לפני רמי לוי ויוחננוף: הרשת הזולה ביותר לקניות לקראת פסח

מחקרים מראים כי רשתות השיווק מעלות את מחירי מוצרי הבסיס בשבועיים שלפני ליל הסדר ב'. הפתרון: מבצעים מחקר מקדים ומחלקים את הקניות לפסח בין כמה מקומות. בדקנו עבורכם מהי הרשת עם הסל לפסח הזול ביותר

חזי גור מזרחי צילום: יחצ
מדפי סופרמרקט
מדפי סופרמרקט | צילום: אבשלום ששוני
2
גלריה

ההוצאה הצרכנית הממוצעת למשפחה בתקופת הפסח מגיעה לכ־4,300 שקל: 56% מתוכה מיועדת למזון ומשקאות, 22% לניקיון והתחדשות הבית, 15% למתנות ומזכרות ו־7% לביגוד והנעלה חגיגיים. ההוצאה המוגברת מתרחשת בתוך פרק זמן של כשלושה שבועות, מה שהופך לאתגר תזרימי עבור משקי בית רבים.

בנוסף, המדד הצרכני המיוחד שפותח עבור החג, “מדד פסח", מראה כי מחירי מוצרי היסוד לחג עולים בממוצע ב־8% עד 15% בשבועיים שלפני ליל הסדר - תופעה שמכונה בפי כלכלנים “אפקט הביקוש המרוכז": צריכה המתפרשת בדרך כלל על פני תקופה ארוכה ומתרכזת בפרק זמן קצר.

כמו כן, משפחות המקיימות סדר שני (הנהוג בקהילות מסוימות ובחו"ל) מוציאות בממוצע 40% יותר מאשר אלו המקיימות סדר אחד בלבד. מעניין לציין כי בעוד בעבר רוב ההוצאה התרכזה במזון גולמי והכנות ביתיות, בשנים האחרונות ניכרת עלייה של 22% ברכישת מנות מוכנות ומוצרים מוגמרים. 41% מהמארחים מצהירים כי הם משלבים מנות קנויות לצד הכנות ביתיות.

אי אפשר לדבר על חג הפסח מבלי להתעכב על גולת הכותרת של הערב – שולחן הסדר. מעבר לטקסטים העתיקים והסמלים ההיסטוריים, מדובר באירוע קולינרי מן המעלה הראשונה. בכל בית ישראלי כמעט תמצאו את אותה תבנית קלאסית עם ניחוחות משתנים: נתחי בקר חגיגיים דוגמת צלי כתף, אנטריקוט או פילה בקר; מנות עוף קלאסיות לצד דג פילה מושט או סלמון בתנור; סלטים ביתיים; מצות בשלל סוגים; וכמובן - יינות שנבחרו בקפידה.

במה שהפך כבר לחלק בלתי נפרד מתרבות החג, המטבח הביתי הופך לאולפן שידור: כל עקר או עקרת בית הם גם מאסטר שף וגם סטייליסטים של מזון, וכל ילד או מתבגר הוא צלם אוכל ואינסטגרמר פעיל. התמונות, הסרטונים, המתכונים והחידושים מועלים לרשתות החברתיות עוד בטרם הונחו הצלחות על השולחן. אם פעם התמונות נשמרו באלבום משפחתי מאובק, היום הן מקבלות מאות לייקים, תגובות ושיתופים – ועוזרות לעצב את דפוסי הצריכה של השנים הבאות.

במסגרת סקר מקיף שבוצע בשמונה רשתות שיווק ארציות נבדקו מחיריהם של 112 פריטים נפוצים ומשפיעים בקניות לחג. הסל כלל מוצרים מכל הקטגוריות הרלוונטיות, כשרים לפסח, עם זהות אחידה בין הרשתות.

כמיטב המסורת, טיב טעם (2,508.85 שקל) ופרשמרקט (2,378.61) הן הרשתות שסוגרות את הרשימה. שופרסל דיל סיימה את הסקר במקום השישי עם סל מוצרים שעלותו 2,294.91 שקל – מעט אחרי ויקטורי, עם 2,227.27 שקל. מכאן ואילך התחרות על תואר הרשת הזולה ביותר הופכת צמודה יותר: רשת מחסני השוק רביעית עם סל מוצרים של 2,058.42 שקל, יוחננוף (1,983.82) שלישית ורשת רמי לוי שנייה עם סל בשווי 1,935.52 שקל. המנצחת של הסקר היא רשת קרפור היפר, שסל המוצרים שנדגם הראה בקופה את המחיר 1,919.57 שקל – פער של 589.28 שקל מהרשת היקרה ביותר (30.7%).

הפער הזה מדגיש את חשיבות השוואת המחירים בתקופת החג. עם זאת, ניתוח הנתונים מעלה כי לא תמיד הרשת הזולה ביותר בסל הכולל היא הזולה ביותר בכל קטגוריות המוצרים. ניתוח לפי קטגוריות מגלה כי קרפור היפר מובילה במחירי מוצרי יסוד ומוצרים יבשים, רשת רמי לוי מובילה במחירי בשר ועוף, ואילו יוחננוף מציעה את המחירים האטרקטיביים ביותר בקטגוריית הפירות והירקות. המשמעות ברורה: משק בית המעוניין לחסוך באופן אופטימלי יצטרך לפצל את קניותיו בין מספר רשתות – אסטרטגיה שאימצו 28% מהצרכנים, לפי סקר התנהגות צרכנים שנערך במקביל.

מעניין לציין כי פערי המחירים הגדולים ביותר נמצאו דווקא במוצרים בסיסיים, ולא במוצרי פרימיום. ירקות טריים, למשל, מציגים פערים של מעל 200%, לעומת פערים של 40%־60% בלבד בקטגוריות כמו יינות איכות או בשרים מיוחדים.

ניכרים פערים משמעותיים גם במוצרים רבים נוספים, כולל מוצרי ניקיון כמו נוזל הברקה למדיח (פער של 100%), מרכך כביסה (92.86%) וטבליות למדיח (80.40%). פערים דומים נמצאו גם במוצרי מזון כמו פילה דג אמנון (90.40%), במבה אסם (85.39%), כבד עוף (83.20%) ומגוון ירקות ופירות, כגון תפוז ועגבניות (81.63%).

פירות וירקות
פירות וירקות | צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90

ניתוח אסטרטגיית המחירים מעלה כי רשתות הפרימיום (כדוגמת טיב טעם ופרשמרקט) ממקדות את האטרקטיביות שלהן במוצרים ייחודיים וייעודיים לחג – שם הפערים מצטמצמים ולעיתים אף מתהפכים לטובתן, בעוד ברשתות הדיסקאונט מתרכזים בתמחור אגרסיבי של מוצרי יסוד ומוצרים נפוצים.

תגיות:
סופרמרקט
/
קניות לחג
/
פסח
/
השוואת מחירים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף