חוגגים על חשבוננו: רווחי רשתות המזון, היבואנים והיצרנים זינקו בשנת המלחמה

הכלכלן ד"ר ורו"ח אלי אלעל, מנכ"ל חברת "שווי הוגן", גילה על רקע גל התייקרויות המחירים כי שנת המלחמה היטיבה עם החברות הציבוריות בתחום המזון והן רשמו גידול משמעותי בהכנסות

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
סופרמרקט
סופרמרקט | צילום: מרק ישראל סלם
2
גלריה

מהבדיקה עולה כי ההכנסות המצרפיות של רשתות המזון עמדו בשנת המלחמה (אוקטובר 2023-ספטמבר 2024) על כ-32 מיליארד ש"ח, לעומת כ-30.1 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה, בשנה שלפני המלחמה (אוקטובר 2022-ספטמבר 2023) – גידול של 6.4%.

ההכנסות של יבואני המזון והיצרנים הסתכמו בשנת המלחמה לסך של 28.5 מיליארד ש"ח, זינוק של כ-13.3% ביחס לשנה שקדמה למלחמה בה הסתכמו ההכנסות בכ-25.1 מיליארד ש"ח.

בסך הכל, ההכנסות של כלל החברות הציבוריות בענף המזון עמד בשנת המלחמה על כ-60.5 מיליארד ש"ח, לעומת כ-55.2 מיליארד ₪ בשנה לפני המלחמה - זינוק של כ-9.5%.

גם הרווח הגולמי של החברות בתחום זינק בשנת המלחמה. מנתוני "שווי הוגן" עולה כי הרווח הגולמי המצרפי של רשתות המזון עמד, בשנת המלחמה, על כ-8.6 מיליארד ₪, לעומת כ-7.8 מיליארד ₪ בשנה שלפני המלחמה - זינוק של כ-9.5%. יבואני המזון והיצרנים רשמו בשנת המלחמה רווח גולמי מצרפי של כ-6.8 מיליארד ש"ח, לעומת כ-5.5 מיליארד ש"ח בשנה שקדמה למלחמה - זינוק של כ-23.8%. הרווח הגולמי של כלל הענף זינק בשנת המלחמה בכ-15.4%.

גם שיעור הרווח התפעולי של החברות הפועלות בתחום זינק בשנת המלחמה. שיעור הרווח התפעולי של רשתות המזון זינק בכ-48.4%: מכ- 4.0% בשנה שקדמה למלחמה, לכ-5.9% בשנת המלחמה. שיעור הרווח התפעולי של היבואנים והיצרנים עלה בכ-40.7%: מכ-4.4% בשנה שקדמה למלחמה, לכ-6.2% בשנת המלחמה. שיעור הרווח התפעולי של כלל הענף זינק בתקופה זו מכ-4.2% לכ-6.1%, עלייה של כ-44.8%.

לדברי ד"ר רו"ח אלי אלעל, מנכ"ל חברת הערכות השווי 'שווי הוגן", הצמיחה ברווחיות בענף המזון משקפת ניהול מהיר של הזדמנויות שנוצרו ממשבר: "העלייה בביקוש למוצרי מזון חיוניים במהלך המלחמה הובילה לצמיחה חדה בהכנסות. האינפלציה הגבוהה תרמה לעליות מחירים, אך במקרים מסוימים נראה שהמחירים עלו מעבר להוצאות בפועל, וחברות רבות ביצעו בתקופה הזו גם מהלכי התייעלות תפעולית".

ד''ר רו''ח אלי אלעל
ד''ר רו''ח אלי אלעל | צילום: סיון פרג'

יחד עם זאת, לדברי אלעל, בעוד שחברות המזון הפגינו חוסן כלכלי והציגו נתוני צמיחה מפתיעים בהתחשב בתקופה, יוקר המחיה שממשיך לזנק מקרב את משקי הבית בישראל לנקודת שבירה פיננסית העשויה להיות מתורגמת לאי שקט חברתי גובר. "לא ניתן להתעלם מהעובדה שהעלייה בשולי הרווח התפעולי בענף משקפת במידה רבה את הריכוזיות הגבוהה שלו. נראה שטרם נמצא האיזון הנכון בין עידוד יוזמות עסקיות לבין מיתון יוקר המחיה".

תגיות:
יוקר המחיה
/
חברות המזון
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף