בתכנית שבה לכולם אינטרסים שמשתנים כל הזמן, מחשבות ותחושות שכמוסים בליבם מול דברים אחרים לגמרי שהם אומרים לבסוף, כדאי לשים לב מה אומרת שפת הגוף של משתתפי "חתונה ממבט ראשון". בכל שבוע, נבחר סצינה או שתיים וננסה לנתח אותה קצת יותר לעומק, כדי להבין מה אפשר ללמוד על שפת גוף בכלל ומה אפשר ללמוד על מה שהמשתתפים באמת חושבים או מרגישים ולא אומרים.

בפרק 6 אני רוצה להתמקד ב-3 דקות בלבד, שיכולות להיראות אולי לא חשובות, אבל הן מספרות המון ומאוד רלוונטיות להמשך הניתוח של הזוגות בעתיד בכלל ושל רינת ודניאל בפרט.

בואו נדבר על מה אומרת שפת הגוף של רינת ודניאל כשהם מתיישבים לראשונה על ספת הפסיכולוג. בשניות הראשונות בהן הם מתיישבים, קורה משהו מעניין. שניהם מודעים לכך שהסיטואציה מצולמת ובניגוד להרבה פעמים בתכנית שאפשר לשכוח מהמצלמה, כאן הם נכנסים אל תוך סט קיים ועומד.

יש שם תאורה, תפאורה, 2 או 3 מצלמות ואת דני המאוד מזוהה ומוכר ממסך הטלוויזיה. לכן בשניות הראשונות בהן השניים מתיישבים על הספה, הם מתנהגים ויושבים כמו שהם היו רוצים להיראות. למעשה, הם משחקים משחק כדי להיראות טוב במצלמה.

רינת יושבת עם שפת גוף שכביכול משדרת פתיחות אל דניאל: הרגל מופנית אליו, הידיים מונחות בעדינות על הבטן/רגל, חיוך וניסיון לשמור על שפת גוף שלווה יחסית. מנגד, דניאל מנסה להיראות גבר לעניין, רגוע ולא מתרגש כשהוא: יושב בפישוק, משלב ידיים בתנועת "יהלום", מחייך ולא פונה אל רינת יותר מידי בזווית הגוף שלו.

רינת ודניאל מגיעים לפסיכולוג (צילום: צילום מסך קשת 12)
רינת ודניאל מגיעים לפסיכולוג (צילום: צילום מסך קשת 12)

אבל כמו שאמרתי, זה משחק. כנראה נראה את זה עוד הרבה במהלך העונה, שיש ניגוד כלשהו בין הישיבה הראשונית על הספה מול הפסיכולוג והמצלמות לבין מה שיגיע כמה שניות אחר-כך.

ובאמת תוך כמה שניות, אנחנו רואים את שפת הגוף של השניים משתנה. ברגע שהם צריכים לענות על שאלות רגשיות, אישיות (ואולי גם לשקר), אנחנו רואים איך שפת הגוף שלהם משתנה לשפת גוף שבאמת מראה מה הם מרגישים.

ואיך זה נראה? רינת משלבת ידיים בצורה מאוד צמודה, כאילו מנסה להגן על עצמה ולהסתגר ככל האפשר. דניאל פתאום מחליט שמשהו מאוד מפריע לו בגרב/נעל. כמובן, שיכול להיות שבאמת בדיוק באותה שנייה משהו הפריע לו, אבל מאוד יכול להיות שמדובר באיזה גירוד שנוצר כביטוי לחוסר הנעימות שהוא מרגיש.

והנה, הישיבה הכל-כך רגועה ובטוחה בעצמה נשברה לגמרי.

רינת מסתגרת, דניאל מחליט שמשהו מפריע לו ברגל (צילום: צילום מסך קשת 12)
רינת מסתגרת, דניאל מחליט שמשהו מפריע לו ברגל (צילום: צילום מסך קשת 12)

לאחר מכן הפסיכולוג שואל את הזוג מה שלומם. דניאל עונה "מדהים" ורינת, שלא שותפה לתחושה הזאת, נושכת את השפתיים (מה שהיא עוד תעשה הרבה בפרק ובעונה בכלל). זה קורה הרבה כשיש משהו שאנחנו לא מסכימים איתו ולא רוצים להגיד או שיש לנו דעה מנוגדת למה ששמענו/אומרים לנו.

חדי העין יוכלו לשים לב שרגע לפני שהיא עונה שהכל בסדר, היא עושה מחוות "לא" עם הראש. חוסר הלימה בין תנועות הגוף לבין התוכן הוא גם סימן שיכול להעיד על הסתרה של הרגשות האמיתיים (וזה מאוד לגיטימי בשלב זה, לאור הרגשות השליליים שלה).

רינת נושכת את השפתיים (צילום: צילום מסך קשת 12)
רינת נושכת את השפתיים (צילום: צילום מסך קשת 12)

עוד נקודה מעניינת ששווה לשים לב אליה, היא שפת הגוף הטבעית של דניאל. כשאנחנו מנתחים אנשים, חשוב שנבין מה שפת הגוף הטבעית שלהם. אם מישהו משפיל את המבט בכל פעם שהוא מדבר, זה לא בהכרח אומר שהוא משקר. באותה מידה יכול להיות שכך הוא התחנך או שכך היה מקובל בתרבות בה גדל.

לכן, חשוב להבין מהי שפת הגוף ה"טבעית" של האדם, כדי לייצר מעין קו בסיס. בשבועות הקרובים עוד נעסוק  לא מעט בשפת הגוף של דניאל, אז חשוב להבין איך הוא נראה כשהוא מול מצלמות. אנחנו רואים שקשה לו עם הנוכחות שלהן, הוא מרגיש חוסר ביטחון ומרבה לגעת בשפתיים, בפנים ובאף. זאת תגובה טבעית של הרבה אנשים לחוסר ביטחון או חוסר נוחות, אבל מה שחשוב שנבין כאן זה שזאת ככל הנראה הדרך של הגוף שלו להתמודד עם לחץ גדול או חוסר נוחות.

במהלך השבועות הקרובים, כשנראה שהוא מתחיל להתרגל יותר למצלמות, המחווה הזאת – של נגיעה באף ובפנים - תסמן לנו בדיוק מתי הוא מרגיש בנוח עם נושא השיחה/המתרחש ומתי לא.

הכותב הוא יועץ ומרצה לשפת גוף