הרעבה מכוונת
אבל האמת היא שזה מאבק על הישרדות. כי בעידן שבו הקהל התרגל לקבל סדרות-על ברמה של "יורשים", "משחקי הכס" או "אופוריה" - קשה מאוד להסתפק בסדרות בינוניות או בהפקות מקומיות שלא תמיד מצליחות לייצר את אותו באז.
"הוט" - יותר מזל משכל
בעשור האחרון השקיעה החברה למעלה משני מיליארד שקלים בהפקות מקור, סכום עצום במונחים ישראליים. מהלך שהוכיח את עצמו תרבותית, גם אם כלכלית היה לעיתים כואב. קשה מאוד להחזיר השקעות כאלה בשוק קטן כמו ישראל, שבו מספר המנויים מוגבל והכנסות מפרסום אינן מגיעות לרמות של שווקים בינלאומיים.
שוק שמתפרק מבפנים
השוק הישראלי, שגם ככה רעוע, עלול להתרסק. מנויים שכבר עכשיו מחפשים דרכים לחתוך עלויות - יעברו לנטפליקס, דיסני+ או HBO Max. ומי שחושבים "יהיה בסדר" - יתעוררו למציאות שבה החברות הישראליות הופכות להיות ספקיות אינטרנט בלבד. זה לא תסריט דמיוני - זה בדיוק מה שקרה בשווקים אחרים בעולם.
המיזוגים והעסקאות האחרונות - "יס" עם פרטנר, "הוט" עם סלקום - אולי נועדו להגן על החברות, אבל מעוררים דאגה ברשות התחרות. החשש: פחות תחרות, יותר כוח למעט שחקנים, ולנו הצרכנים - פחות ברירות. זה בדיוק הרגע שבו "הצלת חברות" עלולה להפוך ל"הענשת מנויים".
הלקח מנטפליקס
כעת הצופה הישראלי עומד מול שוקת שבורה: מצד אחד, תחושת רעב שלא הייתה כאן שנים; מצד שני, שוק מקומי שנאלץ להמציא את עצמו מחדש. האם זה יביא לפריחה חסרת תקדים של תוכן ישראלי מקורי? או דווקא לקריסה מוחלטת מול ענקיות הסטרימינג? מה שבטוח הוא דבר אחד: HBO הצליחו. הם גרמו לנו להרגיש חוסר. עכשיו השאלה היא - האם נרוץ לאכול את מה שהם מגישים לנו, או שנגלה סוף-סוף תיאבון חדש למשהו שהוא באמת שלנו.
מחברת "יס" נמסר: בעקבות סיום ההסכם המסחרי, תכני ספריית HBO יורדים בקרוב מכל הפלטפורמות בישראל. "יס" ממשיכה להרחיב כל העת את היצע התכנים שלה וכבר מביאה למסך מאות שעות של תכנים חדשים, מגוונים ומדוברים, רובם רק לצופי "יס".