משקי בית רבים מדווחים על שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה שלהם – ההוצאה החודשית על מזון, שהייתה תמיד סעיף משמעותי בתקציב המשפחתי, עוברת בחינה מדוקדקת מתמיד. הנתונים מצביעים על מגמה ברורה: הצרכנים מאמצים אסטרטגיות חדשות להתמודדות עם המצב. רשימות קנייה מדויקות החליפו את הקניות האימפולסיביות, ביקורים בחנויות שונות לניצול מבצעים ספציפיים הפכו לשגרה, וההקפדה על מעקב אחר מחירים ומבצעים הפכה למשרה מלאה עבור צרכנים רבים.
ואכן, סופרמרקטים מדווחים על עלייה משמעותית במספר הלקוחות המגיעים בימי המבצעים המיוחדים, תור ארוך יותר בקופות כשאנשים בודקים בקפידה כל פריט וכל מחיר, ועלייה בשימוש באפליקציות השוואת מחירים. צרכנים רבים מעידים כי הם מפצלים את הקניות בין מספר רשתות, מנצלים ימי שוק ומבצעים, ומוותרים על מותרות שהיו חלק משגרת הקניות שלהם בעבר.
אסטרטגיית המבצעים העמוקים יוצרת אשליה של חיסכון משמעותי, אך בחינה מעמיקה של סל הקניות הממוצע מגלה תמונה מורכבת יותר. בעוד מחירי מוצרי המבצע צנחו באופן דרמטי, המחיר הכולל של סל הקניות הבסיסי דווקא עלה ב־5% מתחילת השנה. זוהי תופעה שמדגימה את המורכבות של המצב הנוכחי: בעוד הצרכנים מרגישים שהם חוסכים בזכות המבצעים, בפועל ההוצאה הכוללת על מזון לא בהכרח יורדת.
עבור רשתות השיווק האתגר יהיה למצוא את האיזון הנכון בין שמירה על רווחיות לבין מתן מענה לצרכן החדש הזה - צרכן שכבר אינו לוקח שום דבר כמובן מאליו. הנתונים האחרונים מציירים תמונה מדאיגה אף יותר: בין דצמבר 2024 לינואר 2025 נרשמה עלייה חדה של יותר מ־5% במחירי המזון, וברבעון האחרון המחירים מתקרבים לעלייה מצטברת של 10%. כשמשלבים את הנתון הזה עם הירידה בהיקף המכירות, מתגלה תמונה מטרידה של קיטון של יותר מ־15% בכמות המוצרים הנרכשת - נתון שמשקף שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה של הישראלים.
שינוי זה מסמן תפנית היסטורית בהתנהגות הצרכן הישראלי. בניגוד לדפוס המוכר של "לבכות ולקנות" - התנהגות צרכנית שאפיינה את השוק המקומי שנים רבות - אנו עדים כעת להתפתחות של הצרכן הישראלי החדש, שאומר: עד כאן. הלקוחות מדווחים על בחינה מדוקדקת של כל מוצר בעגלת הקניות, מחשבה מחודשת על נחיצות כל פריט ונכונות גוברת לדחות רכישות שאינן הכרחיות או לוותר עליהן.
המצב הביטחוני המורכב אומנם מציב אתגרים משמעותיים בפני המשק, אך אין בו כדי להצדיק התעלמות מהעול הכלכלי ההולך וגדל על משקי הבית. הצרכנים, מצידם, מפתחים אסטרטגיות התמודדות חדשות, אך השאלה הגדולה היא האם השינוי בדפוסי הצריכה יצליח להוביל לשינוי אמיתי במחירים, או שמא נמצא את עצמנו בספירלה מתמשכת של התייקרויות והצטמצמות.
רשת קרפור מסיימת השבוע במקום הרביעי (985.64), לפני ויקטורי (994.64), מחסני השוק (1,004.94), שופרסל דיל (1,084.82) ופרש מרקט (1087.89). את הרשימה סוגרות קשת טעמים (1,101.27) וטיב טעם, שהסל שלה (1,147.45) יקר ביותר מ־26% בהשוואה לסל הזול ביותר, עם פער של כ־239 שקלים.