העורך יורם זק הביא לנו לפני יותר מעשור את הריאליטי המצליח "האח הגדול" שהפך למגה הצלחה על המסך, וזוכה להצלחה גם כיום, 14 שנה אחרי. את רוב ההצלחה אפשר היה לזקוף לזק עצמו על התפקיד הראשי שגילם בעלילה כאח הגדול. אלא שכעבור שנים הריאליטי עבר לזכיינית המתחרה רשת, וזק ניסה להמציא את עצמו מחדש, עם הפורמט 2025, בהנחייתם של ארז טל וקורין גדעון. הפורמט כזכור נחל כישלון והביקורות קטלו את העורך המצליח.

כעת חוזר אלינו זק למסך עם הפורמט החדש של "הקבוצה". כשהוא בוחר להכניס אותנו למעין ניסוי מסקרן ומעניין הבוחן עד כמה אפשר להתאהב במין השני בלי המשיכה החיצונית שמשחקת תפקיד מרכזי במערכות יחסים של כולנו. בשונה מתוכניות הריאילטי הקודמות של זק, הפעם התפאורה לא מושקעת או מורכבת שנבנתה במיוחד, אלא נבחר קו פשוט של דירות אותנטיות שם מתגוררים הרווקים והרווקות, ובהם מתרחשת רוב העלילה. הפעם אין מריבות מכוערות או אלימות שיביאו לנו אקשן למסך, אלא נטו רגשות של אהבה, חיזור דחייה ואכזבה.

להבדיל מתוכניות ריאלטי אחרות ניכר השינוי גם בליהוק המשתתפים לריאליטי שלא אופייני לזק. היות שהחיצוניות לא משחקת תפקיד בריאליטי הזה, וגם לא מי שצועק חזק יותר או אלים יותר, לריאלטי "הקבוצה" לוהקו אנשים איכותיים ורבלים, רגישים, כאלה שיכולים להחזיק תוכנית שלמה בשיחה מרגשת, בתקשורת מעניינת, בעלי כריזמה. קשה שלא להבחין בדמיון של הרווקים והרווקות של "הקבוצה" לרווקים והרווקות של "חתונמי".

יורם זק (צילום: צילום פז)
יורם זק (צילום: צילום פז)

גם בריאליטי החדש זק מגלם תפקיד מרכזי בתסריט כשהוא משמש כמנהל הקבוצה. תודו שהיה נעים לשמוע את קולו הערב חוזר למסך, אחרי שנים בהם נעלם מתחת לרדאר. חדי האבחנה שעקבו מקרוב אחר הקריירה של זק, ודאי הבחינו שגם משהו בו השתנה, התעגל, התרכך ואפילו מרגיש יותר פגיע ומהוסס, אולי מפוחד מאכזבה וכישלון חוזר. בעיניי זה כל החן והקסם שיביא איתו זק למסך בריאליטי החדש.  

זה ניכר ברגישות הגדולה שהפגין כלפי הרווקים והרווקות שחוו משבר, כמו בפרק אמש כשמורן זומר הרווקה הבולטת בנתונים חיצוניים מרשימים, הרגישה דחויה ולא מחוזרת על ידי רווקי הקבוצה. אותה רווקה שיכלה בקלות לשבות את ליבו של כל מועמד פוטנציאלי, מצאה את עצמה מחוץ למעגל כי המשחק כזכור מתבסס בתחילתו על נתונים אישיותיים ולא חיצוניים. אלא שזק ידע להבחין במצוקה שלה, להיות שם בשבילה, לתמוך ולעודד.

כמו כן כששי B בחר לפרוש במפתיע מהקבוצה כבר בתחילת המשחק והעמיד את הריאלטי בסכנה, זק לא ניסה להפעיל עליו מכבש לחצים אלא איפשר לו ללכת לדרכו בנועם. כמו כן איפשר לו להיפרד מהקבוצה בפנים גלויות וכיבד גם אז את החלטתו של שי לא לעשות כך, למרות שיכל היה להרוויח בקלות נתוני רייטינג מרשימים על החשיפה של שי לקבוצה. זק גם קלט את הקושי שחווה רועי ברקו וידע בזמן הנכון לבוא עם משפט אחד, ליישר ולהרים אותו. ניכר כי הפעם זק שם לנגד עיניו לפני הכל את טובת ורווחת המתמודדים לפני טובתו האישית ולפני רייטינג והצלחה. 

התוכנית רק בתחילתה ועוד לא ברור לאן היא תלך ואיזה נתוני רייטינג היא תניב. על פניו אני סקרנית לבאות וצמאה לשמוע עוד מהכישרון של זק.

בעידן של תוכניות בישול ושירה, הישרדות מאה עונות ובית אחד, סופסוף הביאו לנו משהו חדש ומרענן למסך, כזה שיש לו גם ערך מוסף, כזה שילמד אותנו דבר או שניים על עצמנו ועל איך אנשים פועלים.