היה זה יום סגריר ו"הקבוצה" הפסידה: כך התרסק הריאליטי של קשת

ריאליטי השידוכים של "קשת 12" עלה עם הבטחה גדולה אך התרסק בטבלאות הרייטינג. מומחי טלוויזיה ותקשורת מנסים להבין את הסיבות לכשלון

קיץ ברבנר צילום: יח"צ
הקבוצה, קשת 12
הקבוצה, קשת 12 | צילום: באדיבות קשת 12
4
גלריה

שונה מתוכניות הריאילטי הקודמות של זק, הפעם התפאורה לא מושקעת או מורכבת ולא נבנתה במיוחד, אלא נבחר קו פשוט של דירות אותנטיות שם מתגוררים הרווקים והרווקות ובהן מתרחשת רוב העלילה. הפעם אין מריבות מכוערות או אלימות שיביאו לנו אקשן למסך, אלא נטו רגשות של אהבה, חיזור, דחייה ואכזבה. עם פרסום תוצאות הרייטינג של הפרקים ששודרו עד כה, נראה כי על אף כשבקשת ניסו בכל הכוח להציג לקהל פורמט חדש, הניסוי (החברתי) לא הצליח. פרק הפתיחה של "הקבוצה" הציג נתון חלש במיוחד עבור פרק בכורה של ריאליטי חדש ומפומפם, כשהוא מקבל 13.9 אחוזי צפייה בלבד ו-370 אלפי צופים. בפרקים שאחרי צנחו נתוני הרייטינג על מתחת לרף המביך של 10 אחוזי צפייה, ודאי לא מה שציפו לו בזכיינית.

בדקנו עם מומחי טלוויזיה ותקשורת מה היו הסיבות לכישלון של "הקבוצה"ברייטינג? מהם הגורמים שיש בתוכניות ריאליטי אחרות שלא עבדו כאן? מדובר בפורמט זול מאוד, כמה מצלמות בבתים של אנשים ותכתובות (פלוס דייט באתר אקזוטי שעולה קצת יותר) - אולי לא מדובר בכזו אכזבה לעומת ההשקעה? ואולי זו תוכנית שבכוונה שובצה לימי המונדיאל?

הצצה למפגש הראשון של הזוגות מ"הקבוצה" (צילום: באדיבות קשת 12) | צילום:

"לזה נוספו גם עוד כמה מרכיבים לא מתאימים לתוכנית שידוכים. קודם כל, יטען כל יוצר ומפיק בתחום התוכן כי שם התוכנית הוא מרכיב מהותי להצלחת התוכנית. השם 'הקבוצה' לא נראה מתאים לתוכנית שידוכים ולא מעורר סקרנות או אפילו מאפשר לזכור את התוכנית ואת מהותה", מוסיף אהרוני. "מרכיב מהותי נוסף הוא הליהוק, שצריך להיות מדויק. בפרק הראשון נחשפו הצופים לדמויות שחוקות שכבר אינן מעוררות עניין או סקרנות – הן כולן אותו סוג של אנשים – יותר מדי יפים, מוצלחים, עשירים ותל אביבים. בתוכניות ריאליטי יש ללהק דמויות שונות ומגוונות – בעיקר כאלה שהצופים ירגישו שהם עצמם טובים יותר מלפחות מחלק מהדמויות בתוכנית ולא יחשבו הפוך - איך הם (הצופים) לא הגיעו לאותה רמת הצלחה, עושר ויופי. במקרה של התוכנית 'הקבוצה' התחושה הייתה כבר מהתחלה שהם כולם מוצלחים נורא, וכך כבר קשה מאוד היה לייצר הזדהות או אמפתיה למצבם 'הקשה' שעדיין אין להם זוגיות".

רועי ושוהם, ''הקבוצה''
רועי ושוהם, ''הקבוצה'' | צילום: באדיבות קשת 12

איפה האקשן?

"לבעיות אלה נוסף עוד מאפיין מרכזי שבגללו כנראה קראו לתוכנית כפי שקראו – השימוש האינטנסיבי בסלולרי כדי לתקשר אחד עם השני", מסכם אהרוני. "זה אולי נראה חדשני אך זה הגורם העיקרי שמוביל לתחושה של היעדר ספונטניות ואותנטיות ולחוסר דינמיות ומעט אנרגיה. כשהמשתתפים חושבים, מתלבטים ומתכננים לא מעט לפני כל הודעה שהם שולחים או מקליטים – מתבטל העניין המרכזי הנדרש בתוכנית לשם הצלחתה – הספונטניות והאותנטיות. זה גם נתפס כפאסיביות רבה לשבת בספה לשלוח הודעה וזה מקשה על הצגת אנרגיות מתפרצות ועל חיות הנדרשת בתוכנית מסוג זה. גם הניסיונות ליצור דייטים בתיווך הסלולרי בלי מפגש פנים מול פנים לא מספקות את האנרגיה הנדרשת להציג בתוכנית, הנוצרת במפגש שבו כל החושים פועלים בדינמיקה בין שני אנשים. ועד שמגיעים בתוכנית סופסוף למפגשים פיזיים, הצופים כבר לא שם כדי לראות ולהתרגש עם המשתתפים".

עדן וניב, ''הקבוצה''
עדן וניב, ''הקבוצה'' | צילום: באדיבות קשת 12

2025 סיבות לכישלון

נראה כי כמו במקרה של "2025", הריאליטי הקודם של יורם זק, שהושק בקול תרועה רמה, ונחל כישלון בטבלאות הרייטינג, כשבקשת ניסו בכל הכוח להציג לקהל פורמט חדש, הניסוי (החברתי) לא הצליח. אמנם מדובר בפורמטים מסוג שונה לגמרי, עם תקציבי הפקה שונים לגמרי, אך קשה שלא לערוך את ההשוואה.

"הניסיונות של יורם זק ליצור פורמט ריאליטי מחודש הנשען על פורמט ישן יותר מלמדים בעיקר על האומץ שעדיין קיים ל'קשת' לסכן כסף רב ומוניטין במטרה לחדש בתחום", טוען אהרוני. "אך הכישלונות (מבחינת רייטינג) בשני המקרים (2025 ו-הקבוצה) מבהירים כי כל פעם מתפספסים מאפיינים מהותיים שנדרשים בתוכניות ריאליטי, כמו פשטות, חיות, ספונטניות ואותנטיות. זק מבקש לחדש בעזרת התחכמות – הוצאת משהו מהמשוואה, הדגשת מרכיב משמעותי אחד או להקשות במיוחד על המשתתפים בתוכניות. אך נראה שההתחכמות אינה מניעה צפייה, אלא בעיקר מכעיסה צופים ומובילה לאכזבה".

יורם זק
יורם זק | צילום: אור גפן

טיפול קבוצתי

נראה כי "הקבוצה" מצליחה להביא גם משהו אחר למדים הטלוויזיוני, וששון מתעקשת לא להספיד את הפורמט. "יש גם בעיות כמובן, איני מבינה מדוע צריך את המנחה. אמנם הווטסאפ בהתחלה ייגע אותי. הפרקים הראשונים עושים חשק להודעות קוליות לאישה שמצאה חן בעיננו. התשוקה ללדבר בטלפון כמסמנת קרבה. מעניינת הרגישות בהפסקת בהתכתבויות במקביל, גברים בתוכנית הכריזו מוקדם מהנשים על ההתמקדות האחת. בעוד שלנשים לקח כמה רגעים לסיים, שזקוקות לרגע לסגור קשרים, התכתבויות, כדי להתחיל בדף חדש נקי קשר משמעותי ולהצהיר עליו".

ששון מוסיפה: "הקבוצה הזכירה לי את ההוגה אדריין ריץ' שטענה 'שהרגע בו רגש חודר לגוף הוא פוליטי, המגע פוליטי', לגבי הדמויות והשיבוץ הבלתי הוגן לתוכנית, בימי פוסט בחירות, מונדיאל, אלימות ברחובות, ומלחמה מתמשכת באוקראינה. ראוי לבחון מחדש את סוגיית הרייטינג בישראל - הרי מחקרים הוכיחו על שינויים בצפייה, ומעבר לצפייה א-סינכרונית. אך במונדיאל צופים בשידור חי (ועוד כש"כאן" משדרת, בשונה מערוצי ספורט בתשלום) זה נתון התחלתי קשוח. איני טוענת כי זאת ספינת הדגל של הריאליטי, אך בין כדורגל למלחמה באוקראינה יש פה הזדמנות, לבקש סליחה משיפוט מהיר, ולהתאהב".

תגיות:
יורם זק
/
מיקרוספופ
/
קשת 12
/
הקבוצה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף