בימים אלו, כשהמציאות בחוץ סוערת וכולם מחפשים רגע של שקט, הדבר האחרון שאנחנו צריכים הוא עוד דברים להתווכח עליהם. עם זאת, כאן 11 לא מוכנה לשתוק ולוקחת סיכון עם הסדרה החדשה ״מלאך משחית״, שפוטנציאל הצלחתה אמנם גבוה, אך האפשרות שתעורר סערה ענקית ותעיר נושאים שהושתקו זמן רב - גבוהה אף יותר. זאת, במיוחד משום שהיא מתעסקת בצד הפחות מחמיא של הקהילה הדתית בארץ.

כששמעתי לראשונה על סדרת דרמת האימה החדשה של כאן 11, "מלאך משחית", התפללתי שהיא לא תהיה אחת מסדרות האימה האבסורדיות, מלאות הג'אמפסקרס, שהדבר היחידי שמפחיד בהן הוא זה שנתנו לסדרות כה מגוחכות זמן מסך בטלוויזיה. כמו כן, כששמעתי שהסדרה מדברת על הקהילה החרדית בירושלים - לרגע איבדתי תקווה. אני? זה בחיים לא יעניין אותי. אבל אז הרגע עבר, ומתחילת הפרק, העיניים שלי לא ירדו מהמסך, ולא, הפעם לא רק בגלל תום אבני.

תום אבני ב''מלאך משחית'' (צילום: באדיבות כאן 11, סטודיו ענני, A+E Studio)
תום אבני ב''מלאך משחית'' (צילום: באדיבות כאן 11, סטודיו ענני, A+E Studio)

ברקע החששות מעוד סדרת אימה מגוחכת, נח סטולמן (פאודה, הנערים, תמרות עשן ועוד ) יחד עם עודד דוידוף (תיק נעדר, תמרות עשן ועוד) ואביגיל בן דור ניב הכיחו את גאונותם בשנית, והגישו לתאגיד השידור הציבורי יצירת מופת בדמוי סדרת אימה מתוחכמת, ששומרת את הצופים זקופים ומרותקים למסך.

במרכז הסדרה, שהופקה עלי ידי חברת סטודיו ענני בשיתוף A+E Studios, עומד שד רצחני שזורע אסון והרס בקהילה החסידית ברודי בירושלים של ימינו. כבר בפרק הראשון מציגים לנו את העובדה שגם עולם שאמנם נראה מאוד שקט ורגוע מבחוץ - מסתיר ושומר בסוד דברים רבים, גם ללא שד שמסתובב בקהילה.

כבר לאורך הפרק אנחנו זוכים להכיר את (אזהרה - ספוילר צפוי) צמד ציידי השדים לעתיד, מלכי פרייס (לי עוז לוי) - פסיכולוגית חרדית ובאר (תום אבני) - פיזיקאי וחילוני מושבע, שחוברים יחד, בעל כורחם, כדי לפענח את סוד הופעתו של השד הזדוני. חקירתם תוביל אותם אל נבכי המיסטיקה החסידית, תבחן את יסודות אמונתה של מלכי ואת הרציונליזם של באר, ותעמת אותם עם רוע בלתי נתפס, אה - וגם עם השד.

מלאך משחית (צילום: באדיבות כאן 11, סטודיו ענני, A+E Studio)
מלאך משחית (צילום: באדיבות כאן 11, סטודיו ענני, A+E Studio)

הסדרה עושה שימוש בז'אנר המתח והעל-טבעי, כדי לחקור פחדים ממיניות ומנשיות בתוך קהילה דתית, כמו גם את הקרב המתמשך בין דת ומודרניות. מקומות טהורים וקדושים הופכים לגיהנום עלי אדמות, מבטים פסיכוטיים מסבירים בבירור את בוא הדמון הזדוני ואיך לא, כמו בכל סרט אימה מוצלח - שיר ילדים אחד קצר שהופך מפחיד מרגע לרגע יחד עם מוזיקה מותחת מדויקת.  

וזה לא הכל - הקאסט המרהיב של הסדרה, שהורכב משחקנים אהובים ומספר פרצופים חדשים, רק תורם לפוטנציאל. בין המשתתפים ניתן למצוא את תום אבני, לי עוז לוי, הישאם סלימאן, דר זוזובסקי, אסתי זקהיים, ליר כץ, מאיה ורטהיימר, דורית לב ארי, אלכס זילברג, דיאנה גולבי ורבים נוספים.

כצפוי, לאחר שהתחברנו לנפשות הפועלות ואף בחרנו את הדמות האהובה עלינו עד כה, סוף הפרק הראשון מזכיר לנו שהשד עדיין כאן, במקרה ושכחנו, עם אירוע מוות עתיר דם נוסף. 

יש כאלו שיחשיבו את מה שקורה בארץ כסרט אימה ואת הממשלה הנוכחית כיוצריו. עם זאת, הסדרה, שבמפתיע ובסיכון אולי לא כל כך מחושב החליטה להתעסק בצד הפחות מחמיא של הקהילה החרדית ומעלה שאלות קריטיות לגבי התנהלות חבריה, מעלה לנו תהיות רבות ומגלה לנו, במיוחד בזמן סוער כזה, שבכל אחד מאיתנו מסתתר שד שעלול לפרוץ כל רגע.

אם עוד לא צפיתם, זה הזמן להתנתק מהכל, לקחת בידכם את השלט ולהדליק את הטלוויזיה. כי אם הסדרה תמלא את הפוטנציאל הענק שיש לה, היא עוד עשויה להעיר את ז׳אנר האימה שמנמנם שנים רבות בארץ, וזה בדיוק מה שכולנו צריכים. נסכם במשפט המפורסם שאמר פעמים רבות הזמר דודו טסה ומתאר את החוויה שלי אחרי שצפיתי בפרק הראשון: ״הלילה לא אשכב לישון״.

הסדרה "מלאך משחית" תשודר החל מ- 26.3 בכאן 11, בימי ראשון, בשעה 22:15. במקביל, יועלו כל פרקי הסדרה בכאן BOX.