נפתלי בנט: ״אם אומרים נוכל, הגיוני שיהיה מי שינסה לעצור את זה״. התוכנית "הקרב על המוח", בהנחייתו של העיתונאי דרור גלוברמן, בערוץ 12 שעסקה בנושא הסכנה שנשקפת לנו מכיוון ההסתה ברשתות החברתיות, לא יכלה להיות משודרת בעיתוי נכון יותר מאשר אתמול, אחרי שבוע שבו נשלחו למשפחת בנט מכתבים מאיימים עם קליעים בתוכם. 

ללא כל ספק, אחרי כל תוכניות הריאליטי שהשתלטו על המסך הקטן ומציעות תכנים לעיתים כל כך רדודים וחסרי עומק מחשבתי, תוכנית כמו זו שבעצם מאשימה את הרשת החברתית באנטי חברתיות מוחלטת, היא דוגמא שאפשר גם לעשות טלוויזיה טובה, מרתקת, מלמדת ואיכותית, שמעניקה הנאה אינטלקטואלית, ומאתגרת את התאים האפורים. 

בגדול, בלי לרדת לכל הפרטים וההסברים שהוצגו בתוכנית שהיו מאלפים ומעלפים, הושם דגש על הדרך שבה פועלת בעיקר הרשת החברתית "פייסבוק" והאלגוריתם שהיא משתמשת בו על מנת להחדיר לנו בכוח לתודעה שוב ושוב את כל הרפש המילולי המאיים מצד מסיתים, וכך למשוך כמה שיותר אנשים לפלטפורמה שלהם, מה שיגביר את קצב הפרסומות ויגדיל את ההכנסות.

כאשר אותו אלגוריתם מחליט מה תראה בבוקר כשאתה פותח את פיד הניוז שלך ועל מה תגלול, (אומר אחד המומחים בנושא שרואיין לצורך התוכנית), ואותו אלגוריתם דואג להציג בפניך דווקא את כל הדעות הקיצוניות, אז כמובן שאחרי כמה זמן, אתה מתחיל להאמין גם לשקרים שמופצים על ידי חורשי מזימות, שאף הם נפלו בפח של רשת השקרים הזדוניים והצטרפו למקהלת המסיתים, וכך נוצר המושג "אקו צ'אמבר", מין מעגל של אנשים שמהדהדים את הרעיונות אחד של השני. 

על פי עדותה של מישהי אמיצה מאין כמותה, שעבדה בפייסבוק וחשפה בפעם הראשונה בפנים גלויות, את שיטת הפעולה של הרשת החברתית, מסתבר שלפייסבוק היו מחקרים משלה שהיא הסתירה, שבדקו ומצאו שזעם וכעס הם רגשות שכדאי לטפח על מנת למשוך כמה שיותר משתמשים. לא טובת הציבור היתה לנגד עיניהם, אלא טובת כיסם הפרטי שהלך וטפח מכל ההון שעשו משימוש ההמונים בכל רחבי העולם ברשת החברתית. 

וכאשר בעידודה של הרשת החברתית, הזעם הולך ומתגבר, אין פלא, שלבסוף הוא מתפרץ הלכה למעשה גם בחוץ, כפי שחזינו באירועים המחרידים של מאי 2021 כאשר בוצעו לינצ'ים ברחובותינו. 

מומחית אחרת בנושא הכאוב, ציינה שחייבת להיות חקיקה שפוקחת עין על הרשתות החברתיות, שצריכות לדעת, שאם הן לא יעצרו את סחף ההסתה, הן ייענשו וייקנסו וייתבעו לדין. החדשות הטובות הן שהעולם מתחיל לנקוט בצעדים על מנת להתמודד עם סכנת השיסוי והפילוג המהלכת אימים על החברה האנושית באשר היא, ולפי אותה מומחית מהווה סכנה אף גדולה יותר לעצם המפעל הציוני. 

מאותה תוכנית ששודרה אתמול, למדנו, שכאשר ראש הממשלה בנט, הוזמן לנאום באו"ם בפעם הראשונה, הוא לא פתח את נאומו על הסכנה הנשקפת מצד אירן, אלא על הסכנה האמיתית שנשקפת לעולם מצד הרשתות והאלגוריתמים המזיקים שהן מפעילות, שגורמים לכך שכולם ישנאו את כולם. גם הרמטכ"ל וגם נשיא המדינה הזכירו באחד מנאומיהם את הרעה החולה הנקראת רשת חברתית, עובדה שמבשרת שאולי אנחנו בדרך הנכונה לעצירת המתקפה של התעשיה הדיגיטלית על מוחם של ההמונים, שמעוותת את דרך החשיבה שלהם, וגורמת להם לנקוט באלימות מילולית חסרת תקדים ובסופו של יום, לאלימות פיזית ואף איומים ברצח. 

טוב עשה נפתלי בנט שהגיב לקבלת המכתבים עם הקליעים ואמר, שכאשר שוב ושוב מישהו דואג להפיץ ברשתות שהוא "נוכל", שלא נופתע שהוא ומשפחתו מאוימים. באותו עניין, כאשר מופצת תמונה של בנימין נתניהו עם מועל יד והרשת החברתית לא דואגת להסיר אותה, קיצונים מצד אחר של המפה הפוליטית עלולים לאיים אף עליו ומשפחתו. 

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: אוליביה פיטוסי)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: אוליביה פיטוסי)

אני חייבת לציין, שבטור זה הזכרתי רק על קצה המזלג את התוכן המרתק  ששודר בתוכנית "הקרב על המוח" וממליצה לצפות בה בהזדמנות הראשונה, אולם אני חייבת להסתייג מפקטור אחד. התכנית הדגישה יתר על המידה את נושא האלגוריתם של פייסבוק, שבכוונה יזומה ומתוכננת היטיב, מחדד ומבליט את האייטמים והפוסטים הרעים, מהטעם הפשוט של למשוך כמה שיותר "אטנשן", תשומת לב, כפי שהתבטא אחד הפרשנים בתוכנית, בגלל תאוות בצע לשמה. 

האלגוריתם של פייסבוק, דורש תיקון ושיפור מיידיים לפני שיקרה אסון בלתי הפיך, אולם האמנם  האלגוריתם הוא האשם העיקרי בקיטוב ובפילוג שמתרחש היום בעולם במקביל בהרבה מדינות? 

מה עם אותם אנשים, ביניהם פוליטיקאים וראשי מפלגות,  שעושים שימוש בפלטפורמה והאלגוריתם הזדוני והמקולקל שלה, על מנת להפיץ שקרים ושנאה? למה אנשים נורמטיבים שליבם טוב וכוונותיהם נקיות מכל הזוהמה שדבקה בפוליטיקה, לא מנצלים את הפלטפורמה הזאת למען אינטרסים אישיים? 

אם אני נחושה לאכול בריא, אני לא אמורה לזלול תופינים ושוקולדים,  גם כאשר הם מוצגים בפניי בדרך הכי מפתה ושובת עין. כך גם מנהיגינו הדגולים לא אמורים להתפתות ולשפוך את כל מאוויי ליבם וגחמותיהם באתרים שמאפשרים זאת, מבלי להתחשב בנזק שייגרם לציבור שבחר בהם. 

למה אנחנו צריכים לשמוע חברת כנסת מהאופוזיציה, צווחת וצורחת את נשמתה על חבר כנסת אחר מהקואליציה ומכנה אותו "אפס", ומלבה עוד יותר את האש והמתח בין שני המחנות, שלבסוף מתורגמים לדברי שיסוי ופילוג ברשתות?  מה עם הקמפיין שהשיק חבר הכנסת בן גביר נגד ראש השב"כ, שנועד על פי ראש הממשלה בנט וכפי שפורסם בתקשורת, להבעיר את השטח ב"אש של קנאות וכאוס"?

האלגוריתם של פייסבוק הוא לא האחראי להסתה, הוא רק אמצעי וכלי עבור המסיתים, והם אלה האחראים האמיתיים, ועובדה זו לא הודגשה מספיק ופוספסה לגמרי בתוכנית המדוברת.