"למה מי מת", ימי ראשון, שעה 21:00, החל מ־21.2, YES TV DRAMA

החיים לא מחייכים לערן (אורי עטיה). הוא בן 30. חברתו בשנים האחרונות נפרדת ממנו. הוא גר בדירת חדר שכדי לשלם את שכר הדירה עבורה הוא צריך לגרד כסף מההורים. הוא מפוטר מעבודתו ממחלקת טלמרקטינג בחברת תקשורת, בידי לא פחות מאחותו, מנהלת המחלקה. מנהל הבנק יושב עליו, שיחות מגיעות גם מביטוח לאומי, ואם לא די בכל אלה לערן יש סרטן. ועוד סרטן נדיר שנקרא יואינג סרקומה, שבדרך כלל פוגע בילדים, והסיכוי שמבוגר ילקה בו הוא 1:875,000. כמו שאמרנו, החיים לא מחייכים לערן.

יש לערן צרות נוספות בדמות משפחה מלחיצה - אמא (אורלי זילברשץ) שעושה את המוות ל"ילד" מרוב רצון לעזור, אבא (יגאל עדיקא) מגושם שרק גורם לצרות כשהוא בסביבה, וחבר (קותי סבג אחינו הגדול) בתפקיד משעשע שרק מוסיף לערן עוגמת נפש.

במחלקה האונקולוגית פוגש ערן המדוכא את מיכל (ליהי קורנובסקי), חולת סרטן השד ב"סיבוב שני" - כלומר, חלתה, החלימה ושוב חלתה. למרות הקשיים הרפואיים שעברה בחייה מיכל היא אישה צעירה מלאת שמחה, ששואפת לטרוף את החיים, והיא לוקחת את ערן תחת חסותה ומשיבה לו חלק מהנחישות ומשמחת החיים.

בשלושת הפרקים הראשונים לא מתפתח עדיין סיפור אהבה בין השניים, אך הרמזים המעשנים לרומן כזה נתלים על הקיר. זהו בעצם סיפורה של “למה מי מת" - איך בתוך סיפור הרקע הכבד והמדכא של המחלה יש מקום גם לחיים כמעט אלטרנטיביים, שמחים, מנותקים מהכאב, הפחד והצער.

הסדרה מתבססת על סיפור חייו של אייל אלטויל, מחבר הספר “הסרטן מת מצחוק". אלטויל, 37, הוא שחקן, סטנדאפיסט ותסריטאי. בגיל 31 התגלה בגופו סרטן בדרגה 4, ששלח גרורות לכל עבר ושסיכויי ההחלמה ממנו היו נמוכים.

אלטויל החלים מהסרטן אך כעבור מספר שנים התבשר כי סיכויי המחלה לחזור גבוהים. במהלך ההמתנה לבדיקות כתב את “הסרטן מת מצחוק" - סיפור מחלתו כפי שהוא יודע לספר: בהומור ובשפע צחוק. את הספר הפך להרצאה מצליחה שאיתה הוא מופיע ברחבי הארץ, והגיע איתה אפילו ל־TED.

למה מי מת  (צילום: נטי לוי, באדיבות yes)
למה מי מת (צילום: נטי לוי, באדיבות yes)

“למה מי מת" היא סדרה טובה וחביבה לצפייה. למרות המעטפת החיצונית המדכאת, היא אינה מכוונת להיבטים הקשים של המחלה. היא מספרת על אנשים צעירים שבתוך המרחב המצומצם שניתן להם בין כימו לכימו מצליחים לייצר בועות של צחוק, רומנטיקה ונונסנס חביב.

אין ב"למה מי מת" פסגות של יצירה, דרמה ומשחק. הדמויות בה פשוטות, לעתים פשוטות מדי. הטקסטים והטוויסטים בעלילה לפעמים צונחים לבורות ועדיף היה להם לקבל לפחות סיבוב ליטוש נוסף על התסריט. אבל בסך הכל “למה מי מת" תופסת אותך. אתה מעוניין לדעת מה קורה הלאה. כיצד מתפתח הענף הנוכחי בעלילה. אתה לא מתפתל במבוכה על הכיסא, זה בטוח.

אורי עטיה, השחקן הראשי, הוא ליהוק מוצלח לתפקיד. הפוזה המוזנחת מתלבשת עליו כמו כפפה על יד. הוא רק צריך לא להתגלח יומיים, ללבוש חולצה לא מגוהצת וכבר נראה מתאים מלידה לגלם אחד שהחיים חובטים בו מכל הכיוונים. עם קורנובסקי וסבג, ופרקים באורך 26 דקות בלבד, יס משחקים אותה עם הסדרה הזו.

# לראות או לוותר: לראות.