"קלף מלוכלך", יס VOD

מגיל צעיר התגלה לוטן פישר הישראלי כבעל יכולות נדירות דווקא במשחק הלא ישראלי - ברידג'. הסדרה בת שלושת הפרקים “קלף מלוכלך" מספרת על עלייתו המסחררת של פישר הצעיר לתואר אלוף העולם בברידג' - ועל המיליונים שעשה בדרך - ועל התרסקותו המסחררת לא פחות, וההשעיה מברידג' לכל חייו, בעקבות הרשעתו ברמאות.

הצופה מוזמן בזאת לא לנסות להבין את טיבה של הרמאות. היא לא מהסוג של מראדונה מבקיע שער בידו ומצלמות הווידיאו תופסות אותו על חם. כאן זה ברידג' והשד יודע מה קורה פה. בנערותי, אם יורשה לי, ניסה דוד תמים להנחיל לאחיינו הלבנטיני מעט תרבות וגרר אותי לשני שיעורי ברידג'. המשחק, ככה התברר לי מההצצה הקצרה, יפה ומרתק. אלא שמספר דברים בו חסרו לאותו לבנטין צעיר: אין חוק בברידג' המאפשר ללכת מכות במהלך המשחק, וגם אסור לטפס על עצים ולהשליך על עוברים ושבים חומרים מכל תנובת הארץ. וכך, בחלוף שני שיעורים קצרים הסתיימה קריירת הברידג' הקצרה שלי, ומכיוון שכך, את טיבה של הרמאות שבה הואשם לוטן פישר, נבצר ממני להסביר.

גם הסדרה אינה מתעכבת על טיבה של הרמאות. היא מספרת על אחד נורווגי, עקשן, שהפסיד לפישר ברבע גמר אליפות העולם, וכשעבר על המשחק מאוחר יותר הגיע למסקנה שמהלכיו של פישר ברגעים מסוימים במשחק אינם הגיוניים, אלא אם כן יש לו קוד התקשרות סודי עם שותפו (בברידג' משחקים זוגות מול זוגות, אבל לשחקנים באותו הזוג אסור ליצור קשר בינם לבין עצמם) היושב באותו שולחן, וביחד הם מתכננים מהלך מסוים. ייאמר פעם נוספת - מתוך רצון כנראה לחסוך מהצופה סחרחורת, הסדרה אינה מתעכבת על המשמעות מאחורי הרמאות, מהי ומה השפעתה על המשחק. הצופה חייב להסתפק בכן או לא. יש רמאות, או שאין רמאות.

זה מעט מוזר לצפות בשלושת פרקי הסדרה בלי לדעת איפה ובמה חטא הגיבור, אבל זה מה יש. לזכותה של “קלף מלוכלך" חובה לציין שלפחות בשני פרקיה הראשונים סיפור המסגרת מרתק כמו בסדרת מתח בדיונית. ינצח באליפות או לא, יורשע או לא - די באלה כדי לספק מתח אותנטי ואמיתי. לא הרבה כאלה אנחנו מקבלים מסדרות שהן בעצם דוקו, והדוקו הזה, שאנו מקבלים בעיקר מנקודת מבטו של פישר, הוא בהחלט שווה צפייה.

שש שנים חלפו מאז הורשע פישר ברמאות והורחק לצמיתות מברידג'. הוא אינו רשאי לשמש גם כמדריך במסגרת רשמית לצמיתות. אין לפישר דבר בחייו מלבד ברידג'. את ימיו הוא מעביר במשחקי ברידג' אונליין תחת שם בדוי. ברגע שבו הוא מזדהה בשמו האמיתי השחקנים האחרים עוזבים את השולחן. פישר יושב מול הלפטופ וסובל. הברידג' הזה לגביו כבר מזמן לא משחק.

לראות או לוותר: לראות. דוקו נדיר.