Turning Point: 9/11 and the" War on Terror", נטפליקס
ביום אחד לפני 20 שנה השתנה העולם. אבל ליום הזה קדמו עשרות שנים של עצימת עיניים מערבית אל מול צמיחת ג'יהאד קיצוני נגד המערב ונציגתו המובהקת, ארצות הברית. ובינתיים איש מבריק ופסיכופת פעל בשקידה להוציא לפועל פיגוע מחריד. וביום שלמחרת השתנו סיוטי הלילה של המערב והחל המרדף אחר הטרור העולמי. 

התכונות החומקות בדרך כלל מעין הציבור ספוגת השנאה כלפי אוסמה בן לאדן הן שמלבד היותו פסיכופת שהורה על רצח אלפי בני אדם חפים מפשע, ניחן האיש בשכל מבריק, יוזמה ויכולת תכנון לשנים קדימה, שאפשרו לו להגות ולהוציא לפועל את מבצע הטרור המלחמתי הערמומי ביותר אולי מאז סוס העץ היווני שהביא לנפילת טרויה. איפה בן לאדן ואיפה קודמיו, חסידי השייח' העיוור, שהצליחו בשליחותו בקושי לדגדג שתי קומות בחניון אחד מבנייני הסחר העולמי, שמונה שנים לפני הפיגוע שהרס את המגדלים. הם הביאו ואן עמוס חומר נפץ.

בן לאדן המבריק נעץ שני מטוסים עמוסי דלק במגדלים ועוד אחד בפנטגון. אם רק היה הבנאדם מפנה את יכולותיו לכיוונים קונסטרוקטיביים, בוודאי היה מביא תועלת רבה יותר לאחיו הערבים. והעולם, על צבאותיו, אזרחיו ומנהיגיו, וסיוטי הלילה שלו, בוודאי היה פונה לכיוונים אחרים מועילים יותר.

20 שנה אחרי הפיגוע הגדול בתולדות העולם העלתה נטפליקס סדרה הבוחנת את הקרקע לצמיחתו של ארגון אל־קאעידה, של מנהיגו אוסמה בן לאדן, של הפיגוע עצמו ושל האות להפיכתו של ג'יהאד הטרור העולמי למטרה הנרדפת בידי צבאות המערב. אחרי פרק ראשון בסדרה, המביא ראיונות ותמונות, לעתים מצמררות ממש, מתוך המגדלים בדקות שלאחר הפגיעה במגדל הראשון, ממשיכה הסדרה אל הרקע שעליו צמח הג'יהאד. השורשים, מתברר, החלו להכות עוד בשנות ה־80 של המאה הקודמת, בתקופת המלחמה הקרה.

ברית המועצות פלשה לאפגניסטן, ארצות הברית המודאגת מההתפשטות הסובייטית תמכה בלוחמי העצמאות האפגנית ולבסוף סיפקה להם נשק שובר שוויון: טילי קרקע־אוויר “סטינגר", הנורים ממטול אישי שעל כתפו של הלוחם. המסוקים הסובייטיים החלו ליפול מהשמיים, ולא ארך הזמן עד שברית המועצות, על צבאה ותוכניותיה, נמלטה מהבוץ האפגני.

מלחמת אזרחים בין שבטים שונים פרצה באופן מיידי במדינה הנחשלת, עד שתנועה חדשה וקיצונית בשם “טליבאן" השתלטה על המדינה. בצד יציבות ותחושת ביטחון השליטה התנועה הצעירה חוקי אסלאם קיצוניים, אבל בינה לבין המערב, ולנציגתו הגדולה אמריקה, לא זרם “דם רע". אלה בשלהם ואלה בשלהם. הרי אמריקה תמכה באפגניסטן במאבקה לגירוש הסובייטים מאדמתה, כך שהעניינים, גם במישור המדיני וגם בזה המודיעיני, תויגו כרגועים.

שנים מאוחר יותר, כפי שמספרת הסדרה, הכו האמריקאים על חטא השלווה המנומנמת שנחתה עליהם בכל הנוגע לזרמי התת־קרקע באפגניסטן. למשל בעניין אחד, יליד סעודיה, בשם אוסמה בן לאדן. בן לאדן זה טען כי העולם הערבי יהיה תמיד תחת סכנה מצד המערב וכוחו, כמו שהדגימה ברית המועצות מספר שנים קודם לכן, ועל כן יש לפתוח במלחמת חורמה נגדו. האמריקאים בשלב הזה ישנו בעמידה. בתקופה שבה שהה בן לאדן בסודן, הציעו הסודנים לאמריקאים ללכוד אותו ולהעבירו אליהם, אבל האמריקאים השיבו כי אין להם די הוכחות פליליות נגדו. כפשרה הוחלט להגלות את בן לאדן לאפגניסטן. פיגוע הרס מגדלי התאומים יצא לדרך.

באפגניסטן לא היסס בן לאדן לפתוח במסע הצהרות על כוונתו להוליך ג'יהאד נגד אמריקה. האמריקאים קראו את הכותרות על המזוקן עם הקלצ'ניקוב וחזרו לישון. אחר כך בא הפיגוע וההרג ההמוני, אחר כך באה פלישת הנקם לאפגניסטן, אחר כך חוסל בן לאדן, וביום שלישי שעבר, 20 שנה אחרי שפלשו אליה, המריא המטוס האמריקאי האחרון בנסיגת הבזק מקאבול.

הסדרה החדשה, בת חמשת הפרקים, מציגה במבט רחב כיצד ומדוע השתנה העולם ביום אחד בודד לפני 20 שנה. היו הימים שלפני הפיגוע, והיו אלה שלאחריו. וביום הבודד הגורלי הזה יצא לדרך המצוד אחר הטרור, שכמו הקורונה יישאר איתנו כנראה עוד שנים רבות. בן לאדן לפחות כבר ישן עם הדגים. צריך לקוות שיורשיו לא יהיו חכמים כמוהו.

# לראות או לוותר: לראות.