בעוד כחמישה שבועות ייערכו הבחירות לכנסת ה-25, וכרגיל, ערוצי הטלוויזיה יציגו משדרים מיוחדים וארוכים אל תוך הלילה, שילוו אותנו עד להיוודע תוצאות האמת. בכתבה השבועית של "בדרך אל הקלפי" ניזכר הפעם ברגעים הגדולים של המשדרים הללו - המשדרים המיוחדים של ליל הבחירות.

לכתבות הקודמות בסדרת "בדרך אל הקלפי"

חיים יבין והמהפך, 1977

אם תשאלו את מה שמכונה "האדם הסביר" מה אמר חיים יבין בליל הבחירות של 1977, עם היוודע דבר ניצחון הליכוד וסיום 29 שנות שלטון המערך, הוא ישיב "גבירותיי ורובותיי, מהפך!". הביטוי הזה הפך לחלק בלתי נפרד מההווי הישראלי, ולמזוהה עם יבין עצמו, עם הפתעות ודרמות פוליטיות, וגם עם נושאים אחרים לגמרי (למשל, הניצחון של הראל מויאל על הראל סקעת בגמר "כוכב נולד 2"). יש רק בעיה אחת קטנטנה: זה לא מה שיבין אמר.

מה כן קרה? בבחירות 1977 הציגה הטלוויזיה הישראלית לראשונה חידוש מרענן - מדגם שמטרתו לחזות את תוצאות הבחירות. כאשר המדגם הראה ניצחון ברור לליכוד, היו מי שחשבו שמדובר בגימיק כושל. אחרי כמה שעות מותחות הסתבר שתוצאות האמת הן דומות, ואז יבין אמר: "אם כן כנראה, לא פחות מאשר מהפך, מהפכה חלה בישראל".

יאיר לפיד ופאנל הסאטיריקנים, 1996

בחירות 1996 היו מהמותחות בתולדות מדינת ישראל, כאשר לראשונה נערכו בחירות ישירות לראשות הממשלה, שמעון פרס הוביל במעט במדגמים, אך בנימין נתניהו ניצח בתוצאות האמת. גם בחזית הטלוויזיונית היה מדובר בבחירות עם חידוש: לראשונה הוצבה אלטרנטיבה למשדר הבחירות של הערוץ הראשון, בדמות ערוץ 2 שהחל לפעול ב-1993. ברוממה הבינו שצריך להיערך בכלים חדשים, והציגו משדר בו לצד החדשות היה גם לא מעט בידור: מערכונים של "החמישייה הקאמרית", ובעיקר פאנל סאטירי בהובלת אחד, יאיר לפיד, שהגיש באותם ימים תוכנית אירוח בערוץ.

בפאנל השתתפו בין היתר יהונתן גפן, אורי אורבך ז"ל, עירית לינור, יאיר ניצני, גיל קופטש ואפילו אייל קיציס הצעיר, הריצו דאחקות על חשבון ביבי ופרס והעבירו את הזמן עד לתוצאות. מי היה מאמין שכעבור 25 שנה ראש הממשלה שניצח באותו לילה דרמטי והמגיש הצעיר של פאנל הבדחנים יהיו שני המועמדים הריאליים לראשות הממשלה.

ההתבטאות המכוערת של יהונתן גפן, 2006

עשור עבר, והפעם גם ערוץ 2 מציב במשדר הבחירות שלו פאנל סאטירי. אל ליאור שליין, עינב גלילי וגורי אלפי, שהובילו אז את התוכנית "משחק מכור", הצטרף יהונתן גפן, ולאחר תוצאות המדגם, כאשר נתניהו והליכוד חוו את ההפסד הכואב בתולדותיהם והצטמצמו ל-12 מנדטים, אמר גפן כי  "בנימין נתניהו הוא האח הלא נכון שנשאר בחיים", כמובן ברמיזה מכוערת למותו של יוני נתניהו ז"ל במבצע אנטבה.

גפן לימים סיפר ל"טיים אאוט": "ב'משחק מכור' אמרתי פעם בלייב שכנראה האח הלא נכון במשפחת נתניהו נשאר בחיים, ואנשים היו בשוק ואהוד יערי בא וצרח עליי. אז ההבדל הוא לא אם התוכן סאטירי או לא, ביקורתי או לא, אלא אם הפורמט ערוך או לא. ביקורת שמושמעת על במה בלי עריכה הרבה יותר משפיעה ולתוך הבטן. סאטירה זה הרי לגעת בשן שכואבת, לא בזו שלא כואבת".

יהונתן גפן (צילום: אריק סולטן)
יהונתן גפן (צילום: אריק סולטן)

הנאום הסימולטני של לפיד ונתניהו, 2013

בבחירות 2013 נכנס לזירה הפוליטית יאיר לפיד, המנחה של פאנל הסאטיריקנים ההוא, ובערב הבחירות התברר כי "יש עתיד" בראשותו השיגה הישג סנסציוני, שלא שוחזר מאז, של 19 מנדטים. מעט לאחר פרסום המדגמים הגיע לפיד למטה המפלגה כדי לשאת נאום, מה שכמובן עורר עניין רב בקרב כל ערוצי הטלוויזיה. אלא שבאותה שעה בדיוק, במקרה או שלא, הגיע גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למטה הליכוד במצודת זאב ונאם גם הוא, לאחר בחירות בהן אמנם ירד מעט בכוחו אך נותר המועמד הברטר להרכבת הממשלה. שני האישים החשובים בישראל נואמים בו זמנית. אז מה עושים? באחד הרגעים הסוריאליסטיים שנראו פוצל המסך לשניים, הנאומים שודרו במקביל, ואף אחד לא הבין אף מילה.