היסטוריה התרחשה השבוע בטלוויזיה המסחרית בישראל: ב"חתונה ממבט ראשון", לראשונה מאז שעלה הפורמט בישראל, הוצג זוג גאה של שני גברים - גיא דלאל ומתן וייס. לרגל המאורע, חזרנו בזמן אל ההיסטוריה של הייצוג הלהט"בי על מסך הטלוויזיה הישראלית.

סטרייט ולעניין (הערוץ הראשון 1993-1994)

דווקא רשות השידור הישנה, שמעולם לא נחשדה בקדמה ובחתרנות יתר, הייתה גוף השידור שעשה היסטוריה והעלה לראשונה ייצוג להט"בי בסדרה עלילתית מקורית. מדובר היה בסיטקום קליל שהציג את רוני, מעצב גרפי הומוסקסואל, ואת שותפתו לדירה שירי, המאוהבת בו למרות שאינו נמשך לנשים. על אף פריצת הדרך הגדולה, הסידרה לא זכתה להצלחה גדולה ובוטלה לאחר שתי עונות קצרות.

פלורנטין (ערוץ 2 - טלעד, 1997-2000)

אחרי שבשנותיו הראשונות ערוץ 2 התמקד בעיקר בטוק שואוז ושעשועונים והותקף תדיר על רמתו הנמוכה, לקראת סוף המילניום החלו הזכיינים לייצר גם סדרות דרמה איכותיות שהמבקרים אהבו. נושאת הדגל הייתה "פלורנטין" של טלעד. בסדרה שיצר איתן פוקס (כאשר בן זוגו, גל אוחובסקי, שימש כאחד התסריטאים) הופיעו שתי דמויות הומוסקסואליות: תומר (אבשלום פולק), שבמהלך העונה הראשונה מתלבט האם וכיצד לצאת מהארון ולבסוף עושה זאת בדיוק בזמן ההלוויה של יצחק רבין, ואיגי (אורי בנאי), אופה שאופיין כהומוסקסואל מוחצן ומעט סטריאוטיפי. ההצלחה הגדולה של "פלורנטין" סחפה את הקהל והמבקרים, ולמרות שהיא כאמור לא הייתה הראשונה שעשתה זאת, היא הייתה הסדרה שבאמת הצליחה להנכיח את הקהילה הלהט"בית על המסך.

קורין אלאל יוצאת מהארון (2001)

במשך הרבה שנים נטייה מינית להט"בית נחשבה לטאבו, ואמנים רבים ניסו להסתיר אותה ונשארו עמוק בארון. ב-2001 קורין אלאל, אחת היוצרות הגדולות והחשובות במוזיקה הישראלית, עשתה צעד משמעותי כשבחרה לספר על משיכתה לנשים בראיון לתוכנית "פגישה לילית" עם קובי מידן. "אני חושבת שלהיות גיי זה למצוא פתרון אישי של בנאדם לחיים האלה, כי אתה נולד ומחפש אפשרות לחיות, אפשרות שתתאים לך. זה פתרון לחיים, זו צורת חיים גדולה למי שלא יכול אחרת. היום אני יודעת שככה נוח לי לחיות. ככה טוב לי לחיות ואני לא צריכה להתבייש בזה. פעם זה היה אווווו כזה. לא מצד החברה, מצד עצמי", אמרה אלאל למידן במהלך התוכנית.

ג'וני (ערוץ 2 - טלעד, 2002-2003)

אם ב"פלורנטין" הנוכחות הגאה הייתה חשובה אך רק חלק מהסדרה, ב-2002 העלתה "טלעד" את "ג'וני" - קומדיה שבה הדמות הראשית היא מעצב אופנה הומוסקסואל (יונתן קוניאק) ואמו השתלטנית (איציק כהן). למרות הרצון הטוב, "ג'וני" נקטלה בביקורת ולא זכתה להצלחה גדולה.

רצים לדירה (ערוץ 2 - טלעד, 2005)

בתחילת שנות ה-2000 שטף ז'אנר חדש ומרענן את הטלוויזיה הישראלית: תוכניות ריאליטי. עוד לפני גיורם של הפורמטים הגדולים דוגמת "הישרדות" ו"האח הגדול", בשנים הראשונות הפיקו הזכיינים פורמטים משלהם כגון "קחי אותי שרון", "פרויקט Y", "סוף הדרך" ועוד. ב-2005 העלתה "טלעד" את "רצים לדירה" - תוכנית בהנחיית אבי קושניר בה זוגות מתחרים זה בזה במירוץ אתגרי על הפרס היוקרתי שהוא, כמו שוודאי ניחשתם, דירה. בעונה השנייה השתתפו בתוכנית רמי ורונן - זוג גאה, שהפכו במהרה לאהובי הקהל בזכות ההומור והגישה הקלילה והספורטיבית שהפגינו ולבסוף גם זכו בפרס הגדול, ופרצו את הדרך לייצוג הגאה בז'אנר. רק דבר אחד העיב על השמחה: חברת "חפציבה", שהתחייבה לספק את דירת הפרס, קרסה, ורמי ורונן נאלצו לשלם על הדירה מכספם.

אמא ואבא'ז (הוט, 2012-2013)

אבנר ברנהיימר, שהיה אחד מתסריטאי "פלורנטין" ובהמשך גם מיוצרי הסרט "יוסי וג'אגר", יצר ב-2012 את הסדרה בה יהודה לוי ויפתח קליין מגלמים זוג גאה שמחליט להביא ילד לעולם בהורות משותפת עם אישה סטרייטית (מיה דגן). העונה הראשונה זכתה להצלחה, אך העונה השנייה, לאחר שכבר נכתבה, נגנזה לפני תחילת הצילומים.