"גם בזמנים קשים": בשוק הרכב החשמלי דורשים השקעה בתשתיות טעינה

מכירות החשמליות שוברות שיאים, אבל יובל אלעזר, מנכ"ל סונול EVI, מזהיר: “אסור להעלות כעת מסים על חשמליות, זו תהיה פגיעה במאבק ביוקר המחיה" • והוא גם מסביר למה טעינה מהירה פחות יקרה ממה שאתם חושבים

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
יובל אלעזר מנכל סונול EVI
יובל אלעזר מנכל סונול EVI | צילום: אוראל כהן
3
גלריה

בסוף אוגוסט נשבר בישראל שיא מכירות המכוניות החשמליות, כאשר נמסרה המכונית ה־50 אלף השנה שאינה צורכת בנזין או סולר - יותר מאשר בכל שנת 2023. מאז עלה המספר כבר ל־52,500 ב־2024, ובמחשבי משרד הרישוי רשומות כעת 141 אלף מכוניות חשמליות שנעות בכבישי ישראל.

אלא שיובל אלעזר, מנכ"ל חברת הטעינה סונול EVI, שבבעלות חברת סונול ומשק אנרגיה, עדיין לא מרוצה. “זה שהחשמליות הגיעו ל־25% משוק המכוניות החדשות זה יפה, אבל אנחנו צריכים להיות עם מספרים גבוהים יותר. זה עדיין מעט מאוד מסך המכוניות שעל הכבישים בארץ, גם אם נגיע ל־200 אלף חשמליות שייסעו כאן על הכבישים בארץ בסוף השנה, זה עדיין יהיה פחות מ־5% מסך המכוניות הפרטיות שנוסעות בישראל".

סונול EVI פרסה כבר יותר מ־200 שקעי טעינה אטית (AC) ציבוריים בירושלים, 11 עמדות מהירות ואולטרה־מהירות (DC) בראשון לציון, ואפילו שלוש עמדות עם שקעים לטעינה של שש חשמליות מקבילות בקניון עזריאלי בתל אביב, ופעילה גם בערים רבות נוספות, כולל בפריפריה, בבית שאן, בטבריה ובנתיבות.

“בסוף, למרות כל ההצהרות וההבטחות של המדינה, בניית תשתיות הטעינה לרכב חשמלי נופלת על הכתפיים של חברות הטעינה הגדולות, שלנו ושל המתחרות שלנו, ויש לנו מתחרות טובות", מציין אלעזר. “הבעיה היא שאין עידוד מהמדינה. אין קולות קוראים שדרכם המדינה מסייעת להרחבת התשתיות. רק כספים פרטיים מהתחום".

עירון סונול EVI
עירון סונול EVI | צילום: יחצ

“יש לי חבר שקנה ביוון טסלה חדשה, וקיבל שם בחזרה מהמדינה 6,800 יורו כהטבה. באירופה גם המסים על הרכב נמוכים בהרבה, ומקבלים בנוסף כסף מהממשלה ברכישת חשמלית. גם מדינות שביטלו בשנה האחרונה את ההטבות שוקלות להחזיר אותן, אחרי שנוכחו שביטולן האט את מכירות הרכבים החשמליים".

אלעזר מוסיף ומחדד כי “מעבר לתחבורה חשמלית הוא מהלך של שנים, צריך לעודד את המעבר כדי להגיע למאסה קריטית. כדי שבמקום תחזית למיליון חשמליות בארץ ב־2030 יהיו אז כבר 1.4 מיליון. שאחת מכל שלוש מכוניות תהיה חשמלית ולא אחת מארבע. זה גם יוזיל מאוד את פריסת תשתיות הטעינה, כי יהיו יותר משתמשים על אותן עלויות. אז גם יהיה יותר קל להשקיע אם צריך באגירה ובהולכה, החברות ישקיעו כי תהיה לכך יותר הצדקה כלכלית. אז גם אפשר יהיה לחזור לגבות יותר מסים מחשמליות, אחרי שהמעבר יהיה כבר חזק וחקוק".

וכשהוא בנסיעה ארוכה, הוא תמיד ימצא עמדת טעינה? “היום אף אחד לא צריך לדאוג שלא ימצא עמדת טעינה בדרך. באף אזור. לא בהכרח עמדה שלנו, ייתכן של המתחרים, אבל הרשת הציבורית הולכת ומתעבה. לשלוש החברות הגדולות יש היום ביחד קרוב ל־400 מיקומים של עמדות מהירות, שבכל אחד בין שניים לשמונה שקעים. נסעתי בסוף השבוע לאילת דרך מצפה רמון, והפריסה יפהפייה. גם באילת עצמה יש לא מעט עמדות. בעבר סבלנו לעתים מזמינות נמוכה, גם אצלנו וגם אצל אחרים, והעניין הזה הולך ונעלם".

שער הצפון קריית אתא
שער הצפון קריית אתא | צילום: יחצ

“בגלל שהחשמל יקר יותר בהחלטת המדינה בין 17:00 ל־23:00 כדי לנהל עומסים, אנחנו בפיילוט עם עיריית ירושלים, כדי לאפשר לטוענים לחבר את האוטו ב־19:00, כשהם חוזרים מהעבודה, אבל לבחור להתחיל לטעון ב־23:00, כשהחשמל מוזל, וכך אנחנו עוזרים גם למדינה ליישר את עקומת הביקוש בערב. אנחנו בסגירה אחרונה של זה עם עדן, החברה הכלכלית של ירושלים. שיתוף הפעולה מהעיריות טוב מאוד, הן מבינות את החשיבות והצורך, ויש להן חלק חשוב במהפכה החשמלית. אנחנו עובדים גם עם ראשון לציון, רעננה - שסגרנו איתה על עוד שבע עמדות מהירות שיופעלו עד סוף השנה - וגם עם נוף הגליל ומטה יהודה".

תגיות:
סונול
/
רכב חשמלי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף