"את חושבת שאני לא יודע שלא תמיד אני נותן תנאים אופטימליים לשחקן? אני יודע, ואני שונא את עצמי על זה”, מפתיע המפיק יוני פארן מ”דורי מדיה הפקות”, אחת מחברות ההפקה הגדולות, הוותיקות והעסוקות בשוק הטלוויזיה הישראלי.
והשוק הזה מבעבע. נטפליקס היא השחקנית החדשה בשוק, שייתכן שגם תפיק הפקות מקור, אם כי היא לא חשפה עד כה פרטים על כך, וכן yes, הוט, ערוץ 10 וזכייניות ערוץ 2 רשת וקשת, שמגבירות את קצב ההפקות לקראת המעבר לשבעה ימי שידור בשבוע. התוצאה: עשרות הפקות מקור מצטלמות בו־זמנית, בהיקפים שגם ותיקי הטלוויזיה בישראל לא זוכרים.
“אנחנו בשנה הכי דרמטית מבחינה טלוויזיונית שהשוק המקומי חווה אי פעם”, אומר פארן. “עוד ילמדו על השנה הזו בבתי הספר לתקשורת”.
ביקורי פתע בסטים ריבוי הפלטפורמות, שמביא איתו עוד אפשרויות תעסוקה ליוצרים ולשחקנים ותוכן מגוון ועשיר לצופים, הוא כמובן בשורה חיובית לשוק הטלוויזיה הישראלי. אך אליה וקוץ בה: התחרות בין חברות ההפקה גורמת להוזלת עלויות הפקה, והנפגעים הראשונים מכך הם עובדי התעשייה: עוזרי ההפקה, אנשי הסאונד והשחקנים.
יו”ר איגוד הבמאים, יריב הורוביץ, שמביים את הסדרה “נעלמים”, יוצא נגד הצעד שנקט שח”ם. “אני לא חושב שזו הפקה שונה מכל הפקה אחרת בארץ”, הוא אומר. “נכון שקשה כי חם, אבל יש אוכל ושתייה. אין מי שיגיש וחבל, כי זה חוסך זמן וזה נוח, אבל בואו ניכנס לפרופורציות ונשמור כוחות למלחמות האמיתיות. עם כל הכבוד, המלחמות הן לא אם יש או אין נערת מים על הסט, אלא על התקציבים הנמוכים, על זכויות יוצרים באינטרנט. באמת, בואו נתעשת, במקום לחפש בקטנות, כי אוטוטו לא יהיה בכלל כסף להפיק פה הפקות מקור”.
"טל מוסרי הוא שחקן טוב ומוערך, אבל חושש למעמדו המקצועי", אומר בתגובה לדברים מנכ"ל שח"ם אורי רשטיק. "הוא מיוצג של ADD, ויש חשש שהוא אמר את הדברים שאמר רק מתוך חשש למעמדו המקצועי. עם כל ההערכה לטל מוסרי, אנחנו נשענים על הרבה מאוד הודעות שקיבלנו משחקנים שונים על הסט, והכל מתועד. מוסרי הוא לא חבר שח"ם".
"לטל יש אינטרסים משלו", אומר גם זהר שטראוס, חבר הוועד המנהל של שח"ם. "אני לא רוצה להתעמת איתו, כנראה לא אכפת לו איך הוא יוצא. אני לא מייצג את עצמי, אני מייצג את כלל השחקנים, גם את האנונימיים והצעירים שאין להם חוזה טאלנט בערוצי הילדים כבר 100 שנה".
מ־ADD נמסר בתגובה: “ADD דוחה את כל טענות שח"ם כלפיה. ADD מספקת כיום, ותמשיך לספק בעתיד, תנאי עבודה מצוינים לשחקנים בהפקותיה, לרבות ב'נעלמים', מעל ומעבר לנדרש בהסכמים שבין שח"ם לגופי השידור, ויעידו על כך מאות השחקנים ואנשי הצוות שנטלו עד היום חלק בהפקות של ADD. ההתפרצות של שח"ם לסט הצילומים של 'נעלמים', מעבר להיותה צעד אלים, בלתי מוצדק וחסר תוחלת, היא פעולה יחצנית נטו שמטרתה היחידה היא ניסיון לזכות בהון פוליטי ותקשורתי על גב המפיקים והשחקנים ואין לה שום קשר לקידום מעמד השחקן או כל אינטרס אחר ששח"ם מתיימרת לייצג. חבל שארגון כל כך רציני וחשוב מוצא לנכון להוציא הודעות שקריות לתקשורת מיד לאחר עזיבתו את הסט, ולא לשבת עמנו ולדבר על הדברים. בתקופה זו של כניסת פלטפורמות שידור חדשות לשוק שאינן מחויבות להשקעה בהפקות מקור, ראוי שבמקום לנקוט בפרובוקציות זולות, שח"ם תפנה את מאמציה לקרבות החשובים באמת על עתידו של השחקן הישראלי".
בתגובה לטענות אלו אמר רשטיק: "הלכנו לסט בידיעה שאנו מתכוונים לפרסם את הידיעה בתקשורת למען יראו וייראו. הפעולה אכן עשתה את שלה: כל התעשייה מדברת על הצעד הזה, קיבלנו מאות תגובות ובתוך יומיים הצטרפו 30 שחקנים לשח"ם. אנחנו גאים ושלמים עם המהלך שעשינו".
“חשוב לציין”, הוא מוסיף, “שבימים אלו נחתם הסכם חדש בין שח”ם לאיגוד המפיקים המשפר את תנאי השחקנים על הסט. שני הצדדים מודעים לכך שההסכם אינו סוף פסוק ויש להמשיך לשפר את התנאים בתעשייה לטובת כל הגורמים העובדים בה”.