מגמה מפתיעה בשוק המכוניות המשומשות בעקבות עצירת הייבוא מטורקיה

ירידת הערך של המכוניות המשומשות בהאטה: ההיברידיות לוהטות, גם הקרוסאוברים נשארים חזקים, ובחשמליות - איזה דגם איבד השנה 18%, ומי הפסידה יותר - טסלה מודל 3 או יונדאי איוניק 5

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
טסלה מודל 3 ויונדאי איוניק 5
טסלה מודל 3 ויונדאי איוניק 5 | צילום: אודי עציון
6
גלריה

לפי נתוני מחירון לוי יצחק לדגמים משלוש השנים האחרונות, דגמי יונדאי וטויוטה המיוצרים בטורקיה ושהיבוא שלהם הופסק באפריל בעקבות החרם על סחר עם ישראל שהטיל ארדואן, רשמו השנה שיעור ירידת ערך נמוך יחסית לדגמים מתחרים, לאחר שעצירת היבוא חיזקה את הביקושים בשוק היד השנייה.

מי־רון לוי, סמנכ''ל קבוצת לוי יצחק
מי־רון לוי, סמנכ''ל קבוצת לוי יצחק | צילום: יח''צ

"אין הפתעות, מגמות שכבר ראינו מתחזקות: ההיברידיות מככבות, למעט טויוטה יאריס", אומר לוי. "גם קרוסאוברים וג'יפונים מציגים שיעורי ירידת ערך נמוכים, מלבד בדגמי היוקרה. אלה רכבים שהישראלים מחפשים ומחבקים. גם קרוסאוברים גדולים, כמו שברולט טראוורס וסאנגיונג KGM רקסטון, הציגו אובדן ערך נמוך יחסית לעבר. עם זאת, יש עדיין דגמי בנזין שנותנים פייט להיברידיות מתחרות, כמו סקודה אוקטביה".

יונדאי i10
יונדאי i10 | צילום: יצרן

בסך הכל שוק המשומשות מפגין יציבות על רקע המשבר הכלכלי והמלחמה המתמשכת. "מצב הרוח הלאומי לא משתקף בשוק היד השנייה. בסוף אנשים צריכים מכונית כדי להגיע מנקודה לנקודה. המצב משתקף רק בדגמי היוקרה, לאנשים אין חשק להעמיד כעת רכב נוצץ בחניה", אומר בר לב.

טל בר לב, מנכ''ל שלמה מכירת רכב
טל בר לב, מנכ''ל שלמה מכירת רכב | צילום: עזרא לוי

הוא מוסיף כי "הביקוש לרכב משומש עלה מאוד. אנשים פונים ליד השנייה כדי לרכוש את אותו הדגם בפחות כסף. במקום לקנות אותו ב־150 אלף שקל, עם 50 אלף שקל הון עצמי ו־100 אלף שקל מימון בסביבת ריבית גבוהה, הם לוקחים רק 50 אלף שקל מימון וקונים רכב ב־100 אלף שקל, עם החזרים הרבה יותר נמוכים. מורגשת זליגה של לקוחות מרכב חדש למשומש".

טרייד־אין, אבל הפוך שלמה מכירת רכב מרכזת את מכירת רכבי היד השנייה בקבוצת שלמה: מכוניות שסיימו את חוזי הליסינג שלהן, מכוניות שנרכשו בעסקאות טרייד־אין מלקוחות שעברו לליסינג פרטי ועוד.

"אנשים באים למגרשים כדי לקנות, לא כדי להסתכל. הם יודעים מה הם מחפשים. חוץ מאשר לקוחות רכבי יוקרה, שמגיעים עם אוטו של 300 אלף שקל כדי לצאת עם אחד ב־150 אלף שקל כדי לסגור הלוואה בגלל הריבית שקפצה להם. 'טרייד־אין הפוך' אנחנו קוראים לזה", אומר בר לב, וגם הוא מזהה פער בביקושים לחשמליות לפי הטווח.

יונדאי i20
יונדאי i20 | צילום: קינן כהן

"מכוניות בנות שלוש־ארבע שנים עם פחות מ־300 ק"מ, שכאשר הגיעו לארץ היו חידוש גדול, השוק פחות מקבל אותן. מינימום הטווח שאנשים מחפשים כעת עומד על 300 ק"מ, ובעוד שנה־שנתיים בטח יעמוד כבר על 400 ק"מ. אנשים תמיד מחפשים את הרכב הכי מתקדם, ובחשמליות השינויים הכי מהירים ומשמעותיים".

עוד אמר כי "שוק היד השנייה התעורר, עם עלייה במחירי דגמים מבוקשים, כמו בימי הקורונה. המבצעים התכופים כעת ברכב החדש, כאשר היבואנים דוחפים להשגת יעדי המסירות לקראת סוף השנה, מעוררים גם את שוק המשומשות".

מאיר אוחיון
מאיר אוחיון | צילום: אוטוארט
תגיות:
רכב
/
מכוניות משומשות
/
מכוניות יד שנייה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף