איך נראית השואה מעיניהם של צעירים ערבים - ומה זה אומר עלינו?

שלושה צעירים ערבים הגיעו לשמוע, לראשונה בחייהם, עדות של ניצול שואה בגוף ראשון. הצפייה בסרט של "מכאן 33", עוררה בי ניסיון נואש להיזכר - מתי בפעם הראשונה שמעתי על השואה, ומתי בפעם האחרונה הזדעזעתי

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מחנה אושוויץ-בירקנאו (
מחנה אושוויץ-בירקנאו ( | צילום: רויטרס
3
גלריה

בי אישית היא עוררה שאלה אחת: מתי בפעם האחרונה הזדעזעתי עד עמקי נשמתי מעדות של ניצול או ניצולת שואה? לעומת הפצע של שבעה באוקטובר שעדיין מדמם, החשיפה שלנו לשואה כל כך אינטנסיבית שאני לא חושבת שמישהו מאיתנו יכול לזכור - מתי בפעם הראשונה הוא שמע על השואה.

מזה שנים שאני מרותקת מהמחשבה שישנם בעולם אנשים שלמדו על השואה בגיל מבוגר, לא כמונו, שכמו יונקים את הידיעה שהיא הייתה יחד עם חלב האם. שישנם ספריות שבהן אין מדף "שואה לילדים", כאילו זה הדבר הכי נורמלי בעולם.

השואה בגוף ראשון
השואה בגוף ראשון | צילום: מכאן 33

בעוד עבורם המפגש עם ניצולי שואה הוא ראשוני וטרי, אני לא יכולה לזכור את הפעם הראשונה שפגשתי בניצול שואה שאינו בן משפחתי. זה בטח היה בבית הספר היסודי, כשלמדתי לראשונה לא רק על אנטישמיות ועל רדיפה בקווים כלליים - אלא על כל הזוועות הגרפיות. על תאי הגזים, על הניסויים של מנגלה, על הדרכים היצירתיות להשפיל, לענות ולרצוח בדם קר.

הם הקשיבו לעדויות וגמעו כל מילה, בכאב ובדמעות, ניסו לפענח ולהרכיב פאזל שאני כבר יכולה להרכיב בעיניים עצומות - איך נראו החיים בגטו, איך נראו החיים לפני, ואיך לעזאזל ממשיכים לחיות אחרי. ובעודי מתמודדת עם הפער הרגשי הזה, בינם לביני, חשבתי על המחיר הפסיכולוגי שאנחנו משלמים כעם על הדחף "להשאיר את זכר השואה בחיים".

חשבתי על הילדים שהוריהם מנסים לגונן עליהם בכל מחיר מזוועות השבעה באוקטובר, ואז שולחים אותם לבית הספר ללמוד על הסלקציה ועל בורות ההריגה. ואיך בעוד כמה שנים אותם הילדים יגדלו לפתח קהות מסוימת סביב הנושא, בעוד כעשור הם עלולים אפילו להרגיש פגומים כשבמסע לפולין הם לא יצליחו להרגיש "את מה שאמורים להרגיש" מול תאי גזים וערימות נעליים ומזוודות נטושות.

על הגשר

אם החלק הראשון של הסרט, שכלל את העדויות, הדגיש לי את הפער בין אלו שקיבלו את השואה בתורשה גנטית לבין כל היתר, חלקו השני היה עבורי גשר מרגש. בחלק השני של הסרט, ניצולי השואה מגיעים להתארח אצל הצעירים ולקבל טעימה מחייהם.

בעוד החלק הראשון, מטבע הדברים, צבוע בשחור-לבן ואפוף ניחוחות של גלות, החלק השני נטוע בכאן והעכשיו. נסרין, שמארחת את הניצולה לידיה בביתה, פותחת שולחן עם עלי גפן וכרוב ממולאים, גבינת לבנה וכל טוב. לידיה, ילדה-פרטיזנית לשעבר, מתרגשת מהמחווה הנדיבה ומספרת על השנים שבהם אכלה רק מה שהיער סיפק - פטריות וגרגרים.

השואה בגוף ראשון
השואה בגוף ראשון | צילום: מכאן 33

כשיהודה, ניצול השואה, מגיע לבקר את מוחמד בטורעאן, הם מסיירים במטע זיתים, העץ הכי מקומי שיש - וגם אחד הסמלים הבודדים שמשותפים לשני הצדדים. כמה סמלי שדווקא על רקע זה מבקש מוחמד לצלם את עדותו של יהודה ולהפיץ לקהל עוקביו ברשתות החברתיות, כדי שגם הם יחשפו לעדות בגוף ראשון.

החלק הזה של הסרט מגלם בתוכו לא מעט תקווה. לא רק תקווה מהיכולת הבלתי נתפסת של הנפש האנושית לשקם את עצמה מהתהומות הכי נמוכים שקיימים, אלא גם מהיכולת שנדמה לפעמים שאבדה לנו, לשבת מעבר לשולחן (רצוי עמוס בכל טוב) ולהקשיב לסיפור האנושי של האחר.

תגיות:
אושוויץ
/
יום השואה
/
זיכרון בסלון
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף