"סלובורן", סלקום TV
אי מבודד בים הצפוני, תושבים מסוכסכים עם עצמם וזה עם זה, ואז מגיעה מחלה קטלנית מסתורית, שמקורה בהודו או בסין. מצלצל מעט מוכר, לא?

המגיפה מגיעה אל מסך סלקום TV. הפקה משותפת גרמנית־דנית, שעלתה בארצות אלו לפני כשנה, עשתה עלייה לארץ ומשודרת אצלנו בימים אלה. שפעת מסתורית קטלנית, המכונה שפעת היונים, ומקורה על פי הסדרה בהודו או בסין, פוגעת בכל העולם, מגיעה גם לאי מבודד בים הצפוני ומתחילה להפיל בו חללים.

קווי הדמיון לקורונה ברורים, אלא שלמעשה הסדרה צולמה לפני התפשטות הקורונה, והתפרצות המגיפה “האמיתית" גרמה ליוצרי "סלובורן" להתלבטויות אם להעלות כלל את הסדרה שכתבו וצילמו לשידור.

מלכתחילה, תחת פני השטח הפסטורליים רוחש האי המבודד כעסים וחשבונות עתיקים. סופר מצליח של ספר אחד, מכור לסמים, מגיע לאי להרצאה ומעורר בו מדנים. משפחה, שבתה תלמידת התיכון בהריון סודי מהיועץ החינוכי בבית הספר, מתפרקת בפתאומיות עם עזיבת אב המשפחה לברלין. עבריין שחוזר אל דרך הישר מנסה להוליך בעקבותיו חבורת צעירים ואת אחיו סוחר הסמים.

ומעל לכל מרחפת המגיפה, שהשפעתה חודרת אל האי דרך יאכטה הנסחפת לחוף, שכל משיטיה כבר מתים מהמגיפה. גם בלי להיכנס להשוואות לקורונה, ולפירוט המייגע על חברה מודרנית שכל סדריה התקינים מתמוטטים סביבה, כמותחן דרמטי “סלובורן" שווה צפייה.
# לראות או לוותר: לראות. רגוע, בלי מכות, עושה את העבודה.

סקר השקרים

סקר חדש מלמד שעם ישראל לבו רחום וחם, ותובע כי על המסך ישותפו יותר אנשים עם מוגבלויות. אלא שסקרים קודמים מלמדים כי העם הזה לא רוצה אנשים עם מוגבלויות אם אין לצדו שלט רחוק כדי להסתלק לערוץ אחר

קרן גשר לקולנוע רב־תרבותי, קרן משפחת רודרמן ואיגוד הבמאים והבמאיות הזמינו מחברת IPANEL סקר דעת קהל בנושא שילוב אנשים עם מוגבלויות על המסך. לב חם וחנון מחזיק עם ישראל בחזהו, ולא פחות מ־70% מהמשתתפים בסקר ראו את ייצוגם של אנשים עם מוגבלות כחשוב ו־86% חשבו שנדרשת התערבות ממשלתית בנושא.

אלא שאותו עם ישראל הטוב, למי שנשכח ממנו העניין, אוהב אנשים עם מוגבלויות רק על המסך, לא קרובים מדי אליו, באופן שבשנייה שלא יבוא לו יוכל לשלטט מהם בלחיצת אצבע לערוצים אחרים. ואת זאת אנו למדים מכמה וכמה סקרים אחרים המעידים למשל שמרביתם המכריעה של ההורים מעדיפים שלא ישולבו ילדים עם מוגבלות כלשהי בפעילות עם ילדיהם. והסיבה ברורה: אי אפשר לשלטט את הילדים עם המוגבלות מהגן. כשיהיו אנשים עם מוגבלות גדולים ונחמדים, ויש שלט בסביבה, יקבל אותם עם ישראל בחום לשורותיו. כשהם אמיתיים, ממשיים, הושט היד וגע בם? בחיים לא. 