איך שלא נסתכל על זה, איך שלא נסובב את זה, במרכז העונה החדשה של "ארץ נהדרת" עומדת שאלה אחת ויחידה: האם היא תכה ב"ממשלת השינוי" באותה עוצמה בה חבטה ב-12 העונות האחרונות בממשלות נתניהו. עוד מוקדם להגיע למסקנות, אבל לאחר פרק הפתיחה, התשובה נכון לעכשיו היא שלילית.

החלק הראשון של הפרק הוקדש לקואליציה, בניסיון צולע למדי לרכוב על הפופולריות של "משחק הדיונון" בנטפליקס. אז עידית סילמן חטפה על סיפור התקיפה שהייתה או לא הייתה, ובנט ולפיד הולעגו בשל הבטחות הבחירות שהפרו, והיו גם מרב מיכאלי עם בדיחות מתבקשות על התינוק החדש וליברמן שתמיד מצליח להצחיק, אבל קשה לומר שהסאטירה הייתה נוקבת מדי. אולי "ארץ נהדרת" לא אמורה להפוך לתוכנית הבית של המחנה הביביסטי, אבל אי אפשר להתכחש לזעם הציבורי הרב כלפי הממשלה החדשה, ולהרגיש שתוכנית הסאטירה של המדינה הייתה קצת חלבית מדי.

החלק השני הוקדש לאופוזיציה, ולמרות כמה בדיחות טובות ומחווה מוצלחת לתמונה המפורסמת של ישראל כ"ץ, גם כאן הורגשה קצת עייפות החומר. חברי הליכוד מתחרים במי מלקק יותר לנתניהו? בין ד'ר, דאן ד'ט. נוכחותה של שרה נתניהו, שהייתה חלק בלתי נפרד מהתוכנית במשך שנות שלטונו של בן זוגה, נראתה פתאום תלושה ולא מתאימה.

הפאנל השלישי כבר הוקדש לדבר שב"ארץ" אוהבים כנראה יותר מכל: לקדם תוכניות אחרות של קשת. הסיפור הזה כבר מוכר וידוע: הטאלנטים וכוכבי הריאליטי של הערוץ זוכים לחיקויים שמסמנים אותם כאושיות תרבות, ומשלמים מחיר קל עם כמה עקיצות רפות על חשבונם. הפעם נתפר פאנל מופרך למדי בנושא משבר הדיור, נושא שראוי לטיפול סאטירי, אך הפך במהרה לפארודיה על קורין גדעון ואמה ועל הזוגות מ"חתונמי". כל אחד ממלא את חלקו במשחק הזה, והתוצאה רחוקה מלהפיל מישהו מהכסא.

חוץ מזה, ראינו מערכון פתיחה על משבר האקלים (משעשע, אבל ממערכון פתיחת עונה, שבאופן מסורתי נמנה עם הקטעים המקוטלגים כ"אגרוף בבטן", ציפינו ליותר), חיבור מוצלח בין הפרסומת של אילן פלד לשופרסל והצרות שפקדו לאחרונה את החברה, ומערכון אפקטיבי על ההטבות המופלגות שמעניקות חברות ההייטק לעובדיהן, אבל עדיין לא זיהינו כאן דמויות שיוכלו להחזיק על כתפיהן עונה שלמה סטייל הטורטלים או השוטרים.

כידוע, הסאטירה כמעט ונעלמה מהנוף הטלוויזיוני בישראל לאחרונה. "גב האומה" ירדה וליאור שליין מנוע כרגע מלשדר תוכניות, "היהודים באים" מצוינת אבל לא נוגעת בענייני השבוע, ו"זהו זה", עם כל הכבוד, מקרטעת. במצב כזה הציפיות מ"ארץ" גבוהות אפילו יותר מהרגיל, אבל הפרק הראשון היה רחוק מלספק את הסחורה.