בסרט הראשון שעשתה שי לי שינדלר על "העשירים החדשים", היא גרפה אינספור ביקורות נוקבות ממבקרי הטלוויזיה ומהצופים, על הניתוק שלה מהמציאות והבחירה המקוממת לנושא הסרט. אני זוכרת שתהיתי אם עצמי האם היא מתחרטת על הפקת הסרט ושוקלת את צעדיה מחדש.

הסרט החדש של שי לי "פותחים את זה", ששודר אתמול ברשת 13, הוכיח ללא ספק ששי לי שינדלר בוחרת בכוונה בנושאים שמעוררים מחלוקת ופרובוקציה, כאלו שיביאו תגובות קשות, וביקורות נוקבות ובכך יעלו לסדר היום ולשיח הציבורי ולא ישארו בשולי הזירה. שי לי בוחרת לגעת בתכנים שנחשבו עד היום לטאבו, דווקא כי יש לה את כל הבטחון והאומץ לעמוד איתנה מול הפידבק השלילי שתקבל בגינם. ככה מתנהל יוצר אמיתי שמסרב לדהור עם ההמון אלא כזה ששוחה נגד הזרם ומביא לנו על המגש נושאים שגורמים לנו לנוע באי נוחות על ספת המושב.  

אני בטוחה שאין זוג שמנהל מערכת יחסים יציבה וארוכה שצפה בסרט אמש ולא עלה במוחו הרעיון שאולי כדאי לנסות גם. אין זוג שלא סיים את הצפייה וניהל שיחה פתוחה על כך כששקל בכובד ראש את ההצעה המפתה כפי שהוגשה אתמול על המסך בסרט "פותחים את הכל " העוסק במערכות יחסים מאפשרות, פתוחות, פוליגמיות וכל תואר אחר מקצועי שתעניקו לזה.

ולמה? ופה קבור הכלב, כי הסרט של שי לי עד כמה שהיה קליל לצפייה ומסקרן, הוא גם היה מאד חד גוני והציג רק את הצדדים החיוביים של מערכת יחסים פתוחה, את היתרונות שהשיגו כל אחד מבני הזוג ברמה האישית כשניהלו זוגיות כזאת, הפנטזיה שהפכה למציאות, המימוש התשוקתי של החיים, הריגושים ועוד שלל רגשות שכולנו כמהים להם, כי זאת מהות החיים, להרגיש לחוות להיות נאהב. ואילו שי לי טעתה כשהציגה בסרט רק זווית אחת של מערכות יחסים פתוחות ופחות שמה דגש על המחיר הכבד שעלולים זוגות לשלם על הדרך שבחרו.

גם אני מכירה לא מעט זוגות שבחרו בזוגיות פתוחה, חלקם מאוד מאושרים מבחירתם ולחלקם הזוגיות נפגעה והתפרקה, כי ברוב המקרים הבחירה במערכת יחסים פתוחה לא מאפשרת לחזור אחורה. שי לי הציגה זוג חביב שהבחירה במערכת יחסים פתוחה הצילה להם את הקשר, בשום שלב היא לא שאלה אותם מה יקרה אם זה מה שיוביל לסיום הקשר.

כמו כן לא הוצג בסרט שקיים סיכון גדול שאחד מבני הזוג יהיה מאד מאושר ומחוזר, ויממש את הרעיון במלוא המרץ בעוד האחר עלול למצוא את עצמו מחוץ למשחק, חוסר איזון שיהפוך את העסקה ללא משתלמת. בסרט גם לא הוצגו זוגות שמערכת יחסים פתוחה פגעה בקשר שלהם, למעט אותה בחורה חביבה שהודתה שהתאהבה בגבר אחר ועזבה את בעלה הפגוע, אבל היא סיפרה את זה בחיוך מעונג פרוש על פניה. אילו שי לי הייתה מביאה את אותו גבר פגוע, שיספר על המחיר הכבד ששילם אחרי שטעה כשבחר בזוגיות פתוחה, אולי המסר היה יותר מאוזן בסרט. גם לא הוזכר בסרט כי ברוב המקרים יש צד אחד שהיה שמח יותר לזוגיות מאפשרת וצד אחר שפחות בעניין או כזה שנגרר כנגד רצונו לתוך הסיטואציה כדי לרצות.

לשי לי היה חשוב לאורך כל הפרק לחזור שוב ושוב ולהדגיש שהיא ובעלה הלוהט, יש לציין, ליעד אגמון לא מנהלים מערכת יחסים פתוחה, למרות שהנושא עלה לסדר היום. מהשיחות הקצרות שניהלו השניים במכונית נוצר הרושם שליעד לא היה מתנגד ואילו שי לי עצמה פחות זורמת, אז אולי זאת הסיבה שהיא יצאה לחקור את הרצון של בעלה והפכה אותו לסרט של ממש.

אז שי לי אם את כ"כ גיבורה לעשות סרט על מערכות יחסים פתוחות למרות שתקבלי לא מעט ריקושטים עליו,  אולי תהיי גם מספיק גיבורה ותעשי טובה לאנושות כולה ותחלקי את בעלך ההורס עם כולנו. אני מבטיחה לך שבשבילו כל אישה תסכים להפוך את מערכת היחסים שלה למאפשרת.