנשים לשחק שחמט?
“אנשים מצאו תמיד את השחמט כמשחק משעמם, אבל בזכות הסדרה הם גילו שזה עולם ומלואו, מה גם שיותר ויותר אנשים יכולים לשחק שחמט באונליין. תקופת הקורונה, שבה לאנשים אין הרבה מה לעשות, היא טריגר מעולה להתחיל”.

מינדלין, שהחליט לנצל את המומנטום, הגה קורס חדש בשם “מסע אל משחק המלכים”, שבו הוא מלמד את רזי המשחק. לדבריו, שחמט התחיל לעורר עניין בחברות שונות שעובדיהן מעוניינים להתחיל ללמוד לשחק. “הבנתי שצריך להכות בברזל בעודו חם”, הוא אומר. “זה הפך להיות משהו טרנדי, כולם פתאום רוצים ללמוד שחמט. אני מלמד את זה בקפסולות באופן פיזי, אבל גם בצורה מקוונת למי שרוצה. לאור הפופולריות הרבה שהענף זוכה לה, גם ערוץ הספורט התחיל לשדר ליגות שחמט. זו מגמה שהולכת להישאר פה הרבה”.

“לפי הנתונים שלנו, בתקופת הקורונה חלה עלייה של 50% בכמות שחקני השחמט בישראל לעומת השנה שעברה”, מדווח ליאור איזנברג, מנהל מועדון “שחמט לכל”, ממועדוני השחמט הגדולים בישראל. “תוסיף לכך את הצלחת הסדרה, שניפצה את הסטריאוטיפים שדבקו בשחמט והגישה אותו באווירה אמיתית ותחרותית, שדיברה לאנשים והעבירה בצורה אידיאלית את ההוויה השחמטאית - וקיבלת שילוב מושלם”.

אם אני רוצה להתחיל ללמוד לשחק שחמט, מה אני צריך לעשות?
“לחפש סרטונים או חוברות הדרכה באונליין או להזמין מורה פרטי שילמד אותך. היום יש נגישות למשחקים מהרמה הכי אפסית ועד הרמה הגבוהה ביותר”.

איזנברג טוען עוד כי הסדרה הובילה גם לשינוי מגדרי בהקשר של שחמט: “עד הסדרה היו רוב אמני השחמט גברים - החלוקה בעולם הייתה 80% גברים ו־20% נשים. בגלל הסדרה, נראה שהפערים מצטמצמים, וזה נפלא”.

ליאור אייזנברג (צילום: מרק לבשיץ)
ליאור אייזנברג (צילום: מרק לבשיץ)

ערכה ב־500 שקלים

אופיר חודדה (26) תמיד התעניין בשחמט, אבל הייתה זו הקורונה שעודדה אותו להתחיל לשחק. “אף פעם לא באמת התנסיתי בזה מלבד לדעת שזה משחק אינטליגנטי שדורש חשיבה, ואני נמשך למשחקים שדורשים עומק ורצינות”, הוא מספר. “בסגר הראשון התחלתי ללמוד לשחק בקטנה, אבל אחרי שצפיתי ב’גמביט המלכה’ נדלקתי לחלוטין”.

מה היה בזה שמשך אותך?
“ראיתי שם אנשים שמדברים בחוכמה על מהלכי משחק, וזה דיבר אליי מאוד, אז החלטתי להעמיק בזה ברצינות. בגלל שאני סטודנט לא יוצא לי להשקיע במשחק כמו שאני רוצה, אבל חברים שלי ואני משחקים כמה פעמים בשבוע, ואני גם צופה בהרצאות זום על שחמט כדי להשתפר. אני שחקן לא רע, ומתכוון להתמיד בזה. המשחק הזה הוא לא רק ספורט לדעתי, אלא משפיע על כל דרך החיים. אני לגמרי בתוך זה”.

אופיר חודדה (צילום: פרטי)
אופיר חודדה (צילום: פרטי)

“אני התחלתי לשחק באמצע הסדרה, בערך אחרי הפרק הרביעי”, מספר גל אלפר (28) מחיפה. “אהבתי את האופן שבו הפכו בסדרה את השחמט לאמנות. אני אוהב חידות היגיון ואתגרי חשיבה, ואף פעם לא חשבתי על שחמט כמשחק כל כך מורכב או מעורר חשיבה. לאט־לאט מצאתי שצורת החשיבה הזאת לכמה צעדים קדימה, שמלווה את הסדרה, משמשת אותי בהרבה תחומים נוספים בחיים”.

איזה שחקן אתה?
“לא מדהים (צוחק). בסדרה לכל מהלך יש משמעות. כשהתחלתי לשחק, ניסיתי לחפש את המשמעות הזאת ולא תמיד מצאתי. כנראה שאצטרך לצבור עוד הרבה ניסיון כדי להבין את המשמעות של כל מהלך שלי. ראיתי סרטונים ביוטיוב שניתחו את המשחקים שהוצגו בסדרה. אפילו זה עניין אותי. אבל כשניסיתי לשחזר את המהלכים במשחקים מול אבא שלי או אח שלי, שמשחקים כבר כמה שנים, ראיתי שברגע שהם עושים משהו לא צפוי - אני נשאר חסר אונים. עוד לא ניצחתי אותם, אבל אני לא מוותר בקלות. הייתי שמח לפגוש שחקנים נוספים ברמה שלי כדי שאוכל להתקדם איתם. לזה הקורונה די מפריעה”.

גל אלפר (צילום: פרטי)
גל אלפר (צילום: פרטי)

“התחלתי להתעניין בשחמט בסמוך לצאת הסדרה”, מספר גם אילון לוי (18) מקריית אתא. “הסדרה נתנה לי את הדחף לשחק. התחלתי ללמוד ולקחת שיעורים ונכנסתי לזה חזק. גם בת הזוג שלי הדליקה אותי בקשר לזה. קניתי ערכת שחמט ב־500 שקלים. אני משחק עם חברים באופן פיזי וגם משחק באונליין. זה משחק שמאתגר אותך שכלית. לפני מהלך אתה צריך לחשוב כמה מהלכים קדימה, ובאותו זמן גם לחשוב מה המתמודד מולך עושה. זה עוזר לי גם בחיים הפרטיים בהתמודדות עם זמנים וריכוז, וגם הזיכרון שלי השתפר מאז שהתחלתי”.

אילון לוי (צילום: פרטי)
אילון לוי (צילום: פרטי)

כדור שלג

משה צ'יטיאת (43), ביומיום צלם ועורך וידיאו, שלרוב, לדבריו, לא מתחבר לסדרות תוצרת חו"ל, נשאב גם הוא לסדרה. "היה דיבור כל כך חזק שהייתי חייב לראות ולהבין על מה המהומה", הוא מספר. "תמיד עניינו אותי משחקי מחשבה מאתגרים, ולמרות שהיה לי לוח שחמט, אף פעם לא ניסיתי לשחק. ואז ראיתי את 'גמביט המלכה', והבנתי שהמשחק הזה מוגש בצורה כל כך אינטלקטואלית ומרתקת, ושאם ילדה יכולה לשחק, אז גם בחור בגילי יכול. ניקיתי את האבק מהלוח והתחלתי לשחק עם חבר, שגם התעניין במשחק בזכות הסדרה. אני כמובן משחק גם באונליין, אבל מבחינתי אין על ההרגשה של משחק פיזי. זה יותר מורכב ממה שחשבתי, אז התחלתי לקחת שיעורי שחמט ולהיכנס לזה בצורה יותר רצינית ומעמיקה. אני בהחלט מתכוון להמשיך בזה".

משה צ'יטיאת (צילום: פרטי)
משה צ'יטיאת (צילום: פרטי)

לצד שחקני השחמט שהחלו לשחק בעקבות הסדרה, החלו לקום יותר ויותר קבוצות וואטסאפ וטלגרם של אנשים שרוצים להתחיל לשחק שחמט. בעקבות הסדרה, אחת הקבוצות בטלגרם אף התחילה לארגן טורנירים של 15 איש במפגשים פרטיים. “כל כך התלהבנו מהסדרה, ולא התחברנו למשחקים ברשת, אז התקבצנו, שכרנו מורה פרטי והתחלנו לקיים תחרויות, כל פעם בבית של מישהו אחר”, מספרת י’, ממארגנות הטורנירים. “ברור שאנחנו שומרים על ריחוק ומסיכות, אבל זה תענוג לשחק ביחד ולהרגיש שאתה בתוך קבוצה פרטית. כולנו באותה רמה של מתחילים, ופעם בשבוע מנסים ליצור הפוגה מתקופת הקורונה”.

“העלייה הזו בכמות המצטרפים למשחק השחמט לא תיעלם מהר”, מסכם איזנברג. “זה כמו כדור שלג, שאנחנו לא יודעים מתי הוא ייעצר, אבל זה משהו חיובי. טוב שהודות לטכנולוגיה ולאפשרות לקיים משחקים בינלאומיים אונליין – זה ילך ויגדל. אני מברך על כך”.