פיצול ערוץ 2: האם הסמארטפון יהרוג את הטלוויזיה?

הערוץ הגדול בישראל מתפצל לשני אפיקים נפרדים, שיתחרו בערוץ 10 ובכאן על אצבעו של הצופה. אך המלחמה האמיתית לא תהיה בין המספרים בשלט אלא מול הרשת

כרמית ספיר ויץ צילום: מעריב אונליין
הלוגואים של רשת וקשת
הלוגואים של רשת וקשת | צילום: יח"צ
6
גלריה

ישראל היא המקום היחיד בעולם שבו פרק הסיום של "הישרדות" משודר בשידור חי, והמטרה ברורה: לחייב את הצופים לשבת מול הטלוויזיה וכך גם להיספר במדידות הרייטינג. למרות המאמצים להפוך את הצופים לשותפים פעילים, זה לא עבד: אחוזי הצפייה היו נמוכים בהשוואה לתוכנית הסיום של העונה הקודמת.

גמר הישרדות. צלם: אבשלום שושני
גמר הישרדות. צלם: אבשלום שושני | גמר הישרדות. צלם: אבשלום שושני

לא בכך תמות צרותיה של מי שהייתה השליטה הבלתי מעורערת: עם פיצולו בימים הקרובים של ערוץ 2 לשני ערוצים נפרדים המשדרים שבוע שלם, לא ברור אם יש מספיק צופים לכל הערוצים. הרייטינג צונח משנה לשנה, וקהל הצופים מתבגר. ערוצי טלוויזיה בכל העולם מחפשים את דרכם בעולם הדיגיטלי, תרים אחר הקהל הצעיר ומנסים להניח את היד על מודל עסקי חדש כמו מכירת פורמטים לחו"ל. מה שבטוח: התעשייה צריכה לשנות גישה ולרכוש מיומנויות חדשות. הנה, ממש לאחרונה הכריז ה–BBC על תוכנית שבה העובדים הצעירים יחנכו את המבוגרים וילמדו אותם את עקרונות העולם הדיגיטלי.

בספרה החדש "פארה–אינטראקטיביות והטלוויזיה בעידן הדיגיטלי" (הוצאת לקסינגטון) מסכמת ד"ר אורנית קליין–שגריר מהחוג לתקשורת ופוליטיקה במכללה האקדמית הדסה את ממצאיו של מחקר ייחודי שבו בדקה את ניסיונות ההסתגלות של ערוצי השידור בטלוויזיה בעידן הדיגיטלי. הטענה המרכזית: מנהלי הטלוויזיה ויוצריה מבינים היטב את השינויים שחלו בסביבה התקשורתית וגם את השינויים בקהל הצופים, אבל לא בטוחים אם וכיצד אמורה הטלוויזיה להשתנות כדי להתמודד עם האתגרים.

אביחי אוחנה הזוכה הגדול של האח הגדול. צילום מסך
אביחי אוחנה הזוכה הגדול של האח הגדול. צילום מסך | אביחי אוחנה הזוכה הגדול של האח הגדול. צילום מסך
הישרדות. צילום מסך
הישרדות. צילום מסך | הישרדות. צילום מסך

"למשל, יוצרים את הרושם שהיינו שותפים בתהליך ההפקה - מראים לנו צילומים מאחורי הקלעים. אבל זו חשיפה מאוד מוגבלת של תהליך ההפקה, אם בכלל. בווידיאו של מאחורי הקלעים של ‘הישרדות' שעלה לאחרונה לאתר של רשת, כל מה שניתן לראות זה את חוויותיו של מגיש התוכנית גיא זו־ארץ באתר הצילומים. אנחנו לא רואים את המשתתפים, כמעט בכלל, לא את אנשי ההפקה, את התנאים שבהם חיים המתמודדים, את ישיבות ההפקה והתסריטים המוכנים, שלא לומר המניפולציות".

אחורי הקלעים הטלוויזיוניים הפכו לחלק בלתי נפרד מהחוויה, ולא רק בארץ: בארצות הברית זכתה הסדרה "רוק 30" (NBC) בכיכובה של טינה פיי להצלחה עצומה. גיבוריה הם אנשי תעשיית הטלוויזיה, המעורבים בהפקת תוכנית בידור פופולרית. הסדרה הבריטית "השעה" התרחשה מאחורי הקלעים של תוכנית חדשות ב–BBC, וכך גם הסדרה "Newsroom" האמריקאית.

כמעט כל התוכניות המרכזיות ששודרו בזמן צפיית שיא במהלך תקופת המחקר בערוצים 2 ו–10 לוו בתכנים מגוונים של אחורי הקלעים: תוכניות של "הצצה מאחורי הקלעים", קדימונים, אייטמים ייעודיים בתוכניות אחרות וסיקור חדשותי של תהליך ההפקה. למשל, בעזרת אפליקציות ותכנים מסייעים באתרי האינטרנט הנלווים לתוכניות.

יניב קקון בתוכנית "רוקדים עם כוכבים". פלאש 90
יניב קקון בתוכנית "רוקדים עם כוכבים". פלאש 90 | יניב קקון בתוכנית "רוקדים עם כוכבים". פלאש 90

שתי דוגמאות בולטות לתוכניות כאלה הן "רוקדים עם כוכבים" (רשת) ו"כוכב נולד" (קשת) בערוץ 2. ב"רוקדים עם כוכבים" הצופים הוזמנו להיכנס במהלך כל שעות היום לאזור באתר האינטרנט של התוכנית ולצפות בשידור חי מתוך חדרי החזרות שבהם התאמנו המשתתפים. קליין–שגריר מזכירה כי הצילומים נראו כאילו בוצעו במצלמות מעקב פשוטות ובאיכות ירודה, ולוו בסאונד עמום וקשה להבנה של המתרחש.

"בזמנים מסוימים חדרי החזרות היו ריקים, ללא פעילות, ועדיין השידור מהם נמשך, כך שגולשי האתר הוזמנו לצפות בחדר החזרות", קליין–שגריר מסבירה. "איכות הצילום והסאונד הגבירה את התחושה של מעקב עצמאי וצמוד, כאילו מדובר במצלמות מעקב של הצופים אחר המתרחש, ללא תיווך של שידור הטלוויזיה".

במקרה אחר, מפיקי "כוכב נולד" בשיתוף צוות אתר "מאקו" מיקמו באחת העונות את חדר החזרות של המשתתפים באולפן הצילומים בנווה אילן, המשמש גם את "האח הגדול". "האולפן היה מרושת בעשרות מצלמות ומיקרופונים, וכך התאפשר מעקב צמוד של הצופים דרך אתר האינטרנט אחר המתרחש בכל רגע נתון במהלך השבוע שבין השידורים החיים בתוכנית", מסבירה קליין–שגריר. "האזור הייעודי באתר נקרא ‘חדר חזרות לייב', והוא שידר לגולשים את המתרחש בשידור חי, אבל בניגוד לדוגמה הקודמת של ‘רוקדים עם כוכבים', הצילומים שהועברו היו באיכות גבוהה, עברו עריכה ובחירה של נתב השידור האינטרנטי החי, וגם הסאונד שהועבר היה צלול ובאיכות טובה".

מרכיב נוסף בבלון החמצן ההולך ואוזל, אומרת קליין–שגריר, הוא הזמנה של הצופים להפוך למשתתפים בתוכניות עם קריאות בסגנון: "אתם עומדים בפני החלטה גורלית בחייכם? תוכנית חדשה מחפשת אתכם, הירשמו", או "אוהבים לבשל? העונה החדשה של 'מאסטר שף' מחפשת מתמודדים".

 מאסטר שף. עדי אורני
מאסטר שף. עדי אורני | מאסטר שף. עדי אורני

"אבל אם בחרנו שלא להפוך למשתתפים, אנחנו מוזמנים להשפיע על התוכנית", אומרת קליין–שגריר. "מי יוכתר לכוכב הבא, מי יסולק מהבית, מי ייבחר לרקדן הטוב ביותר? הכוח כביכול בידנו, ואנחנו מוזמנים להפוך לשותפים בבחירת הדמויות ובכתיבת הנרטיב. המסך מלא באנשים כמוני וכמוך, כאלה שיוצאים לדייט ראשון מול המצלמות"

תגיות:
ריאליטי
/
טלוויזיה
/
פיצול ערוץ 2
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף