ניסיון ההתאבדות של יו"ר זק"א לשעבר, יהודה משי זהב, התרחש על רקע השידור הערב (חמישי) ב"עובדה" של תחקיר על ההאשמות בדבר עבירות מין שביצע, לכאורה, וראיונות עם חלק מקורבנותיו. אחרי שעות רבות של התייעצויות, מערכת התוכנית החליטה לשדר כמתוכנן את התוכנית. 

במהלך התחקיר, נחשף עומק המחדל המשטרתי בטיפול בעדויות ובמידע המודיעיני שהצטברו במשך עשרות שנים במשטרת ישראל. ולמרות ידיעות על יותר מ-20 נערות ונערים שנפגעו על ידי משי זהב, המשטרה סגרה את התיק אחרי חודש. עוד נחשפה בתחקיר עדותה של ת', עדות חדשה שאין עליה התיישנות, בחשד לאונס אכזרי במיוחד.

עדותה של ת' נגד יהודה משי זהב, שלא חל עליה חוק ההתיישנות (צילום: באדיבות עובדה, קשת 12)

אחד הנפגעים שהתראיין לתוכנית בפנים גלויות הביא תמונה של עצמו בגיל 12 וחצי והסביר: "התמונה הזו זה הילד שנפגע". הוא אמר נחרצות: "איך אתה יכול להכחיש? איך אתה מסוגל להגיד דבר כזה? תסתכל לי בעיניים ותכחיש. הוא מחק לי את התמימות ואת האמונה בבני אדם".

בהמשך, הוא סיפר: "במהלך 30 שנה שהוא פעל ועשה מה שעשה ואף אחד לא הפריע לו, אני חושב שמדובר בעשרות רבות של נפגעים. אני בטוח במאת האחוזים שהיו גורמי אכיפת חוק וגורמים עם כוח שידעו על מעשיו ולא עשו עם זה שום דבר". גם הנפגע א' העיד: "למה לא התלוננתי? הוא היה ידוע כאדם מקושר מאוד גם בעדה החרדית וגם במשטרה, משני עברי המתרס, הוא היה מטאור, לא היה לך שום סיכוי נגדו, מי יאמין לך?".

גילי יוסקוביץ, שהעידה כי הוטרדה על ידי משי זהב ב-2009, סיפרה כי בדיעבד הבינה שרבים בעדה החרדית ידעו על התנהלותו של משי זהב. "אני רק חושבת מה היה קורה אם הייתי פוגשת אותו במקום סגור, הייתי ממש בשוק מזה והתקשרתי לאחי החרדי דווקא וסיפרתי לו הכל והוא אמר למה לא שאלת אותי לפני, הייתי אומר לך לא לפגוש אותו. כלומר כולם ידעו. הזהירו מפניו, אימהות אמרו "תיזהרו ממשי זהב". אבל אז לא ידעתי. רק בדיעבד".

קשר השתיקה

חוקרים וגורמים שונים במשטרה סיפרו על הקשר האמיץ שטיפח משי זהב עם משטרת מחוז ירושלים. חוקר ירושלמי ותיק סיפר: "הקשר בין משי זהב למשטרה החל מזמן והשתלם לשני הצדדים. הם השתמשו בו להשיג אינפורמציה והוא מינף את קשריו במשטרה להתבסס ברחוב החרדי. הוא היה בקשר עם כל מפקד מחוז בי-ם, המשטרה טיפחה אותו, והוא היה יותר חכם מהשוטרים והוא הפעיל אותם ולא הם אותו".

כאמור, חוקרי היחידה לחקירות הונאה (יאח"ה) ידעו כבר ב-2013 על לא פחות מ-20 נערים ונערות שיהודה משי זהב ניצל מינית, אבל לא הצליחו להביא איש מהם להעיד, והחליטו להרים ידיים - למרות שידעו שמשי זהב מוסיף לפגוע בקטינים ובמבוגרים כאחד. החוקרים נדהמו לגלות כי קציני המודיעין של משטרת ירושלים אגרו במשך שנים גם בשורה ארוכה של ידיעות על עבירות מין שמשי זהב ביצע על פי החשד, אבל מעולם לא פתחו בחקירה נגדו. "למה אתם מגינים עליו", הטיחו בעמיתיהם מהמחוז. 

מאיר ארנפלד, שהיה ראש צוות החקירה ביאח"ה, אישר שמידע מודיעיני עשיר הגיע מימ"ר ירושלים: "אני לא יודע מה הסיבות שזה לא נחקר". לדבריו, לא מדובר בהגנה על מקור משטרתי: "שירתי כ-17 שנה בכל מתווה אפשרי בתחום החקירות. לא נתקלתי במצב שמחפים על מקור שמבצע מעשים כאלה, ואם מחפים - זה חמור מאוד".

חוקרי יאח"ה ידעו שמשי זהב ניצל מינית במשך שנים כעשר נערות, חלקן צעירות מגיל 16, ממוסד לנערות בסיכון בירושלים. המידע שלא טופל היה מדהים בהיקפו ובחומרתו. י', אחת הנערות במוסד, שלא דיברה בזמנו עם המשטרה, שברה את קשר השתיקה וסיפרה: "אני יודעת שכמה בנות נפגשו אתו... הוא היה עוזר להן כלכלית, והן כנראה בתמורה... אני משערת מגע כלשהו. הן היו אז בנות 17, 18, אולי 16 גם... הן היו קטינות ואולי לא במודע... הדעת שלהן לא הייתה בשלה מספיק".

חוקרי יאח"ה לא הצליחו לשכנע אפילו אחת מהנערות שנפגעו, מחברותיהן, או מעובדות הפנימייה, להעיד. אבל זה רק קצה חוט אחד ששמטו החוקרים. התחקיר חשף כי בשבועיים שבהם האזין צוות החקירה לטלפון של משי זהב הוא נשמע מדבר עם לא פחות מעשרה קטינים שונים, וקובע להיפגש איתם לצורך קיום יחסי מין. "אני זוכר ספציפית שיחה של ילד בן 15 שמתקשר ליהודה", סיפר אחד המעורבים בחקירה. "'שמעתי שאתה בעניינים', הוא אומר לו. דיברו על כסף שהנער יקבל בתמורה".

גם במקרה הזה, למרות העדויות המוקלטות, לא הצליחו חוקרי יאח"ה להביא לעדות אפילו נער אחד. משי זהב זומן לחקירה והכחיש את כל החשדות נגדו, מבלי שדבר מהחשדות החמורים יגיע לידיעת הציבור. אחרי חודש בלבד הכריזו חוקרי יאח"ה על "מיצוי החקירה" וסגרו את התיק. משי זהב המשיך ליהנות מאור הזרקורים – והמשיך על פי החשד גם לפגוע בקורבנות נוספים. כעת, אחרי ניסיון ההתאבדות של יהודה משי זהב, לא ברור מה יעלה בגורל החקירה ובגורל העדויות האלו שהושתקו כל השנים. 

עדותה של ת'

רק אחרי פרסום העדויות הראשונות בעתון "הארץ" חידשה המשטרה את החקירה שמתנהלת כעת בלהב 433 ומחפשת עדויות חדשות, שלא חלה עליהן התיישנות. עדותה של ת', שהותקפה על ידי יהודה משי זהב לפני 13 שנה ונחשפה בעובדה, היא עדות כזו. ת' הייתה אז אישה צעירה שנקלעה למצוקה אישית ומשי זהב הציע לעזור לה. הם קבעו להיפגש בלובי של מלון בתל אביב:

"הייתי ילדה שמורה... ילדה צדיקה וצנועה וחסודה... הוא אמר לי 'בואי ניפגש בתל אביב ואז אני אעזור לך, תביאי את כל החומר שיש לך ואנחנו נשב על זה'. אני באה לתל אביב כמו ילדה טובה עם כל החומר בתיק, ואז הוא אומר לי, 'טוב בואי ניפגש כאן במלון ליד, בואי נשב בלובי'. הוא מתחיל  קצת לעיין במכתבים ואז הוא אומר לי 'טוב, את יודעת מה בואי נשב, נשתה משהו וזה'. אני אומרת לו, 'אפשר לשבת כאן'. והוא קם מהכורסה בלובי, ומתחיל למשוך אותי 'בואי'. אמרתי לו 'לאן אתה לוקח אותי?' והוא: 'בואי, בואי, ניכנס פה לאיזה חדר, יהיה לנו יותר שקט, יותר פרטיות'. והוא גורר אותי, פשוט גורר אותי, אני כזה, 'טוב, בסדר, אני אבוא', בשיא העדינות..." 

ת' לא יודעת עד היום האם יהודה משי זהב הזמין את החדר מראש, עוד לפני פגישתם, או ששכר אותו במהלך פגישתם. היא כן זוכרת מה קרה מיד אחר כך: "אני נכנסת לחדר והבן אדם מתחיל להפשיט אותי. אני אומרת לו 'מה אתה עושה לי?' "'לא, תקשיבי, אל תהיי קשה, אל תהיי קשה'. ואני אומרת לו, 'טוב, תקשיב, זה לא מתאים לי', והוא לא מפסיק והוא לא מפסיק. ואני מתחילה לבכות: 'תעזוב אותי, תעזוב אותי', ואני אומרת לעצמי, טוב, הוא לא יעשה לי כלום. אני במחזור. הוא מתחיל לגעת בי ואני אומרת לו 'תעזוב', והוא לא נרתע. הוא אומר לי, 'אני רגיל לדם, זה לא מפחיד אותי'. "

בהקלטה היא לא מספרת מה משי זהב עשה לה בחדר, אחרי הדיאלוג המחריד הזה, אבל במשטרה מסרה עדות קשה ומפורטת. את התחושות ברגע שאחרי היא לא שוכחת, וגם לא את הפחד, שגרם לה לשתוק, עד היום: "התלבשתי מהר... יצאתי החוצה, ואני כל הדרך בוכה. אני כאילו קברתי את זה בתת מודע ולא דיברתי עם אף אחד".

תגובת פרקליטו של משי זהב לתחקיר: "מדובר בגיבוב של שקרים והמצאות. הפכתם את יהודה משי זהב לפדופיל, נקרופיל, ורק חסר קניבל. חבורת אנשים מבצעת בו רצח אופי, והכל בשביל שתי דקות של תהילה בתקשורת".

"הטענה שמשי זהב נגע באיבריה העירומים של גופה מופרכת. הוא, שנלחם על המושג של 'כבוד המת'? גם הטענה ששימש משת"פ של המשטרה היא המצאה. עוד ועוד עלילות ושקרים. לא לחינם כל ההאשמות הם מלפני 20-40 שנה. בבחינת הרוצה לשקר, ירחיק עדותו.
לא במקרה איש לא התלונן עד היום. ברגע שהוכרז על זכייתו בפרס ישראל, שונאיו חברו נגדו, והעבירו לו מסרים לפיהם, "תוותר על הפרס ונרד ממך".

"בעולם האכזר הזה, אין יחס ומשמעות לדברים הטובים והעצומים שמשי זהב עשה למען הזולת, בהצלת חיים, בכבוד המת, בקירוב לבבות ובאחדות העם. זה שנים שהוא משלם מחיר אישי ומשפחתי על הדרך שעשה. את כל חייו הקדיש למדינת ישראל ועם ישראל, וזאת התודה.
במשך חייו חווה וראה מקרוב את כל סוגי האסונות והטרגדיות. נגע בכל צורה של שכול ויגון. אבל רוע ואכזריות כמו שחווה בימים אלה עוד לא חווה".

תגובת משטרת ישראל: "משטרת ישראל מנהלת חקירות באופן יסודי ומקצועי וללא משוא פנים, באמצעות מגוון רחב של פעולות חקירה גלויות וסמויות, תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת".