אי אפשר לעבוד על הצופים: לא הרבה יודעים או זוכרים שפעם, לפני 3 שנים בערך, מי ששימש בתפקיד האח גדול, לא היה אח אלא אחות - רווית ליאור מנדל. היא הייתה, למעשה, העורכת הראשונה של התוכנית לאחר המעבר מ"קשת" ל"רשת", אלא שלאחר שלושה שבועות בתפקיד, הוחלפה על ידי העורך הנוכחי - רועי עוז פרבשטיין, עקב חוסר שביעות רצון מנתוני הרייטינג שעמדו אז על 18.2 אחוז.

בעונה הנוכחית אף פרק, מלבד הראשון, לא הגיע לרייטינג שבעטיו הודחה מנדל ובשבועות האחרונים הנתונים אף מתקרבים למספרים חד ספרתיים (10.9 אחוזים לפרק ששודר ביום חמישי). למרות זאת, אף אחד לא הדיח או החליף את רועי עוז ולאור זאת ראוי לשאול: האם לגברים מותר להיכשל ולהיות חסרי תועלת במקום שבו לנשים אסור?

אני נדרש לסוגיה זו משום שהרייטינג הנמוך ביום חמישי, היה הנתון הנמוך בכל הזמנים ושבר את השיא הקודם שהושג רק לפני מספר שבועות וזאת למרות שהיה מדובר בפרק הדחה. טוב, לא הדחה ממש, אלא הדחה בכאילו, אבל הצופים לא היו יכולים לדעת את זה ולמרות זאת לא נהרו בהמוניהם לצפות בפרק. הם כבר התרגלו שבכל פעם, כמעט, שמבטיחים להם הדחה או משהו דרמטי אחר, העניין נדחה לפרק הבא.

האח הגדול (צילום: צילום מסך רשת 13)
האח הגדול (צילום: צילום מסך רשת 13)

אותם אלה שלא טרחו לצפות בפרק החמיצו (אם אפשר לקרוא לזה החמצה) את מעשה הרמיה הגדול ביותר שזכור לי בתכנית ריאליטי ישראלית - צופים נשלחו להצביע ולהכריע על המודח הבא ואז, כשהתוצאות הגיעו ולא מצאו חן בעיני אנשי ההפקה, הוחלט שההדחה לא תתרחש והמודחת (רומי גיאור) תחזור לבית האח כאילו לא התבצעה הדחה. היו כבר הדחות פיקטיביות בעבר - כאלה שהדיירים לא ידעו שהן פיקטיביות - אבל הקהל בבית תמיד ידע מה אמיתי ומה לא. מעולם לא ניסו לעבוד על הצופים, עד ליום חמישי האחרון.

אמש, התרחש טוויסט נוסף שמסגרתו הצביעו הצופים (הפעם על אמת) על זהות הדייר הכי פחות פופולרי מבין הדיירים הנותרים, מלבד רומי, וג'קו אייזנברג קיבל את מספר הקולות הכי נמוך ואז, במסגרת גמר בית הניחומים, דיירי הבית נאלצו לבחור בינו לבינה ומכיוון שיש לג'קו פחות חברים בבית מאשר לרומי - הוא הודח בסופו של דבר. הדחה זו מהווה עיוות מוחלט של חוקי הפורמט. אם מישהו שכח, מדובר ב"האח הגדול" ולא ב"הישרדות" ויש סיבה למה מדובר ב"הדחה שלא התרחשה אף פעם" - כפי שגיא זוארץ ולירון ויצמן דאגו להזכיר לנו כמה וכמה פעמים לקראת ובמהלך השידור. הדחה כזאת מעולם לא התרחשה, כי היא לא אמורה להתרחש.

לא ברורה לי העלמת העין מצד הזכיין הבינלאומי לנוכח המעשה המגונה שנעשה בפורמט, אבל זה גם לא ממש משנה, כיוון שעל הזכיין אולי ניתן לעבוד - בכל זאת, עברית שפה קשה וחבל לבזבז את הזמן על נתח קהל שמהווה פרומיל מהנתח העולמי - אולם על הצופים אי אפשר, כפי שניתן לראות בטבלאות הרייטינג היומיות.

גיא זוארץ ולירון ויצמן בפרק הפתיחה של ''האח הגדול'' (צילום: צילום מסך ערוץ 13)
גיא זוארץ ולירון ויצמן בפרק הפתיחה של ''האח הגדול'' (צילום: צילום מסך ערוץ 13)

האם יש מישהו ב"רשת" שבאמת חושב שאפשר לשקר ולמרוח את הצופים בכל פעם מחדש: לבקש מהם להצביע ואז להתעלם מהתוצאה, להפיק בכל שבוע פרק חדש בנוסח "חיים שכאלה", שבמסגרתו מוכנס אל הבית קרוב משפחה, נטול כריזמה, של אחד הדיירים (עוד עבירה על חוקי הפורמט) ומשעמם את הצופים עד מוות ולהבטיח להם בכל פעם משהו שטרם נראה, רק על מנת לגלות שהסיבה לכך שדבר כזה טרם נראה הוא בגלל שאף אחד לא רוצה לראות דבר כזה?

ואולי, רק אולי, אני מפספס את התמונה הגדולה. אולי אין שום כוונה ליצור תוכנית מצליחה ורווחית, והתכנון האמיתי הוא לרכוש את כל הפורמטים המצליחים של הרשתות האחרות ולבצע בהם סבוטז' מפואר שלאחריו אף אחד יותר לא ירצה להתעסק איתם יותר? כי אחרת, באמת שאני לא מבין מה הסיבה לרכוש תוכנית מצליחה ועתירת רייטינג ולעשות את הכל על מנת להכשילה.