כשב"רשת" רכשו את זכויות הפורמט של "האח הגדול", הם הצהירו בריש גלי על רצונם להפוך את התוכנית למוסרית ומשפחתית יותר. שלוש שנים מאוחר יותר, נדמה לי, שהצלחתי לפענח את המזימה הנרקמת: מה יותר משפחתי מאשר הורים וילדיהם נרדמים ביחד מול הטלוויזיה, אחד על כתפי רעהו? מה יותר מוסרי מאשר לקחת תוכנית עתירת רייטינג, שכוללת תכנים בעייתים כגון סקס, אלימות מילולית (ולפעמים קצת פיזית) ואנשים מעשנים בפרהסיה, לדלל לה את מספר הצופים ולהותיר אותה מדממת בתחתית טבלת המידרוג היומית?

למעשה, כשמסתכלים על התמונה הגדולה, קולטים שמדובר באסטרטגיה רחבה יותר, שכוללת לא רק את "האח הגדול" - "רשת" רוכשת פורמטים מצליחים, לא מוסריים בעליל, ומבצעת בהם סבוטז' מפואר על מנת שיאבדו את יוקרתם וירדו אל תהום הנשיה: את "הישרדות", עוד פורמט לא מוסרי, שכולל שקרים, תחמונים ועירום, היא הפכה מריאליטי סולידי ומצליח שכולל כ-30 פרקים לפיאסקו מגוחך של 66 פרקים, בעונה האחרונה, חלקם בני פחות מ-10 דקות, שכוללים בעיקר פרסום לא כל כך סמוי, ומשימות תפורות למידותיהם של המתמודדים שההפקה חפצה ביקרם.

הישרדות, ישראל אוגלבו, ירדן ג'רבי, אסי בוזגלו, עידן חביב (צילום: אור דנון)
הישרדות, ישראל אוגלבו, ירדן ג'רבי, אסי בוזגלו, עידן חביב (צילום: אור דנון)

גם את הבחירה הישראלית לאירוויזיון, תחרות לא מוסרית בעליל, שכוללת זמרים שמחופשים באופן גרוטסקי ומניפים שלטים בגנות מדינת ישראל, היא הפכה לאופרת סבון של התפטרויות, פרישות ועזיבות, כשלאחר עזיבתו המדוברת של סיימון קאוול, גם המנהל המוזיקלי פרש מן ההפקה בשבוע שעבר.

אם נחזור אל "האח הגדול", אז בשבוע האחרון תמיר ורדי כיכב בשתי משימות הזויות שאין שום דרך אחרת להבינן אלא בתוך קונטקסט של סבוטז' מכוון מצד ההפקה. בראשונה נאלץ אורן חזן לתמרן מסביב לבית כשהוא בונה מערכת סבוכה של צינורות שאמורות להוביל מים מנקודה אחת לנקודה שניה וכל זה בשביל לחלץ שתי בובות וחיתול ששייכות לילדיו של תמיר, על מנת שהאחרון יוכל לגעת ולהריח אותם, במין תערובת של גרוטסקה וקיטש מעושה.

בליל אמש גם ליהיא גרינר הגיחה לפרק אחד, על מנת לסדר לתמיר משימה סודית, שבמסגרתה הוא יגנוב לה את הטלפון הסלולרי מבלי שתשים לב ואז יוציא ממנה את הקוד הסודי מבלי שתשים לב, וכל זה על מנת שיוכל לגלות אייטם שמבשר על כך שאביה של בריטני ספירס ויתר על האפוטרופסות על בתו.

האח הגדול (צילום: צילום מסך רשת 13)
האח הגדול (צילום: צילום מסך רשת 13)

בעוד 9 ימים יערך הגמר ולמרות ההפקה הכושלת, הליהוק הסתמי, העלילה הלא קיימת ושלל מרעין בשין אחרים, עדיין ישנן שתי דמויות שמתבלטות מעל השאר וראויות לזכיה: אורן חזן - היחיד שהתנהל באופן אסטרטגי ומחושב מבין דיירי הבית. זה שידע תמיד למצוא את המפתח לנפש של כל דמות ודמות, על מנת להפעיל את שלל המניפולציות שלו וכל זאת מבלי להגדיש את הסאה, כדי שיוכל לזכות באמפטיה מצד הקהל.

הדיירת השניה היא אור שפיץ, שמהווה נגטיב מוחלט לאורן חזן, דמות מעניינת ומסקרנת בפני עצמה שמצד אחד, הגיעה לעצמאות כלכלית בגיל שרובינו עוד לא החלטנו מה לעשות עם עצמנו והפכה לשם דבר בברנז'ה הקולינרית של תל אביב ומצד שני, עדיין לא איבדה את התמימות והרגישות שמאפיינות את תקופת הילדות.