המנה העיקרית
בכל בית יהודי הכנות לחג הפסח מסמנות תקופה של התחדשות, ניקיון והכנת מאכלים מיוחדים שמופיעים על שולחן החג רק פעם בשנה. מרכיבים מרכזיים בשולחן הפסח הם הבשר והעוף, שהפכו לחלק בלתי נפרד מחגיגות ליל הסדר והארוחות החגיגיות לאורך שבעת ימי החג.
הקשר בין פסח לבשר מושרש עמוק במסורת היהודית. קורבן הפסח, שהיה נהוג בימי בית המקדש, מסמל את תחילת המנהג לאכול בשר בחג זה. בעדות שונות התפתחו מנהגים ייחודיים סביב צריכת הבשר בפסח. בקהילות אשכנז נפוצים תבשילי בשר בקר כמו צלי בקר ובשר מבושל ברוטב עשיר, בעוד בקהילות ספרד וצפון אפריקה מקובלים תבשילים מתובלים יותר כמו טאג'ינים ומאכלים עם הטעמים האופייניים למטבח הים־תיכוני.
נתונים מהשנים האחרונות מצביעים על עלייה משמעותית בצריכת בשר ועוף לקראת חג הפסח. המשפחה הישראלית הממוצעת מוציאה כ־30% יותר על קניית בשרים ועופות בתקופה זו לעומת בחודש רגיל.
הפריטים הפופולריים ביותר הנרכשים לחג כוללים צלי בקר, בשר בקר טחון, נתח אנטריקוט, צלעות, כרעיים, חזה עוף לשניצל, כבד עוף וכנפיים. מעניין לציין כי בשנים האחרונות חלו שינויים בדפוסי הצריכה, עם נטייה גוברת לחיפוש אחר חלקי בשר איכותיים יותר. צרכנים רבים מעדיפים כיום לרכוש בשר טרי מקצביות מתמחות ולא רק מרשתות השיווק, תוך נכונות לשלם יותר עבור איכות ומקוריות.
הרשת המנצחת
שולחן הפסח משקף באופן מרתק את המפגש בין דורות ובין מסורות. בעוד המבוגרים בדרך כלל נוטים להיצמד למתכונים מסורתיים שעברו במשפחה מדור לדור, הדור הצעיר מביא איתו רוחות של חדשנות. השפעת הרשתות החברתיות וערוצי הבישול יצרה מציאות חדשה שבה צעירים רבים מתעניינים בבישול ומבקשים להביא לשולחן החג מנות מודרניות לצד המסורתיות.
מחקרים מראים כי כ־65% מהישראלים מתכננים את תפריט החג שלהם או לפחות מנה אחת בהשראת תוכן שראו ברשתות החברתיות – בעיקר באינסטגרם, טיקטוק ופייסבוק. זה בולט במיוחד בקרב בני 25־40, שנוטים לשלב בין מתכונים מסורתיים לחידושים מודרניים.
במסגרת הסקר שערכנו בחנו את מחיריהם של 15 פריטים מתוך סל מוצרי הבשר הטרי, והסל חולק לשתי קבוצות עיקריות: מוצרי בקר טרי ומוצרי עוף טרי. הבדיקה נערכה בקרב שש רשתות שיווק מובילות. בסל מוצרי הבקר הטרי נבדקו שבעה נתחי בקר טריים, כולל צלעות מספר 2, אוסובוקו, אנטריקוט, אסאדו עם עצם, בשר טחון, פילה מדומה וצלי כתף.
ריח של חופש
שפים ישראלים מובילים מעידים על מגמה של חזרה למקורות, אך עם טוויסט מודרני. "אנחנו רואים יותר ויותר אנשים שמחפשים לשדרג את מתכוני המשפחה המסורתיים עם טכניקות חדשות", מסביר השף קובי חיימוב. "למשל, צלי בקר שנצלה על מעשנת במקום בתנור, או שימוש בתבלינים מהמטבח האסיאתי בתבשילי עוף מסורתיים".
השנה מביא עימו חג הפסח לוח זמנים מיוחד: ערב החג חל במוצאי שבת, מה שמוביל לתכנון מוקדם של הקניות וההכנות. כבר ביום ראשון שלאחר הסדר צפוי גל בילויים משפחתיים בחיק הטבע: חצרות הבתים, מרפסות רחבות ידיים ופארקים עירוניים יהפכו למוקדי פעילות קולינרית שוקקת חיים, ועשן הגריל והמעשנות יעלה מכל פינה ויעטוף את האוויר בניחוחות בשרים צלויים.
רבים מהצרכנים כבר הפנימו שבחג הפסח לא קונים רק לארוחת הסדר - אלא גם מראש לארוחות החג הבאות, שכוללות מפגשים משפחתיים וחברתיים עם תפריט עשיר ומפנק. מסיבה זו נתח ניכר מסל הקניות בחג כולל מגוון בשרים טריים, קפואים ומתובלים מראש, שמתאימים לבישול מיידי על הגריל. יש שמעדיפים לרכוש בשרים במארזים ייעודיים לחג הכוללים מגוון סוגי נתחים, ואחרים בוחרים להרכיב תפריט אישי שכולל גם סלטים, תוספות וממרחים שמתאימים לארוחה בחוץ.
המגמה הברורה היא שהפסח הפך מזמן לא רק לחג של מצות ויין - אלא גם לחג של בשרים, זמן איכות עם המשפחה והרבה עשן בריח של חופש.