עובדה עם אילנה דיין עלתה אמש (חמישי) לעונה חדשה עם פרק פתיחת עונה שעסק בבריחת האסירים מכלא גלבוע. תוכנית התחקירים המפוארת יודעת לתת את המיטב שלה ולספק את הסחורה בפרק הפתיחה, וכך גם עשתה הפעם. עם כוכבית. 

אילנה דיין, העיתונאית הטובה ביותר בישראל, שמובילה את תוכנית העיתונות הטובה בישראל מאז 1993, פתחה בפרק פתיחה מאלף על אחת הפרשיות הקשות שידעה ישראל. אז למה עם כוכבית? כי תחת ההצגה וההפקה הנטפליקסית של סיפור הבריחה, נחבא, באופן יחסי, סיפור שמטלטל אפילו יותר מפרשיית הבריחה - והיא פרשת סרסור הסוהרות

הפרשה שטילטלה את המדינה, לאחר שנחשפה בעבר ולא זכתה להד הנכון, הייתה צריכה את "הטיפול" של אילנה דיין ועובדה, כדי לקבל הד אפילו חזק יותר. הפרשה הייתה צריכה עוד "בוסט" תקשורתי על מנת לא לרדת מסדר היום. 

זה לא שבמערכת התוכנית לא טיפלו כלל בפרשת סרסור הסוהרות, ההיפך, הם אכן עסקו בה, אבל לא מספיק. במערכת הבינו כי לא ניתן להתעלם מהפרשה. אבל, דווקא בגלל העובדה הזאת ובגלל הזכויות והכישרון העיתונאי של אילנה דיין והצוות שלה, הייתי מצפה שפרשת הסוהרות תהפוך לדרמה המרכזית והבריחה מהכלא תהיה סיפור המשנה, ולא להיפך. כפי שקרה. 

המנהרה דרכה בוצעה בריחת האסירים מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)
המנהרה דרכה בוצעה בריחת האסירים מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)

 מקלובה והטרדה מינית

במהלך הצפייה בפרק הפתיחה הוצגו עדויות קשות על ההתנהלות בין כותלי הכלא הביטחוני, אין ספור ציטוטים מהחקירות, אין ספור ביקורות של אנשי מקצוע ו"לשעברים", סרטונים בלעדיים. אבל הטלטלה האמיתית שעברה עליי במהלך הצפייה התרחשה כשנשמעו העדויות של הסוהרות. עדויות שהותירו אותי, ואני מאמין גם את הצופים האחרים, בתדהמה. 

האווירה הנוראית שתוארה, כמו למשל שימוש בסוהרות כ"כלי להעברת מקלובה", המחדלים ההטרדות המיניות של אסירים נגד סוהרות צעירות, והכל תחת עצימת עין של פיקוד הכלא, כל אלה הם הסיבה האמיתית לדרמת בריחת האסירים. הדברים האלה, ולא שום מודיעין או כל דבר אחר, הכשירו את הקרקע לבריחה. 

העיסוק בפרשת סרסור הסוהרות הסתכם בדקות לעומת סיפור הבריחה. הסיפור מתחיל בבריחת האסירים ונבנה בצורה מעט מגושמת. כאשר באמצע, "כאילו מפריע", סיפור הסוהרות. 

אז כן, זה היה תחקיר מעניין, דרמטי ומעלף, אבל במשך חודשים ינקנו ללא הפסקה עדויות על הבריחה. כמה דרמטי שלא יהיה, החלק שעסק בבריחה היה עוד מאותו דבר. עם זאת, אם ניתן היה, הציפייה שלי הייתה שעובדה תחפור עמוק יותר בפרשת סרסור הסוהרות ותגיע לשורשים שלה. תהדהד יותר