שוק הפיצוחים והאגוזים הוא שוק עולמי עצום, המוערך בכ-85 מיליארד דולר בשנה (2024). בישראל, שוק זה מוערך בכמיליארד שקלים לשנה, עם צריכה ממוצעת של כ-4.3 קילוגרם לאדם – גבוה משמעותית מהממוצע העולמי העומד על כ-3.2 קילוגרם. בישראל, פיצוחים הם יותר מחטיף – הם חלק מתרבות של בילוי, משפחתיות ופנאי. הישראלים מפצחים פיצוחים במשחקי כדורגל, מול מסכי הטלוויזיה, ובמפגשים חברתיים ומשפחתיים. בעוד שבמדינות רבות פיצוחים נתפסים כתוספת בריאותית, בישראל הם מזוהים עם הנאה, טעם ורגעי ביחד.
סוגי הפיצוחים המועדפים על הישראלים
הפיסטוקים הם המלכים הבלתי מעורערים של שוק הפיצוחים בישראל, ואחריהם גרעיני חמנייה ודלעת. בשנים האחרונות ניכרת עלייה בצריכת אגוזים כמו שקדים, אגוזי מלך וקשיו, בשל מודעות גוברת לתזונה בריאה. הישראלים גם ידועים בהעדפתם לפיצוחים קלויים ומומלחים – בניגוד למדינות אחרות המעדיפות אגוזים טבעיים.
איפה הישראלי קונה פיצוחים?
הצרכנים הישראלים נהנים ממגוון אפשרויות לרכישת פיצוחים:
אריזות סגורות מול תפזורת
העדפה של הצרכן הישראלי בין פיצוחים בתפזורת לאריזות סגורות תלויה בעיקר בטריות, נוחות ומטרת הקנייה:
מותגים בולטים בשוק
שוק הפיצוחים בישראל כולל מותגים מובילים כמו "קליית גת" (ליימן שליסל), "השקדייה" (דין שיווק), "זארובי," "חממה," ו"פיצוחי הכפר," לצד מותגים פרטיים של רשתות מזון כמו רמי לוי וקרפור. בתחום החנויות הייעודיות ניתן למצוא את רשת "החמנייה," "חממה," "יבגי," ו"בראשית," שצברו פופולריות בערים הגדולות.
מגמות בשוק
שוק הפיצוחים והאגוזים בישראל ממשיך לשגשג בזכות המגוון, הטעמים והאיכות שהצרכן הישראלי דורש. עם השילוב בין מסורת לתרבות בריאותית מודרנית, ועם תחרות גוברת בין מותגים פרטיים וחנויות ייעודיות, הפיצוחים יישארו חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית גם בשנים הבאות.