"הבלתי חשובים", ימי שלישי, כאן 11
ממתק חביב שעוסק באנשים מהשורות האחוריות, או באלה מהכותרות הראשיות, בסיפורים הקטנים של חייהם שמעידים על ההיסטוריה של כולנו

מלחמת ששת הימים, יום כיפור, אוסלו, חיים יבין מכריז "מהפך" - את אלה ועוד שפע אירועים משמעותיים אנחנו מכירים היטב. אבל היו כאן חיים שלמים אחרים שהתרחשו ב־80 פלוס־מינוס השנים האחרונות, שלא זכו לכותרות ראשיות.

הם התרחשו יותר בשוליים וזכו לאזכור בידיעות צדדיות בלבד. או במדורי רכילות. או חלפו בלי שהציבור הרחב יידע כלל שעברו כאן בשדותינו. ולמרות זאת הייתה להן לא פעם משמעות ציבורית גדולה יותר, חשובה יותר או סתם פיקנטית, שהתבררה במהלך הזמן.

יוצרי הסדרה "הבלתי חשובים", אלירן פלד ועידו הרטמן, שהגו את הרעיון, סרקו ארכיונים ומצאו אנשים מהשורות האחוריות יותר, או כאלו שבדרך כלל היו באור הזרקורים אבל התרחשו להם גם אירועים פחות הרי גורל, ובכל זאת הייתה להם משמעות גדולה ומלמדים אותנו משהו עלינו ועל המקום שבו אנו חיים.

למשל למה דוד בן־גוריון (המנהיג השני באורך הכהונה בתולדות המדינה - כבוד), שתיעב פתיחות ואירועים חברתיים בכלל, הופיע בפתיחת מוזיאון השעווה בקומה השנייה של מגדל שלום בתל אביב? ומה אמרו האמריקאים לבן־גוריון בעניין ההכרזה על הקמת המדינה (אל תכריז על הקמת המדינה בשום אופן. זו תדליק מלחמה מצד הערבים. אבל בן־גוריון גילה אומץ - כמו המנהיג הראשון באורך הכהונה - והמרה את פי האמריקאים, הודיע כזכור כי אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, ואכן מיד פרצה מלחמת השחרור).

ומי היו ילדי ה' באייר, ואיך ההיסטוריה האישית שלהם שזורה בתולדות המדינה. ומה עצבן את משה דיין כשגילה כי בושם ישראלי חדש נקרא בשם "משה דיין" והוא אינו יכול למנוע זאת מבחינה משפטית.

אלה ועוד מופיעים בממתק הישראלי החביב הזה, שגם מגרעותיו הלא רבות - אנימציה שתפקידה לא ברור, ואריכות נגן מיותרת בלא מעט מהסיפורים - כמעט לא פוגמים באיכותו הקלילה.

לראות או לוותר: אפשר בהחלט לראות. אולי בסוף נגלה גם סניקרס "פנחס ספיר". או גלידה "גולדה".


"משלחת X", דיסקברי סיינס
אחרי ביגפוט, יטי והחייזרים, בערוצי המדע גילו מפלצת חדשה. האייטם הזה לא מומלץ לקריאה לפני השינה לאנשים עצבניים הייתי צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין שהדבר הזה משודר בערוץ ששמו מקושר איכשהו למדע.

ככלל יש לערוצי המדע משיכה חזקה ובלתי מובנת - שראויה להיחקר במכוני מחקר מכובדים - לנושאי פנטזיה שבינם ובין מדע אין ולו קשר רופף.

חייזרים, מפלצות מיתולוגיות, שרלטנים וחלטוריסטים שבידיהם מסמכים ש"נחשפו לאחרונה" ו"מוכיחים ש..." וכיו"ב. קלטת על דרקון שראית ברחוב יש בידך, בחורצ'יק? בוא, קבל שלוש שעות מסך ועוד 30 שידורים חוזרים.

ככה נחשפנו, בין השאר, למפלצת מלוך נס, לקוף יטי או איש השלג הנורא, לביגפוט הענק, והשבוע ראיתי את המדהים והמפחיד מכולם, ועליי להודות שמאז שנחשפתי אליו שנתי נודדת בלילות.

מומלץ כאן לקורא שעצביו רעועים ומתקשה בדרך כלל לשמור על שלוות הרוח לדלג על האייטם הנוכחי, כי שלאחר שיקרא אותו חייו לא יהיו אותו דבר. ובכן, הנה זה בא. המפלצת החדשה שהתגלתה, ועליה סופר בערוצי המדע שלנו, היא איש העש.

כן. עש. גבר גבוה, לכאורה נראה ככל האדם, אבל על פי העדויות (המהימנות) שנבדקו (בידי המומחים) בתוכנית, כאשר הוא פורש את ידיו מתגלות תחתיהן כנפיים עצומות של עש. וכשהעש האנושי הנ"ל מנופף בכנפיו, הוא מתרומם מהאדמה ו־עף. לשמיים. כמו ציפור גדולה. יא־רבי. יא־רב־רבי.

איך התפחדתי כשראיתי את זה בהתחלה. ואחר כך באו המחשבות הרעות. ואם, חשבתי, איש העש הנורא הזה רוצה לנקום בי על כל העשים שחיסלתי במהלך חיי, כשהתפלחו אליי הביתה, מה אני יכול לעשות נגדו? ואם הוא וחבריו יטי וביגפוט ירצו לחסל את כל המין האנושי, מה נוכל לעשות נגדם? נירה עליהם מיירטי כיפת ברזל? נדקור אותם בלייזר? איזה פחחחחחד. למה בערוצי המדע משדרים את זה? למה הם יוצרים פאניקה בקרב האנשים? נורא. פשוט נורא.

לראות או לוותר: לפעמים קשה להישיר מבט מול המדע. מומלץ רק לעזי הנפש שבינינו.