אמש צפינו בעוד פרק מוצלח של התוכנית "המתחזים" של חיים אתגר. שובו של העוקץ הסדרתי עם זהויות שונות, שהונה וגנב מיליוני שקלים מאנשים שהפקידו את אמונם בו כשנקלעו למצוקה כלכלית. על הטקטיקה והדרך הנכלולית שלו שמפילה אנשים תמימים וחלשים... סליחה, אני חוזרת בי, התיאור תמימים וחלשים לא מתאים, כי אין שום מקום לבקר את הקורבנות שנפלו בפח של הרפש הזה. אין שום מקום לבקר לעולם אף קורבן בשום אירוע, וזה כלל חשוב מאד לחיים שצריך להיכנס לספר הערכים של כל אחד ואחת מאיתנו.

הפרק כלל מקבץ קורבנות של הנוכל דרור ענבל, יועץ פיננסי, רואה חשבון , עורך דין ועוד שלל תארים שלא שייכים אליו בשום צורה, שהוליך שולל ועשק אנשים במיליוני שקלים. אלא, שדרור ענבל בכלל לא קיים, ומדובר באותו דרור גלר, שנחשף לראשונה לפני עשרים שנה בתוכנית "כלבוטק" של רפי גינת.

אם עד היום רתחתי שכתבים כמו חיים אתגר, אדווה דדון ורפי גינת המיתולוגי, צריכים להוציא לאור את אותם עבריינים, לרדוף אותם ולהסתכן בעצמם בכדי לחשוף את מעלליהם, כי אין מספיק הרתעה מול אותם נוכלים והענישה של גורמי האכיפה קלה מדי, אמש התבדיתי, והתחוור לי שטעיתי. כי דרור רונן, או דרור גלר או יניב אסולין וכל שלל הזהויות שלו, ריצה כבר שש שנים בכלא בגין העברות שהיו מיוחסות לו. הוא אף הודה במעשיו, הביע חרטה והבטיח כי ישיב לקורבנותיו את הכסף שעשק מהם אחרי שישתחרר. מה שכמובן לא קרה בפועל.

נראה, כי למרות ריצוי עונשו, הוא שב לאותם מעשים נפשעים ופליליים, והמשיך בהתחזויות סדרתיות ומקרי עוקץ. אז על מי עליי להלין? כי לא ייתכן שנחיה בעולם בו פושעים קרימינלים מסתובבים חופשי בינינו ושום דבר לא מרתיע אותם?

ייתכן כי המיקוד והביקורת צריכים להיות מופנים דווקא לתהליך השיקום האסירים ואותם עבריינים, שלא עומד בסטנדרטים הנדרשים ולא קולע למטרה שלשמה התכנסו. לכן, הייתי שמחה לצפות בפרק שמציג מה כולל תהליך השיקום של האסירים, על מה מתבזבזים כספי משלם המיסים, והאם השיקום מותאם אישית לכל עבריין והעבירה המיוחסת לו, או שמדובר בשיטת שיקום המתאימה לכלל האסירים.

עצור, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
עצור, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

אז נראה כי כל מה שנותר לנו זה לשים מבטחינו בעיתונאים כמו חיים אתגר שעמלים ימים כלילות בדאגה לנקות לנו את הרחובות מהרפש הזה כשחושפים אותם על המסך הגדול ומביישים אותם מול עיני כל המדינה, מסתמן כי זה הפתרון היחידי. כמעט היחידי, כי אותו דרור נחשף כידוע ב"כלבוטק" לפני 20 שנה וזה לא מנע ממנו לציין קאמבק מרשים.

בנוסף, אתגר העניק בתוכנית כבוד ראוי למגיש המיתולוגי רפי גינת, שהיה הראשון להמציא את השיטה בלרדוף אחרי נוכלים על המסך ולתפוס אותם על חם. נהנתי לראות את אתגר מפרגן לקולגה מהעבר ונותן לו את כל הקרדיט הדרוש, כמי שהביא ראשון את הבשורה. בין השניים נוצר שיח בו עלו שאלות יפות שנתנו נופך אחר לפרק אמש, כמו "מה זה גורם לך להרגיש כשאתה מגלה שיש בקרבנו כ"כ הרבה נוכלים", ו"האם איבדת אמון באנשים?".

אתגר, יורש העצר, נתן לנו תזכורת לקטעים בלתי נשכחים מעבודתו של גינת, ואם תשאלו אותי מי עשה את זה טוב יותר? אין לי על זה תשובה, כי שניהם עשו ועושים טלוויזיה טובה עם ערך חברתי נוסף ומבחינתי זאת ההצלחה הגדולה. 

הופתעתי בעיקר מבתי בת ה-15 שצפתה יחד איתי ב"מתחזים". שמחתי לשמוע ממנה עד כמה היא אוהבת את חיים אתגר, עד כמה הוא אדם טוב בעיניה, שהוא עושה עבודה כ"כ ערכית וחשובה שעוזרת לכל כך הרבה אנשים, ונדהמתי לראות שהיא מעריצה דמויות כמו אתגר, ולא דמויות מבישות כמו יהודה יצחקוב מהאח הגדול שממלאות לנו לצערי כיום את המסך. התגאיתי בעצמי שעשיתי לפחות דבר טוב אחד בחיים בחינוך הילדים שלי. נראה לי ששם הכל מתחיל ושם זה גם נגמר.