מי שצפה אמש בתוכנית של אייל ברקוביץ ואופירה אסייג לא יכול היה לפספס את פליטת הפה, או שמא אמירה נוקבת ומודעת של אסייג, בנוגע ליחסים שלה עם בעלה, גילי מנקין. זה קרה במסגרת ראיון עם הדוגמנית שיר אלמליח שרמזה על סיכוי לקאמבק לגרוש מייקל זנזורי. 

ברקוביץ הילל את המהלך ואמר שהוא בעד קאמבקים ואיחוד משפחות, בעוד אופירה סיפקה עצות לאלמליח שאין מה למהר ושתתייעץ איתה קודם. ברקו מיד הקניט את אופירה ואמר שגם היא עצמה עשתה "קאמבק" לבעלה גילי, אחרי סכסוך קטן. אסייג מיד תקפה בחזרה, "סכסוך קטן? היינו פרודים למשך שנה".

אופירה אסייג, גילי מנקין (צילום: יח''צ)
אופירה אסייג, גילי מנקין (צילום: יח''צ)


"נו אבל עכשיו טוב לא?" שאל ברקו, "נחמד" השיבה אסייג וניסתה לשנות נושא ולחזור לאורחת של הפאנל. אלא שברקו לא הרפה, "מה רק נחמד? אני לא מבין", כן נחמד קבעה אסייג, מבלי להתבלבל ומבלי לשכוח שבעלה וילדיה צופים בתוכנית יחד עם כל מדינת ישראל. 

אבל בואו נתמקד בעניינים החשובים באמת, כי מי שגנב אתמול את ההצגה מאופירה ופאנל האורחים שהגיע לתוכנית, היה אייל ברקוביץ' שאמר מילים כדורבנות על השיח המרושע והגזעני ששמענו השבוע ברשתות ובאולפני החדשות, שגרם לזעזוע.

לא רק שהזדעזעתי, אלא רתחתי מזעם. איך מעז דודי אמסלם, שר בממשלת ישראל, להגיד שממשלת השינוי מורכבת מ"אשכנזים צפונבונים", אמירה מקוממת ומסיתה שמטפחת עוד יותר את הפילוג והשנאה. ואם היו גינויים מצד אנשי ליכוד או מפלגות אחרות, הם היו חיוורים ורפים. אפילו מירב מיכאלי די גמגמה כאשר נשאלה על ידי אופירה, איך ייתכן שהיא, מיכאלי, מוכנה להשאיר דלת פתוחה למפלגות חרדיות שמתבטאות בשפה שיש בה כל כך הרבה שנאה כלפי אנשי ימינה והעומד בראשה.

אולי כדאי להזכיר לאמסלם שקיבל את התפקיד המוזר להיות השר שמקשר בין הכנסת לממשלה, שקודם, ולפני הכל, עליו לקשר בין העם, שבתוכו יש גם "אשכנזים צפונבונים" והממשלה בה הוא מכהן. אולי גם כדאי להזכיר לו שרבים מחברי הליכוד שמכהנים בתפקידים בכירים, כולל ראש הממשלה עצמו שאותו הוא מעריץ , הם אשכנזים.

לאחרונה מדברים הרבה על "ישראל הראשונה וישראל השנייה", ביטוי, שלכשעצמו כבר משסע ומפלג, שכעת התווסף אליו הביטוי של אמסלם "אשכנזים צפונבונים", באמצעותו הוא השתלח בפראות מבזה בקהל ישראלים גדול ומפואר, שאבותיו היו בין אלה שהקימו ובנו את המדינה.

אנה אנחנו הולכים? במסלול של הרס והתפוררות מוחלטים. אולי אותם מחבלים רצחניים של החמאס או של כל שונאי ישראל, לא צריכים להתאמץ ולהתאבד, אלא לשבת בשקט בצד ולראות אותנו מאבדים עצמנו לדעת במו ידינו. לא שמעתי אף אחד, שישא נאום חוצב להבות כנגד האמירה האומללה והעלובה שמקטלגת אותי ושכמותי כ"אשכנזים צפונבונים". כפי שעשה מנחם בגין בזמנו שתקף בלהט בכיכרות את דודו טופז על כינוי "הצ'חצ'חים".

האם אין אף בגין כזה מבין מובילי דעת קהל בפוליטיקה או בתקשורת שיתבע את עלבוננו, "האשכנזים הצפונבונים"? והנה, קם ועשה זאת, בלהט ובסערת רגשות, לא פחות מבגין, אייל ברקוביץ' בכבודו ובעצמו, ולפחות ממני הוא זכה למחיאות כפיים סוערות. בשפה עממית, נטולת התייפייפות והתחסדות ובצורה חדה, נוקבת וישירה הוא קרא לכל בעלי הלשון הנוטפת ארס ושנאה: "מגעילים" ושיתביישו להם, והתכוון גם לאותם דתיים חרדים שתקפו את בנט ואמרו לו להסיר את הכיפה מעל ראשו: "איפה זה נשמע (אמר ברקו), שיהודים כך תוקפים יהודים אחרים?" הייתי מוסיפה לדבריו: מי צריך אנטישמים, כשיש כאלה בתוכנו?

ברקו הזכיר לאמסלם שבין אותם "אשכנזים צפונבונים" היו טייסים שיצאו למשימות קרב בעזה ובמלחמות ישראל. הוא אף תקף אנשים מהמפלגות החרדיות שלא התביישו להשתלח בנפתלי בנט ואנשי "ימינה" ולהגיד להם להסיר סממנים יהודיים, כמו הכיפה שעל ראשם. אני לא יודעת מה אתכם, אבל לי זה הזכיר תקופות אפלות שבהן, כילו הגויים את זעמם ביהודים, משכו בזקנם, ירקו עליהם והעיפו להם את כיסויי ראשם. 

עוד אמר ברקו ב"דוגריות" האופיינית לו: לא ראיתי למשל שגפני קרא לדרעי שהורשע בעבר בפלילים, שיסיר את הכיפה מעל ראשו, אבל לא מתבייש להגיד זאת לבנט שעשה למען המדינה ושירת בסיירת מטכ"ל, וכל זה למה? כי בנט הצליח לגנוב מתחת לאפם של המפלגות החרדיות את הממשלה שהם התכוונו להיות חלק ממנה ועכשיו הם לא רק מחוץ למשחק, אלא שכל הכספים כבר לא מופקדים בידיהם.

כך אמר ברקו, ולא יכולתי שלא להסכים עם כל מילה שלו. גם רוויתי נחת מכמה מאנשי "ימינה" שלא נשארו חייבים ותקפו השבוע את אותם חרדים בשאלה: מי אתם שתגידו לנו להסיר את הכיפה? מי שמכם בכלל לקבוע מי יהודי ומי לא, כאילו הדת והיהדות היא בבעלותכם הבלעדית? באופן אישי הייתי מספרת לאותה "אליטה" חרדית, שסבתי וכל משפחתה נספתה בשואה בגלל היותם יהודים ושסבתי ז"ל שנקלטה כפליטה בשבדיה אחרי המלחמה, יכלה להמשיך ולחיות שם חיים טובים ונוחים בגלל התנאים הסוציאליים המצויינים, אך בחרה לעלות לארץ על אף קשיי הקליטה והמלחמות שפקדו אותה, והיום כנראה מתהפכת בקברה כשהיא שומעת יהודים מטיחים עלבונות באחיהם וקובעים ביומרנותם מיהו יהודי ומי לא.

ולאמסלם הייתי אומרת שאני אשכנזיה וישראלית גאה, ששירתה שירות מלא בצה"ל, שלא כמו כמה מחברי מפלגות אחרות שהיו שותפים שלו בקואליציה, והמבין יבין. ברקו לא הרפה לרגע ואף המשיך ותקף את דוברו לשעבר של נפתלי בנט, איתמר פליישמן, שכינה את הבוס לשעבר: "קוף".

"אם כך אתה מדבר על ראש הממשלה הבא, אז תתבייש לך, אתה לא ראוי לחיות פה". או במילים אחרות: אם זה סוג השיח, מה הפלא שההסתה מזמן חצתה את כל הקווים האדומים.