הנקניקייה, אחת מהמצאות המזון העתיקות והמשפיעות בהיסטוריה האנושית, עברה מסע ארוך מהמטבח המסורתי האירופאי ועד לצלחת הישראלית. ההיסטוריונים מייחסים את המצאת הנקניקייה הראשונה לתקופה העתיקה, כאשר במאה ה-9 לפנה"ס, ביוון העתיקה, תועד לראשונה השימוש בנקניקיות באודיסיאה של הומרוס.
מהפכת הנקניקיות המודרנית החלה בגרמניה במאה ה-13, כאשר קצבים בפרנקפורט פיתחו את ה"פרנקפורטר" המפורסמת. מאז, התפתחה תעשיית הנקניקיות והפכה לענף כלכלי משמעותי בעולם המזון, עם מסורות ייחודיות בכל מדינה ומטבח.
המגמה הכללית מצביעה על צמיחה יציבה בשוק הנקניקיות ברמה העולמית והן באזורים הם ספציפיים כמו אירופה וארצות הברית.
בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות הצרכנית לתזונה בריאה, החלו יצרניות הנקניקיות בישראל לערוך שינויים במתכונים המסורתיים. החברות המובילות בשוק משקיעות בפיתוח מוצרי פרימיום, המתהדרים באחוזי בשר גבוהים יותר, הפחתת כמות הנתרן והשומן, ושימוש מופחת בחומרים משמרים.
אולם, מעניין לראות כיצד המגמה הזו מתורגמת למחירי המדף. היצרניות מנצלות את המעבר למוצרי פרימיום כדי להצדיק העלאת מחירים משמעותית, שלא תמיד עומדת ביחס ישיר לשיפור באיכות המוצר. האסטרטגיה כוללת הקטנת אריזות, מיתוג מחדש עם שמות "בריאותיים" יותר, ועיצוב אריזות בסגנון "פרימיום" – כל אלה מאפשרים לחברות לגבות פרמיה גבוהה על המוצרים, לעיתים ללא הצדקה אמיתית בעלות חומרי הגלם או בשיפור המשמעותי באיכות המוצר.
הנקניקייה, שהחלה את דרכה כפתרון לשימור בשר, הפכה למוצר מזון גלובלי המשלב מסורת וחדשנות. השוק הישראלי, למרות היותו קטן יחסית, מציג דינמיות רבה ומגמות חדשניות המתכתבות עם טרנדים עולמיים, תוך שמירה על הייחודיות המקומית והדרישות הכשרותיות.
ניתוח המחירים מגלה פערים משמעותיים בין רשתות השיווק השונות. סקרנו את שוק הנקניקיות ברשתות השיווק ומצאנו פערים לא מבוטלים על אותם המוצרים להלן דוגמאות לפערים:
המחירים הממוצעים של הנקניקיות זינקו בין 18-40% בשנה האחרונה וכל זאת להבחין שאנו משלמים עשרות אחוזים על מיתוגים מחודשים וחדשים.